Олексій Панасенко, Novus: До кінця 2023 року відкриємо сучасний розподільчий центр, який буде одним із найкращих в Україні
Операційний директор Novus про посилення співпраці з українськими виробниками, відмову від роботи з брендами, які залишилися в рф, вартість живлення магазинів електроенергією від генератора й супутніх проблемах, а також планах, які компанія має намір реалізувати протягом року.
Станом на березень 2023 року в Україні працюють 83 магазини мережі Novus. Минулого року товарообіг компанії склав 13,75 млрд грн без НДС. Як протягом року змінилася робота мережі, як команда Novus вирішувала проблему роботи під час відключень світла та які плани будує на 2023 рік, в інтерв’ю The Page розповів операційний директор Novus Олексій Панасенко. RAU пропонує ознайомитись з головними тезами матеріалу.
Про нові магазини
Зараз працює 83 магазини. Рік тому їх було 81, ще один був закритий на реконструкцію. Ми відкрили два нові магазини та відремонтували все зруйноване. Пишаємося цим, тому що це було складне завдання.
Ми працюємо в основному в Києві та Київській області. Але зараз є також магазини у Тернополі та Рівному. Щодо територій, які тимчасово опинилися в окупації, то є два магазини у Бучі, три – в Ірпені. Ці магазини також постраждали. Найбільше постраждали у Бучі: один із них був майже зруйнований, від нього лишився тільки каркас. Ми відновили його останнім, у грудні минулого року.
Від 25 лютого біля нього вже точилися бої. Росіяни розстрілювали пам’ятник афганцям, що навпроти магазину. Наступного дня цей район окупували. Магазин був розграбований. В один з останніх днів окупації, коли росіяни вже відступали, у нього влучили якимось потужним снарядом. Це вже був жест відчаю з їхнього боку. Почалася пожежа: сталеві ґрати плавилися, як вода тече. Тому відновити його було непросто.
Головний магазин в Ірпені був на лінії зіткнення. Наші працівники, що не встигли виїхати, весь час окупації годували мешканців міста, військових. Для багатьох це був дійсно порятунок, тому що магазин залишився єдиним місцем, де вони могли взяти їжу та воду.
Тільки прямі збитки від російської агресії становлять 500 млн грн. Але наша мережа попри це продовжує інвестувати в економіку держави. У відновлення зруйнованих та відкриття нових магазинів, а також будівництво розподільчого центру вклали приблизно 350 млн грн.
Про плани на 2023 рік
У 2022 року ми планували відкрити розподільчий центр. Зараз ми відновили його будівництво, розраховуємо до кінця 2023 року відкрити сучасний розподільчий центр, який буде одним із найкращих в Україні. У квітні відкриваємо ще один магазин в Києві на вулиці Тальнівській, 2. Серед головних завдань також збільшити кількість кас самообслуговування та розвивати власний сервіс онлайн-замовлень.
Як змінювалася кількість чеків у магазинах Novus у 2022-2023 роках. Інфографіка The Page
Про зміни в ланцюгах постачань
В один день всі ланцюжки постачань зупинилися. Транспорт не вийшов на маршрути. Логістичні компанії віддали частину транспорту військовим для їхніх потреб. Частина виробників припинила свою роботу, здебільшого зі сходу країни. Довелося все відновлювати фактично з нуля. Головна мета була все ж таки доставляти продукти у Київ. Протягом трьох тижнів забезпечували найголовнішим — хлібом, молочними виробами, не до забаганок. І не дивилися, що раніше було 30 видів хліба, а залишилося три.
Ми звернулися до закордонних постачальників, щоб отримати товари з відтермінуванням платежів, і вони погодилися. Вони відвантажували товар майже під чесне слово нашого комерсанта.
Друге питання було: як це все доставити до Києва? Перевізники довозили вантаж до кордону і відмовлялися їхати далі. А нашим водіям було досить складно виїхати за кордон. І тут ми досить плідно працювали з державою. Може, це було вперше за всю мою історію роботи у роздрібній торгівлі, коли влада дійсно вирішувала негайно питання: «У вас немає транспорту? Завтра ми вам забезпечимо». Приблизно два місяці працювали у такому режимі, коли ці консультації відбувалися щоденно.
Про українських виробників
Втрати дійсно великі. Серед них такі знакові бренди, як Чумак: завод був зруйнований, вони зараз відновлюють виробництво, але це не колишні потужності. Поки що намагаються зберегти бренд. Компанія PepsiСo і їхній завод Sandora досі не відновили виробництво в Україні. Пивний концерн AB InBev втратив всі свої заводи в Україні — у Чернігові, Харкові та Миколаєві. Складно порахувати ці втрати, але те, що я бачу на наших полицях: зникло майже 50% товарів, що вироблялися в Україні, — вітчизняних та трансатлантичних брендів. І якщо час від часу з’являється їхня продукція, то вона вже виробляється на заводах інших країн. Наприклад, соки Sandora повернулися на полиці, але їх зараз виробляють не у Миколаєві, а в Румунії.
Про світові бренди, які залишилися в рф
Намагаємося відмовлятися від тих виробників, які співпрацюють з нашим ворогом. Звісно, не завжди це одразу можна виявити. Якщо з Coca-Cola було одразу дійсно зрозуміло, і ми відмовились від її продажу відразу, то інші виробники приховують свою працю в росії. Але ми відстежуємо інформаційне поле. Відмовилися від продукції Greenfield. Останній приклад — Bonduelle.
Хоча французький офіс та український комерційний відділ заперечували постачання військовим рф, але факт залишається фактом. І ми, щойно все стало відомо, одразу відмовилися від співпраці з Bonduelle. Хоча це й нелегко, тому що частину їхньої продукції замінити зараз неможливо. Але, я думаю, знайдемо цю заміну обов’язково.
Про зміни в роботі з українськими виробниками
Ми відновили співпрацю з усіма українськими виробниками, які працювали з нами раніше і мають змогу працювати зараз. Ми більше зосереджені на тому, щоб знаходити невеликих українських виробників, яким зараз також нелегко, тому що вони втратили ринок збуту. Ми зосередилися на тому, щоб зробити їхній шлях на наші полиці якомога коротшим. Уряд тимчасово призупинив частину законодавчих актів, які регулюють виробництво та постачання продукції. Сертифікація стала простішою, можна працювати за декларативними вимогами.
З овочами та фруктами більш-менш налагодили ситуацію. Тепер більше шукаємо виробників м’ясних, молочних виробів, сирів, меду, трав’яних чаїв. Таких виробників небагато, але є такі, що роблять дійсно цікавий продукт, бо це справа їхнього життя.
Зараз запускаємо у мережі проєкт «Food нація»: будемо пропонувати покупцям традиційну українську їжу, що виробляється на нашій землі. Бо найбільш корисний продукт для людини — саме той, що створюється на цій землі.
Як за 2022 рік скоротилося власне виробництво у Novus. Інфографіка The Page
Про генератори
Рашистські атаки намагалася занурити нас у темряву у буквальному сенсі цього слова. Але ми продовжуємо працювати, забезпечили магазини генераторами. Наразі у нас вже понад 50 магазинів працюють з ними. Ми продовжимо це робити і до кінця березня плануємо встановити генератори у решті магазинів. У великих магазинах, які ми називаємо опорними, ми забезпечили повноцінну роботу. У невеликих магазинах на період відключень немає стовідсоткового живлення. Там ми припиняємо виробництво (кулінарію, пекарні, м’ясні цехи), але підключаємо каси, освітлення залу і частково холодильне обладнання.
Ми іноді не можемо домовитись, як рахувати електроенергію від генератора, тому що це складно. Енергія для промислових споживачів сьогодні коштує десь 4,7 грн за кВт/год. Одна кВт/год від генератора, якщо рахувати тільки паливну складову та обслуговування, коштує десь 25 грн. Але якщо врахувати витрати на його купівлю, встановлення і що насправді генератори не пристосовані для такої роботи… Про це мало говорять, але вони швидко витрачають свій моторесурс і виходять з ладу.
Якщо врахувати все це, то показник сягає 40-45 грн за кВт-год. Наприклад, на наших опорних магазинах стоять генератори Caterpillar. Вони якісні, потужні, але їхній гарантійний моторесурс становить 1000 мотогодин на рік. У нас вони за грудень відпрацювали 250-300 годин і більше. Тож ми вичерпаємо цей моторесурс набагато раніше, ніж за рік.