Недопродали: як торгує український рітейл після зняття жорсткого карантину

Недопродали: як торгує український рітейл після зняття жорсткого карантину

15.07.2020 08:15
  94
rau

Директор консалтингової компанії Retail&Development Advisor Таїсія Литовченко розповідає про те, як різні сегменти роздрібної торгівлі переживають нинішню кризу і коли можна очікувати відновлення ринку.

Незважаючи на скасування значної частини карантинних обмежень, епідемія коронавірусу продовжує негативно впливати на продажі більшості українських рітейлерів. У суспільстві існує упередження, що епідемія коронавірусу зіграла на руку аптекам і продуктовим магазинами, у яких дійсно спостерігалися черги під час панічних закупівель на початку карантину. Однак з часом продажі пішли на спад і на докризовий рівень вони не вийшли навіть після зняття «жорсткого» карантину.

Згідно з аналітичними даними Retail&Development Advisor, в червні цього року товарообіг продуктових магазинів в залежності від розташування був на 10-40% менший, ніж в аналогічний період минулого року.

Найменше постраждали торгові точки, розташовані в густонаселених спальних масивах і великих житлових комплексах. А ось продажі в магазинах центральних районів, які працювали в місцях з пожвавленим трафіком людей, просіли куди більш істотно. Деякі маркети поруч з бізнес-центрами, біля метро чи вокзалів, втратили 50% і більше товарообігу.

На рівні з продуктовим рітейлом постраждали й торгові мережі сегмента drogerie. Навіть великі системні гравці ринку втратили близько 15-20% продажів і скорегували плани розвитку, відмовившись від експериментів та іміджевих локацій. Істотно згортати торгові мережі парфюмерно-косметичні компанії поки що не планують, але не виключають точкових закриттів у приміщеннях, де орендодавці не усвідомлюють нових реалій ринку, відмовляючись переглядати вартість оренди.

Цікаво, що мережі побутової техніки та електроніки в минулому місяці фіксували відносно непогані показники роботи. Наприклад, продажі компанії Алло в порівнянні з червнем 2019 року збільшилися на 7%.

За словами виконавчого директора омніканального роздробу Алло Олександра Пащенка, для активізації продажів і поліпшення показників бізнесу в складний період компанія реалізувала низку нових проектів (Алло-Експрес, Алло-Онлайн) і розширила категорію “маркетплейс” на сайті allo.ua. Топ-менеджер вважає, що криза – найкращий час для активних дій. Тому навіть в жорсткий карантин рітейлер не припиняв набір персоналу для розширення департаментів IT, маркетплейсу, маркетингу, HR і роздробу. А зараз – не припиняє розвиток торговельної мережі, активно трансформуючи магазини та відкриваючи нові торговельні точки.

Магазини дитячих товарів також відзначають порівняно непогані результати продажів у червні. Зокрема, в мережі Антошка продажі like for like збільшилися на 7% в порівнянні з минулим роком. Однак, як стверджує директор з операцій та розвитку мережі Антошка Іван Чівкін, приблизно в четвертій частині торгових точок фіксується негативний показник товарообігу. Більшість цих магазинів знаходиться в торговельних центрах, які українці в умовах епідемії стали відвідувати набагато менше. При позитивному розвитку подій учасники ринку сподіваються, що докризовий рівень товарообігу повернеться восени-взимку цього року.

На істотне просідання продажів у торговельних центрах скаржаться й рітейлери спорттоварів. За їхніми спостереженнями, найбільше падіння продажів – на 50-60% – спостерігається у великих столичних ТРЦ, розташованих в центральній частині міста. При цьому магазини в стріт-рітейлі демонструють куди менше зниження обороту – 7-10% в порівнянні з торішніми показниками. Причина такого стану справ лежить на поверхні: люди все ще бояться ходити у великі ТРЦ, вважаючи за краще зайти в невеликий, окремий магазин за цілеспрямованою покупкою. В таких умовах рітейлери спорттоварів намагаються стимулювати продажі за рахунок акцій та сейлів, а найближчим часом планують стримувати ціни на продукцію, щоб отримувати максимальну віддачу з нижчого трафіку.

Втім, найбільші гравці сегменту спорттоварів все одно очікують значного обвалу ринку за підсумками 2020 року.

Наприклад, директор компанії Intersport Україна Юлія Максименко вважає, що на ринку спорттоварів точно відбудеться зміна структури продажів як між категоріями, так і між ключовими гравцями, а загальне падіння ринку спорттоварів в 2020 році може скласти від 10% до 30% year to year. Схожі очікування і у лідера українського сегменту спорттоварів – мережі Sportmaster. Генеральний директор Sportmaster Україна Людмила Книш каже, що в разі зміни поточних прогнозів валютного ринку (середній курс долара на рівні 29,5), або сплеску другої хвилі коронавірусу відновлення продажів може зайняти більше року. А в поточній ситуації рівень продажів може стабілізуватися на рівні мінус 15-20% від докризового.

На подив непогано із посткарантинного періоду вийшли сегменти fashion та ювелірки. Дві найбільші ювелірні мережі країни в минулому місяці фіксували оборот всього на 10% менший порівняно з червнем минулого року і вважають це хорошим показником в нинішній ситуації. А ось магазини одягу та взуття скористалися відкладеним попитом, який накопичився за час карантину, збільшивши свої товарообіги в порівнянні з червнем 2019-го.

Набагато менше пощастило операторам громадського харчування, які відчули суттєвий негативний вплив коронакризи. Особливо сильно просіли заклади з комплексними обідами, орієнтовані на офісних співробітників. Як розповів співзасновник мережі Dinner’s Олександр Борщевич, зараз його заклади працюють всього на 10-30% від докризових показників. Більшість з них розташовані на території великих бізнес-центрів. Багато орендарів цих БЦ продовжують працювати віддалено, а ті, які повернулися в офіс, часто намагаються утримуватися від відвідування закладів, споживаючи їжу з дому або замовляючи доставку.

Внаслідок падіння трафіку і продажів, Dinner’s довелося скоротити штат співробітників на третину (з 600 до 200 осіб) та змінити акценти в роботі, переорієнтувавшись на доставку і продаж заморожених продуктів.

Трохи краща ситуація у ресторанних мереж, які змогли успішно перебудуватися і заробляти на доставці. Наприклад, продажі мережі Sushi Master в червні поточного року були приблизно на третину менше, ніж у червні 2019-го. Це дозволило уникнути закриття закладів та масових звільнень, однак компанії довелося заморозити подальший розвиток і оптимізувати витрати, перевівши частину співробітників на віддалену роботу. Зараз Sushi Master намагається активізувати продажі за рахунок акційних пропозицій з низьким середнім чеком і розраховує вийти на докризові показники вже у вересні поточного року. У Dinner’s налаштовані менш оптимістично: на думку Олександра Борщевича, докарантинні показники роботи можуть бути досягнуті лише в 2021 році. І тільки за умови, якщо другої хвилі коронавірусного карантину в Україні вдасться уникнути.

Останні чотири місяці Dinner’s, як і багато інших рестораторів, працює в збиток, тому про розширення бізнесу мови не йде. Це при тому, що ще в березні компанія була на фінальній стадії підписання ще трьох нових локацій під ресторани сумарною площею 2700 кв. м. У компанії не приховують, що в таких умовах головне завдання – виживання.

Читайте також –

В одному човні: як поводилися ТРЦ з орендарями в період карантину і після нього


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку