Ольга Копилова, Чорноморка: Середній чек в Україні 15 євро, в Європі від 35 до 50 євро

Ольга Копилова, Чорноморка: Середній чек в Україні 15 євро, в Європі від 35 до 50 євро

11.02.2025 08:45
  1450
Костянтин Симоненко

Власниця мережі Чорноморка про відкриття 23 ресторанів, в тому числі за кордоном, автомати для устриць і поштомати для риби, нові пропозиції та багато іншого.

Мережа рибних ресторанів Чорноморка, що складається з 28 закладів в Україні, працює вже більше 10 років. Тепер заклади Чорноморка відкриваються в країнах Центральної та Східної Європи. В інтерв’ю виданню NV власниця Чорноморка Ольга Копилова розповіла, як їй вдається розвивати мережу в той час, коли багато непоганих ресторанів було змушено закритися. RAU пропонує основні тези цієї бесіди.

Про перший вихід у Європу

До повномасштабного вторгнення планів виходити на іноземний ринок не було, бо й в Україні було дуже багато роботи. Відкриття закладів мали відбуватися щопʼятниці від початку року й аж до травня 2022 року. Всього було намічено 24 нових проєкти. Хоча в 2021 році продали франшизу в Молдову, процес там затягнувся, бо щось не виходило з приміщенням. А вже після відкриття з молдовською франшизою нас «кинули». Ресторан запрацював, усе йшло супер, але через війну, можливо, не все було гладко з нашого боку. І в якийсь момент бізнес-партнер просто відключив нас від цифрової бази закладу, де велися всі справи. Заборонив персоналу нас туди пускати, а всю команду залишив собі. Але ми потім забрали свою торговельну марку.

Ресторан в румунській Констанці вже після початку повномасштабної війни відкрили помилково, не врахувавши специфіку цього міста. Для нас важливо було те, що це чорноморське узбережжя, а значить, будуть поставки риби. А також швидко знайшовся партнер-інвестор. Проте, як виявилось, Констанца — це як український Чорноморськ улітку, де місцеве населення нечисельне, і взимку все завмирає. Тому дешевше виплатити штрафні санкції й вийти з оренди, ніж дотувати зиму декілька років. Тому обидва ці проєкти — у Румунії та Молдові — зараз не працюють.

Про метод проб і помилок

Спочатку за кордоном активно експериментували, намагаючись підігнати заклади під локальну кухню. Наприклад, у поляків є популярна національна страва — журек. Тому робили журек із рибою. Якщо в Румунії та Молдові їдять мамалигу, то готували її з рапанами. Але потрібного ефекту не отримали. Відтак тепер працюємо виключно за своєю концепцією, коли точно розумієш, як треба робити, а не «косити» під когось. Відкривати ресторани за кордоном складно, бо нічого не зрозуміло, навіть мова. Але хто протримався півроку – може вижити.

Так, у Молдові вже відкривається восьмий проєкт, у Польщі працює три заклади та відкриваємо ще шість. Є два ресторани в Австрії, і буде ще один. У Словаччині також два працює. По одному проєкту запускаємо в Чехії та Угорщині. Вони на стадії ремонту приміщення. І ми вже знайшли приміщення в Сербії. У Ризі, столиці Латвії, наразі триває пошук місця. Так само як у болгарській Софії й литовському Вільнюсі.

Про полігон для нових форматів

Молдова стала платформою для нових ідей. Це маленька країна, тож там не вміщується стільки ресторанів Чорноморка, скільки потрібно. Тому доводиться вигадувати різні проєкти. У 2022 році відкрилось козяче містечко Kozy, яке одразу стало туристичним магнітом, наступного року — заміський проєкт Рибак та вівці, а 2024 року — устрична перетримка Устриці та гуси (Oysters&Geese). Прекрасно працює і Чікапуля (Chikapulya) — грузинські страви з рибним акцентом. Зараз є плани масштабувати цей проєкт на Польщу та Україну.

Також в Молдові взяли в оренду старий особняк 1921 року побудови. Ідея — перенести відвідувачів у ті часи. Для цього замість хостес чи офіціанта людей зустрічатиме «господиня дому» – як і всі інші працівники – в одязі того часу. Вона водитиме кімнатами своїх гостей, які можуть сісти там, де їм зручно. Вони навіть зможуть також переодягнутися у великій костюмерній-гардеробній аби скуштувати традиційну молдовську їжу.

Про різницю в смаках європейців

Якщо казати за інші країни, то австрійці, наприклад, дуже консервативні й потребують іншого маркетингу. Вони планують свій похід до ресторану за місяць. Тому з ними не спрацьовують акції на кшталт «Приходь сьогодні на оселедець під шубою». У Польщі все дуже повільно, зокрема, оформлення документів. І якщо на початку вторгнення українців усі радо приймали, то тепер там уже трохи інше ставлення. Відкривати заклади для українців у Європі нам не цікаво. Ціннішим здається просунути українську мережу ресторанів усією Європою. Так, у Польщі до наших закладів зараз ходять до 70% поляків. Це дуже хороший результат. У Словаччині теж десь 60−70% місцевих мешканців.

Про економіку ресторану

Відкрити заклад в Україні та іншій країні коштує приблизно однаково. Вартість обладнання майже не відрізняється. Водночас намагаємося брати в оренду вже готові приміщення, щоб можна було тільки замінити інтер’єр, поставити своє обладнання, вітрини, льодогенератори тощо. Це виходить набагато дешевше.

Середній чек в українських закладах Чорноморки— 15 євро. Таким він був і до повномасштабного вторгнення. Це виходить робити за рахунок великої кількості клієнтів. Але такий чек в Європі буде нижче собівартості. Наприклад, середній чек в Австрії — 45−50 євро, у Словаччині — 35 євро, у Польщі — 30−35 євро, у Молдові — 25 євро. Це все формується залежно від оренди, від оподаткування, від цін на продукти тощо.

Про автомати для устриць та інший креатив

Через те, що море в Україні закрите для вилову через війну, чорноморську рибу купуємо в Грузії, Туреччині, Румунії та Болгарії. Частину привозимо самі, решту доставляють наші партнери. Намагаємося постійно придумувати щось нове. Так, зараз запускаємо в Києві апарати з продажу устриць. Також починаємо подавати форшмак у супроводженні майстер-класу. А в Чікапулі, до речі, при гостях ліплять хінкалі.

В лютому відкриваємо власні рибні магазини в київських ЖК, уже взяли приміщення в оренду. Це як Чорноморка, тільки без столиків. Там готуватимуть рибу, вибрану клієнтами і в їх присутності. Наприклад, посмажать або зроблять форшмак, а людина забирає це додому. Важливо, що все готується тільки після замовлення, тому це не звична кулінарія й не доставка.

Ще будуть рибні поштомати. Наприклад, у під’їзді стоятиме поштомат-холодильник, куди привезуть замовлену рибу.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

До вибору найкращих супермаркетів Європи за версією конкурсу Europe’s Finest Store 2025 потрапили три дизайнерські супермаркети...
time icon  
  3512
Усі новини ринку