Підсумки RAU workshop «Як штучний інтелект змінює ритейл сьогодні»
Асоціація ритейлерів України спільно з партнером SMART business – міжнародною IT-компанією з офісами в Україні, Грузії, Азербайджані та Польщі – 24 квітня провели офлайн-зустріч, в ході якої учасники поділилися досвідом та обговорили важливі аспекти впровадження штучного інтелекту в бізнес-процеси.
Подія відбулася в Києві за адресою вул. Хрещатик, 25 в просторі Kyiv Hall. Спікерами заходу стали представники таких компаній як SMART business, Фокстрот, Подорожник, Eva та Алло. Цього разу був справжній аншлаг – понад 110 учасників. І це зрозуміло, бо українські ритейлери прагнуть йти в ногу з часом, а ШІ – це вже наше майбутнє, яке настало.
Workshop був доступний лише для членів та партнерів RAU. Тож серед гостей були представники таких компаній як Вчасно, Аврора, Фора, Сільпо, Auchan, Kasta, WOG, UPG, Comfy, Lifecell, Moyo, Люксоптика, Агромат, Кібернетики, Apollo Next, Solmar, eSputnik, Територія мінімальних цін, Yuki, Файно Маркет, ТРЦ Piramida, Аптека Зі, Аптека 9-1-1, KFC, Calzedonia, Varus, Sova, Антошка, Flagman та інші.
Спочатку з вітальним словом до учасників звернулася CEO Асоціації ритейлерів України Оксана Приходько.
Далі з темою «AI революція. Як змінюються правила гри в бізнесі» виступив Артем Степанов, Product Owner SMART Decision Hub | Demand Forecast, Senior NAV/BC Consultant. Компанія SMART business протягом 15 років допомагає клієнтам будувати інноваційний бізнес, впроваджуючи передові рішення побудовані на базі AI та сучасних технологій, зокрема Copilot, Power Platform, Dynamics 365, Microsoft 365. Перед доповіддю Артем попросив учасників пройти тест з 12 запитань, щоб визначити, які теми про ШІ варто розглянути більш детально.
Далі Артем у своєму виступі розказав, що історія штучного інтелекту в бізнесі починається ще 1950-70 років. Саме тоді з’явилися перші теоретичні напрацювання. А вже в 2020-х роках компанії використовують ШІ як стратегічний інструмент у різних бізнес-галузях.
Штучний інтелект об’єднує багато напрямків, але саме бізнес цікавлять кілька, як-то:
- машинне навчання (прогнозування, застосунки для аналізу соціальних мереж, моделі ціноутворення на ринку, виявлення шахрайства, оцінка кредитоспроможності, аналіз споживачів, онлайн-рекомендації на великих сайтах тощо);
- обробка природної мови (автоматизовані чат-боти, класифікатори текстів, машинний переклад, розпізнавання мовлення, GPT-чати, генерація природної мови тощо);
- комп’ютерний зір (магазини «без кас» для ритейлу, аналіз поведінки клієнтів в магазинах, аналіз наявності товарів на полицях, автоматизовані виробничі процеси тощо);
- роботизована автоматизація процесів.
Артем зауважив, що наразі є багато прикладів успішного застосування ШІ. Зокрема у фінансовому аналізі, а саме для виявлення шахрайських дій банками та іншими фінансовими установами. В медицині для діагностики захворювань на основі медичних зображень та інших даних пацієнта. У виробництві для автоматизації виробничої ліній, прогнозування потреб у запасах та в цілому для оптимізації робочого процесу. В HR та рекрутингу для аналізу резюме, прогнозування потенційних кандидатів для вакансій та проведення початкових інтерв’ю.
Основна теза виступу: штучний інтелект не створює, а відтворює.
Далі з темою «Prompt Engineering – ключ до інтеграції AI в ваш бізнес» виступив Максим Федорук, Head of SEO Фокстрот. Він розказав про те, що GPT – це модель, яку навчили на великій кількості даних зі всього світу (онлайн бібліотеки, парсинг сайтів тощо), що з одного боку є великим плюсом, проте, з іншого боку – мінусом, бо зібрані дані, умовно, з різних епох, тому на певні запити можуть бути неправильні відповіді.
До того ж важливо розуміти, що не всі сервіси AI можуть виконати певне завдання. Тому Максим радить з цього і починати – подумати, а чи призначений сервіс для ров’язання конкретної проблеми. Далі – якщо сервіс правильний, треба зрозуміти, а чи правильно їм користуються. Бо знову повертаємося до основної тези, що ШІ не створює, а відтворює. І йому потрібно дати детальне ТЗ, яке допоможе контролювати генерацію, щоб не було аномалій.
Далі спікери та учасники зробили перерву на каву. Цього разу аудиторія була дуже активна, тому навіть під час кава-брейку люди продовжували ділитися один з одним досвідом та давати поради.
Після кава-паузи workshop продовжив Максим Пухов, директор департаменту інновацій Подорожник. Він поділився статистикою, що 79% людей в світі стикалися з ШІ, 22% – регулярно використовують його у своїй діяльності, 40% планує збільшити інвестиції в ШІ.
Максим зауважив, що з одного боку компанії розуміють, що ШІ – це вже наше майбутнє і його треба впроваджувати, бо потім буде пізно. А з іншого боку є ряд труднощів, зокрема – це нерозуміння, що в компанії хочуть, потреба в нових спеціалістах та тренінгах, аби навчати персонал користуватися ШІ правильно, складність поєднання AI-систем з існуючими процесами, страх персоналу через те, що ШІ зможе замінити їх, страх витоку інформації і т.д.
В компанії Подорожник найбільше ШІ використовують в аналітиці, генерації персоналізованого контенту, в продажах для персональних рекомендацій, а впроваджують AI-помічників для ефективності робочих процесів та продуктивності працівників.
Далі виступив Олег Волошко, директор управління з обробки даних Eva. Він розповів, як впроваджували Data Science в компанію та вже мають понад 30 співробітників у відділі. Наразі Data Science залучений у різних сферах бізнесу, як-то: в продажах для прогнозування товарообігу, логістиці для керування персоналом на складах, комерції для прогнозування запасів акційних товарів, в e-commerce для динамічного ціноутворення, планування дати доставки тощо, в роботі HR-відділу для прогнозування терміну роботи касира-продавця.
Також Олег дав кілька порад, як не провалити Data Science напрям:
- треба заручитися розумінням та підтримкою керівництва;
- не починати зі складних задач;
- зрозуміти бізнес-процеси до деталей;
- комунікувати постійно зі співробітниками та забезпечити цілісність даних.
Дізнатися більше про тенденції та перспетиви розвитку українського e-commerce ви зможете в ході сесій на найбільшій профільний виставці ритейлу та девелопменту України RAU Expo – 2024, яка пройде вже 12-13 червня в Києві
Після виступів, було організовано панельну дискусію, в якій взяли участь всі спікери і до них долучився Денис Болковенко, директор із розвитку онлайн каналу Алло. Було багато запитань з залу. І цього разу через активність учасників workshop вийшов за запланований таймінг, проте спікери відповіли на всі поставлені запитання.