Шлях Аврори: в найближчі роки рітейлер планує відкрити понад 2000 магазинів в Україні та вийти на зарубіжні ринки

Шлях Аврори: в найближчі роки рітейлер планує відкрити понад 2000 магазинів в Україні та вийти на зарубіжні ринки

28.06.2023 08:45
  1985
Костянтин Симоненко

В інтерв’ю виданню LIGA.net співзасновник мережі Аврора Лев Жиденко розповів про становлення компанії, її роботу під час війни, причини зростання виручки, вихід на столичний ринок та багато іншого. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цієї бесіди.

Про початок бізнесу

Мережа мультимаркетів Аврора, згідно з офіційною історією компанії, з’явилася в 2011 році у селищі Опішня Полтавської області. Зараз це адміністративний центр Опішнянської об’єднаної територіальної громади. Засновники компанії Тарас Панасенко та Лев Жиденко почали з того, що орендували розкладний стіл та організували торгову точку на ринку Опішні. Згодом відкрилась точка у сусідньому селищі Диканька, а потім – повноцінний магазин на центральному ринку Полтави. Він називався “Веселий кошик”. На той момент персонал компанії налічував п’ять осіб.

Наступного року назву змінили на “Хватай. Все по 5, 10, 15”. Вона підкреслювала формат роботи магазину, втім стримувала подальший розвиток. В 2013 році з’явилась назва Аврора. Через десять років мережа налічує 1000 магазинів у всій країні.

Про втрати і здобутки під час війни

З початком повномасштабної війни мережа втратила понад 100 магазинів: деякі залишилися на окупованих територіях або були розбомблені чи вимушено закриті. Багато товарів були недоступними через зруйновані ланцюги постачань як у самої мережі, так і в її постачальників. Повністю ці ланцюги постачань не відновлені й досі.

Водночас з початку війни так само відкрили понад 100 нових магазинів. Звісно, більша частина нових локацій тепер знаходиться на заході України. Але експансія на захід країни й так була запланованою – в центрі та на сході просто фізично вже було більше магазинів. До того ж відкрили розподільчий центр у Вінниці. Станом на кінець червня в мережі працює 1000 магазинів і загалом зайнято близько 8000 працівників.

Про збільшення доходу

В 2022 році доходи мережі подвоїлися – в тому числі через високу інфляцію. Оскільки склади компанії не постраждали під час бойових дій, рітейлер мав достатні запаси товару. До того ж у 2021 році компанія отримала інвестиції від фонду Horizon Capital, тож фінансовий стан теж був хорошим. Це дозволило динамічно відновлювати кількість магазинів. Є регіони, де крім Аврора взагалі мало хто працює з продовольчих рітейлерів. Наприклад, Донецька область. А там, де мало інших магазинів, дохід суттєво вищий.

Додатковим джерелом виторгу стала нова категорія покупців – переселенці, люди з доходом “середній плюс”. Раніше вони оминали Аврора, вважаючи ці магазини “не того рівня”. Але під час переїзду в інші міста, коли був певний період дефіциту товарів чи взагалі дуже велика потреба економити, люди почали заходити в такі магазини. Вони побачили, що це ті самі товари з тією ж якістю, до якої вони звикли. Але набагато дешевші.

Про модель шведського столу

Знаменитий шведський стіл – це про свободу вибору. Так само в Аврора намагаються робити, пропонуючи широкий вибір. Комусь потрібні підгузки, іншим – консерви або виделки, бо вони тільки-но переїхали в місто. Так і виникла ідея з сертифікатами від благодійних фондів для придбання товарів мережі.

Клієнт сам обирає, яка мережа чи товар кращі за інші. Тому, аби вирізнятися серед конкурентів, які теж працюють в сегменті dollar store, вирішили поставити собі таку планку: у всіх інших мережах повернення товару – 14 днів (за законом), а в Аврора – 30 днів. І той факт, що люди можуть повернути товар, змушує уважніше до цього ставитися, щоб не закупити неякісний. Це був певний виклик, але клієнти поступово почали таке відношення цінувати. Наразі цифра повернень невелика і поступово зменшується.

Про формування асортименту

Ще в мирний час мережа намагалась сформувати співвідношення 65% вітчизняних товарів до 35% імпортних. Зараз пропорція приблизно така сама. Але вона відрізняється в певні місяці через сезонні товари. Наприклад, в грудні більше імпортних товарів, тому що це час ялинкових прикрас, які здебільшого возять з-за кордону. Географія імпортних товарів в мережі – це переважно Китай, Індія, Туреччина і Європа. Українських виробників, зазвичай, немає в багатьох категоріях, де є запит на трендовість, креативність, цікавість, швидкість зміни асортименту. Це можуть дати поки що тільки китайські виробники.

Про ефективний сервіс

Спеціальна команда постійно аналізує можливості інновацій. Зараз бета-тестування проходять каси самообслуговування власної розробки. Так само як і прайсчекери, завдяки яким можна перевірити ціну товару. Їх теж компанія збирає самостійно з куплених запчастин, що виходить значно дешевше – 200 євро проти 1200 євро за готовий прилад у виробника. Тому цих пристроїв у магазинах багато.

Про плани компанії

В червні мережа досягла позначки в 1000 магазинів. Цьогорічний план передбачає відкриття нового магазину кожні 17 годин. В найближчі роки планується відкрити понад 2000 магазинів в Україні. До 2026 року Аврора має бути готовою до виходу на біржу.

Досвіду виходу на іноземні ринки ще нема, але плани такі є. В Європі вже існує відповідна команда, включно з CEO. Там ринок більш насичений і є круті великі гравці – зокрема, мережі TEDi, Pepco, Action. Про вихід в Молдову, Румунію чи балканські країни можна буде говорити через шість місяців, можливо, дванадцять, коли буде видно як виходить працювати.

Про онлайн-продажі

Зараз відсоток онлайн-продажів зовсім невеликий. Ніхто в цьому сегменті не робить акцент на інтернет-магазин, тому що онлайн-продажі недорогих товарів складно зробити економічно вигідними. Тому це скоріше підтримуючий канал, ніж основний.

Поки що він в режимі тестування щодо внутрішніх процесів і взаємодії з клієнтом. Мобільний додаток існує поки тільки на Android та його функціонал обмежений прайсчекером і можливістю подивитися, в яких магазинах наявні товари за запитом. Розробляється нова версія, яка також буде й для iPhone.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку