
«Prostor Джуніор»: як національна мережа відкрила шлях до першого трудового досвіду для підлітків


Найбільший український маркетплейс Rozetka працює навіть там, де до фронту лише 15 км. Спочатку велика війна ледь не зруйнувала бізнес, але він вистояв і співзасновниця Ірина Чечоткіна ділиться своїми правилами успіху.
В матеріалі Forbes Ірина Чечоткіна розповіла, що зараз не «носиться» з токсичними людьми, а одразу звільняє, а також про те, як за часів Януковича у них з чоловіком хотіла забрати бізнес та що інтуїтивно відчуває продаж. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.
Ірина та Владислав Чечоткіни заснували компанію Rozetka у 2005 році, а через чотири роки вона вже стала найбільшою в своїй сфері в Україні. Ірина керує операційною частиною бізнесу – логістикою та відносинами з постачальниками.
З початком війни масштаб бізнесу впав майже у 200 разів – з 4 млрд грн на місяць до 23 млн грн, проте через півроку повернувся до довоєнних розмірів.
Згідно з даними офіційної звітності, у 2022‐му виторг компанії сягнув 18,4 млрд грн. За результатами 2023 року компанія перевершить довоєнні результати.
В основі лідерства Rozetka – наша синергія зі Славою. Коли сім’я Чечоткіних починала бізнес, вже існувало дві сотні інтернет-магазинів, але підприємці жили роботою та майже всі розмови були про Rozetka.
У бізнес я прийшла не новачком. До 23 років Ірина працювала у двох великих компаніях, знала багатьох на ринку, вміла вести бухгалтерію, склад, мала досвід найму та навчання людей. А в 2004 році завела розмову з чоловіком про те, що хоче працювати на себе, і він повірив.
Ми знайшли розробників. Владислав дуже багато зробив для зручності Rozetka, те, що називають «юзабіліті». Якби не та його робота, сайт би не злетів.
Одне з моїх відкриттів першого року – холодне пиво вирішує питання. Ірина сама забирала товар і доставляла замовлення, а щоб не стояти в чергах як інші кур’єри – з’ясувала, що комірники люблять холодне пиво.
До повномасштабного вторгнення я вважала, що найбільшим випробуванням у житті є спроба людей Януковича забрати бізнес. З березня по серпень 2012‐го тривали обшуки, а склади стояли опечатаними. “Я поводилася зухвало: не давала забирати товар, вимагала додаткових документів, ховала телефон і попереджала колег, куди йдуть силовики”, – каже Чечоткіна.
Перший місяць війни був як один дзвінок, що затягнувся на 30 днів. Потрібно було відкрити хоча б частину магазинів, знаходити людей, готових працювати, а ще перевезти склад на захід України та швидко розібратися, який товар їде, а що залишити у Києві. Також потрібно було збудувати бомбосховище, шукати поставки на Львів, передомовлятися з постачальниками.
Майбутні продажі Rozetka я відчуваю інтуїтивно. Ірина багато читає, дивиться на інших продавців, запитує аналітику та закладає власні амбіції.
Я рідко буваю задоволеною результатом – завжди боюся, що стане нудно, завжди хочу більшого, забігаю наперед. Амбіції Ірини впливають на стратегічні плани.
Коли наймаєш топ-менеджера, на перший план виходять цінності людини. Для Ірини важливо, щоб цінності збігалися.
Мені не подобається слово «покарання». Ірина каже, що не варто боятися помилок, треба їх визнати. В компанії немає штрафів та покарань. Особливо зараз, коли у війну люди ризикують, виходячи на роботу.
Я дуже не люблю токсичних людей. Ірина зрозуміла, що такі люди заважають компанії, тому з ними треба розлучатися.