Без піків, але з відключеннями: як пройшов літній сезон для ТРЦ країни
RAU розпитала, як пройшов літній сезон в ТРЦ, які розташовані в різних куточках країни, зокрема і в прифронтових містах.
Літній сезон 2024 року – третій в умовах повномасштабної війни пройшов з частими та тривалими відключеннями електроенергії. До цієї проблеми додалась ще одна – аномальна спека. Подекуди генератори в ТРЦ не справлялися і потрібно було приймати швидкі рішення. Який був трафік літом, рекордні дні по відвідуванності та як розв’язували проблему із забезпеченням повноцінної роботи всіх операторів.
Про трафік в ТРЦ, рекордні дні по відвідуваності та вакантність
До повномасштабної війни в Україні спостерігалася тенденція до зниження трафіку в ТРЦ країни літом. Здебільшого причина була в тому, що починався період відпусток та подорожей за кордон. Лише у кінці серпня із завершенням відпусток, поверненням дітей до шкіл, студентів – до університетів, працівників – до офісів, трафік повертається до високих показників. Проте наразі через велику війну відпочинок за кордоном менш доступний, тому більшість відпочиває в межах області та країни. І це сприяє тому, що немає суттєвих сезонних коливань. Це підтверджує топ-менеджмент опитаних ТРЦ країни.
В рівненському ТРЦ Злата Плаза цьогоріч трафік вищий, ніж влітку 2023 і повернувся на довоєнний рівень. Середня відвідуваність – близько 550 000-600 000 гостей щомісяця, а у вихідні збільшується на 30%. Рекордним днем стало 25 серпня – День міста Рівного, коли багато рівнян відпочивали в центральній частині міста. Тоді торговельний центр відвідали понад 30 000 гостей. Наразі вакантність торговельних площ нульова.
В ТРЦ Gulliver було зростання трафіку у червні та утримували його на рівні у липні та серпня. За звичкою очікували помітного зростання трафіку на початку вересня, але цього не сталося. «Зі своєї сторони відзначаємо певні поведінкові зміни, пов’язані з тим, що традиційний back to school трансформувався після переходу на віддалений формат навчання/роботи, напружене інформаційне поле та зовнішні обставини», – доповнює Катерина Жураківська, директорка з маркетингу БФК Gulliver. А найбільш трафіковими для ТРЦ були і залишаються дні, коли у Палаці Спорту проходять масштабні заходи, бо переважно ця аудиторія обирає фудкорт, Сільпо або фаст-шопінг в ТРЦ Gulliver.
У столичних об’єктах групи компаній Arricano в Україні (ТРЦ РайON та ТРК Проспект) цьогоріч теж не спостерігали тенденції падіння трафіку, а в серпні показники були майже на рівні довоєнних та вищі за 2023 рік. У регіональних торговельних центрах відбулася зміна якірного орендаря – у червні в ТРК City Mall у Запоріжжі та у ТРК Сонячна Галерея у Кривому Розі відкрилися супермаркети Сільпо, і з цього моменту побачили стійке збільшення трафіку щомісяця і це попри велику кількість повітряних тривог у цих прифронтових містах. Тож запорізький ТРК City Mall щодня відвідує в середньому 7 000 гостей, у столичному ТРЦ РайON середній показник відвідуваності близько 600 000 гостей на місяць, у ТРК Проспект – понад 1 000 000. «Група компаній Arricano в Україні продовжує інвестувати у відновлення ТРК Сонячна Галерея, який постраждав у січні 2024 року від ракетного удару з боку рф по місту. Влітку багато магазинів, що зазнали пошкоджень, відновили свою роботу, і це також позитивно вплинуло на зростання кількості відвідувачів торговельного центру, в серпні спостерігаємо трафік майже 200 000 гостей», – каже Інна Морозова, директорка з маркетингу Arricano. На 1 вересня вакантність у київських об’єктах зберігається на нульовому рівні. «Заповненість торгових галерей у ТРК City Mall складає 98,8%, а у ТРК Сонячна Галерея в Кривому Розі — 97,5%», – зазначає Олена Швець, директорка департаменту розвитку торговельних площ.
В ТРЦ Dream показники літа 2024 року не перевищили результати попереднього року, але продемонстрували зростання порівняно з весняними показниками поточного року. Це частково було обумовлено відключеннями електроенергії та роботою Energy Hub, куди жителі та гості міста могли завітати, аби підзарядити гаджети.
Другу чергу івано-франківського ТРЦ Veles Mall відкрили наприкінці серпня 2023 року, наразі середній показник 20 000 осіб на день, а в другій половині серпня 2024 року вже мали – 25 000. «Найбільшу кількість відвідувачів – майже 35 000, ми зафіксували на благодійному концерті 25 серпня», – каже Віталіна Гусак, керівниця відділу реклами. І наразі вакантність не перевищує 3%.
Також попри складну економічну та безпекову ситуацію, зумовлену повномасштабною війною, літом ТРЦ країни поповнювати пул орендарів. Магазини відкривали як міжнародні бренди, так і українські. Також дехто з наявних операторів оновлювали точки.
Як ТРЦ країни пережили період тривалих відключень електроенергії
Весною 2024 року росія поновила свої спроби зруйнувати енергосистему України. Тож в червні та липні були відключення електроенергії, подекуди до 7 годин поспіль. Попри те, що здебільшого ТРЦ країни підготувалися до блекаутів ще під час перших спроб росії атакувати енергосистему (осінь 2022 – зима 2023 років), цьогоріч тривала робота на генераторах в умовах аномальної спеки – додаткові витрати.
Цим літом для ТРЦ Dream (yellow та berry) було придбано два додаткових генератори, проте спека додавала проблем для їх роботи. «Частково орендарям влітку було скасовано оплату за електроенергію від генераторів», – каже Олексій Пашунов, керівний директор ТРЦ Dream.
Під час відключень електроенергії ТРЦ Злата Плаза вдавалося працювати на власних потужностях – робота СЕС покриває до 15% середньодобового споживання. «Як альтернативний варіант – торговий центр оснащений дизельним генератором, який забезпечує живлення повною мірою, але використовуємо його лише у критичних ситуаціях. Зростання вартості електроенергії в цілому збільшує витрати як керуючої компанії, так і партнерів», – каже Олександр Оверчук, СЕО та співвласник ТРЦ.
В БФК Gulliver кажуть, що ситуація досягла критичного рівня, коли відключення світла сягнули 12 годин на добу. Найбільша проблема полягала в тому, що навіть перехід на дизельні генератори не міг забезпечити роботу вентиляції та кондиціювання. Загалом мають 4 дизельні генератори, які генерують 2,2 мегавата потужності. Цього достатньо, щоб забезпечити роботу всіх інженерних систем, крім клімат-контролю. Якщо взимку цей момент можна було комфортно пережити, то влітку питання стало нагальним. Тож з 11 липня БФК Gulliver почав закуповувати імпортну електроенергію з чотирьох країн – Словаччини, Польщі, Румунії та Угорщини. Проте загалом вартість імпортованої електроенергії дорожча від звичайного тарифу на приблизно 25% та нижча від вартості електричної енергії, яка виробляється за допомогою дизельних генераторів. «Для орендарів ТРЦ та БЦ змінилися тарифи за комунальні послуги. Це буде середня розрахункова ціна фактичної спожитої електроенергії», – підсумовує Катерина Жураківська.
Генератори для об’єктів Arricano були придбані наприкінці 2022 – на початку 2023 року, тож у поточному році капітальні витрати щодо придбання альтернативних джерел живлення об’єктів відсутні. «Незначний фінансовий вплив ми відчуваємо лише в аспекті певного часового розриву між авансуванням на придбання палива за власний кошт та отриманням відповідної компенсації з боку орендарів протягом наступних періодів», – каже Інна Морозова.
На даху ТРЦ Veles Mall встановлено 2500 сонячних панел та купують імпортну електроенергію, що значно вигідніше за використання дизельних генераторів. «Наші операційні витрати на контролі за рахунок того, що значну частину власного споживання покриваємо з сонячної генерації», – підсумовує Віталіна Гусак.