Перевтілення рітейлу: як COVID-19 вплинув на супермаркети
Портал Ліга Бізнес в своєму матеріалі розповів про нові тенденції в сфері продуктових послуг.
Пандемія продовжує диктувати нові тенденції в різних сферах і навіть в світосприйнятті людей. Перевтілення не оминуло і щодо стійкий продуктовий ритейл. Нові тенденції викликають ефект доміно, який впливає на всіх: від покупців, продуктових брендів до комерційної нерухомості.
Нові норми для продуктових магазинів
Коронавірус прискорив входження продовольчих магазинів в сучасну епоху, і навіть любителі класичного шопінгу зрозуміли, що можна користуватися інтернетом для покупок і доставки товарів додому, що дало можливість розширити спектр послуг, що надаються. Також, аналізуючи розвиток вітчизняних продуктових рітейлерів, помітна тенденція до активної розробки і вдосконалення мобільних додатків.
Поки в Україні покупці все ще вважають за краще особисте відвідування супермаркетів і магазинів. Саме тому початок першого півріччя 2020 го відзначилося високими показниками запуску нових торговельних точок, незважаючи на карантинні обмеження.
Останні дослідження європейського споживчого ринку McKinsey&Company також показали, що тенденція до збільшення онлайн-покупок поширюється не на всі групи споживачів. Споживачі, які рідко купували їжу онлайн в минулому (10% респондентів), відзначили, що планують скоротити, а не збільшити свої онлайн-витрати. А серед споживачів, що не робили покупки онлайн в 2020 році – явна більшість в 65% – тільки 7% заявили, що мають намір почати купувати онлайн в 2021 році.
Цифрові рішення фізичних проблем
Технології змінюють продуктову сферу. Споживачі будуть продовжувати користуватися програмами та послугами для віддалених покупок навіть після того, як загрози зникнуть.
Дуже помітною стає тенденція до встановлення кас самообслуговування в більшості мережевих рітейлерів. У вже згаданому дослідженні McKinsey&Company, йдеться, що в Європі інвестиції в автоматизацію складів виросли на 13%.
Три довгострокових рішення для комерційної нерухомості:
1. Місце для зберігання онлайн-замовлень
Рітейлери адаптувалися і виділили місце для зберігання упакованих та готових замовлень на продукти, які очікують вивезення або з встановленим вікном видачі. Такі зони нагадують холодильний склад, де кожне замовлення організоване, промаркіроване і проходить через чіткий логістичний ланцюжок.
Багато магазинів обладнали власні станції видачі замовлення і упаковки готової продукції. Але, якщо будуть переважати онлайн-замовлення, цей простір, швидше за все, доведеться розширювати. Багато супермаркетів сформували власну службу доставки, тим самим створивши нові робочі місця і окремий вид послуг. Також актуальним стало співробітництво зі службами доставки, і демонстрація лояльності до людей, залучених в їх роботу.
2. Введення складу електронної комерції
Експерти консалтингової компанії NAI Global радять створювати продовольчий запас тільки для онлайн-замовлень. Таким чином, легше вести точний каталог того, що є, а чого немає. Плюс, це полегшує частина руху в межах загальних торгових майданчиків і надає можливість розширити свій асортимент для задоволення навіть самих вимогливих клієнтів.
Велика площа для зберігання замовлень в поєднанні з розширеними проходами дорівнює більшому продуктовому магазину, тому орендарі будуть шукати великі площі для розміщення своїх торгових марок.
3. Повна заміна проходів
Збільшення простору між кожним проходом полегшує соціальне дистанціювання, і адаптує досвід споживачів для поступового розміщення односторонніх проходів. Хоча багато людей вважають імпровізовані «односторонні» знаки на підлозі поганим рішенням для довгострокових змін, які негативно впливають на продуктовий ринок.
Пандемія, через яку періодично вводяться локдауни, обмежила можливості людей пересуватися вільно, як раніше. Тому більшість продуктових магазинів все частіше розглядають формати «біля будинку» і приміщення в тих районах, де вони не представлені більш глобальним і повноцінним форматом.
Хорошим прикладом креативної реакції на виклики пандемії стала колаборація відомого ресторатора Дмитра Борисова і мережі КОЛО (ряд локацій розміщують продукцію ресторатора), так обидві галузі продемонстрували нестандартні рішення в період карантину.
Сьогодні більшості брендів потрібно ще раз почати все з самого початку, щоб подолати виклики, які спровокував коронавірус. Як бачимо, пандемія не тільки змінює звичний хід речей, а й спонукає до розвитку і адаптивності.
Читайте також –
Зміна пріоритетів: на що витрачають гроші українці в умовах локдаунів і пандемії