Чорна п’ятниця-2022: чи відбудеться цього року і як до неї готуються українські рітейлери

Чорна п’ятниця-2022: чи відбудеться цього року і як до неї готуються українські рітейлери

10.11.2022 09:00
  1814
Дарія Осіїк

Останні два роки попри пандемію та карантин рітейлери, все одно, ретельно готувались до Чорної п’ятниці і в результаті отримували дуже хороші показники в продажах, які подекуди через попередньо відкладений попит навіть перевершували очікування. Але цього року все набагато складніше: повномасштабна війна з російськими терористами, падіння доходів українців, постійні ракетні обстріли, складнощі з логістикою та віялові відключення електронергії значно ускладнюють проведення Чорної п’ятниці.

Редакція RAU дізналася, як готуються українські рітейлери до найбільшого розпродажу цього року, чим будуть дивувати своїх клієнтів та на які знижки можна очікувати.

А чи буде Чорна п’ятниця?

Незважаючи на усі складнощі, рітейлери, все ж таки, активно готуються до цьогорічної Чорної п’ятниці. Окрім частих повітряних тривог та віялових відключень електроенергії при підготовці до Чорної п’ятниці вітчизняні мережі мають також враховувати слабку прогнозованість попиту, дефіцит товарів та суттєве падіння купівельної спроможності населення. 

На жаль, згідно останніх досліджень в Україні стрімко зростає кількість людей, що наближаються до порогу бідності, і вже наступного року їх кількість може сягнути аж 55% від усього населення країни. 

Так як побутова техніка не є критично необхідними товарами, постраждає вона суттєво. Але ми готуємося до цього періоду. Ми передбачаємо що в цьому році попит буде менший, ніж в цілому, і зокрема постраждає високий і преміальний цінові сегменти, не в останню чергу через відсутність доступних кредитних продуктів для населення, які формували продажі високого і преміального сегментів. Споживче кредитування наразі оживає, але прохідність все ще дуже низька, вимоги банків суттєво підвищились, а купівельна спроможність пересічного покупця сильно просіла. Тому акцент знову буде в доступному ціновому сегменті середній мінус і нижче, те що люди зможуть дозволити собі без залучення кредитних коштів”, – прогнозує комерційний директор мережі магазинів ВМ-Техніка Владислав Крижовський.

Компанія Promodo також передбачає, що цього року під час Чорної п’ятниці покупці віддаватимуть перевагу товарам першої необхідності та базового комфорту-гігієни, а не преміум-категоріям. Також в Promodo відзначили наступні тенденції цьогорічної Чорної п’ятниці, яка суттєво відрізнатиметься, від досвіду попередніх років:

  • Розпродажі у фізичних магазинах відбуватимуться лвше там, де це буде безпечно. Основна ставка буде на онлайн. Тут варто зробити акцент на мобільну версію сайту через ріст кількості користувачів мобільних пристроїв.
  • Зростання трафіку розпочнеться за два тижні до Чорної п’ятниці, але пік продажів буде тривати з Чорної п’ятниці до Кібер-понеділка
  •  Нетипова сезонність попиту, яка пов’язана з обстрілами об’єктів енергетики. Через це в поточних реаліях зростають продажів товарів, які допомагають адаптуватись до нових умов.

Досить оптимістично щодо проведення Чорної п’ятниці налаштований ​​комерційний директор мережі Фокстрот В’ячеслав Склонний: “Один з найбільших розпродажів України та світу Чорна п’ятниця в 2022 році буде! І не просто буде, а триватиме 8 днів – з 21 до 28 листопада включно. Рішення про подовження періоду знижок прийнято через можливі відключення світла та повітряні тривоги. На нашу думку вісім днів Чорної п’ятниці дозволять клієнтам безперешкодно придбати усі необхідні речі без великих черг з максимально можливою безпекою”, – розповідає В’ячеслав. На його думку, цьогорічна Чорна п’ятниця буде надзвичайно схожа на розпродажі минулих років зі знижками на всі категорії товарів, хоча й погоджується, що через війну будуть менші продажів у преміальному секторі. 

Не збирається відмовлятись від розпродажу Чорної п’ятниці й мережа Цитрус: «Так, Цитрус цього року проводитиме Чорну п’ятницю, як і завжди. Це хороша можливість купити навіть найдорожчі речі в рази дешевше від їх звичайної вартості.  Ми хочемо порадувати наших клієнтів, – – розповідає директорка з маркетингу компанії Цитрус Валентина Комарова.Найактуальніша інформація щодо знижок від Цитруса розміщується на сайті, у застосунку, соціальних мережах,  ЗМІ та, звісно, у торгових точках мережі. Ми знаємо, що клієнти заздалегідь планують покупки, особливо у реаліях сьогоднішнього життя, тому важливо повідомити про хороші знижки завчасно. Команда аналізує попит на товари, підбирає найактуальніші категорії — робимо все, щоб українці мали великий вибір потрібної техніки з максимальними знижками».

 Не така як всі

Через війну та непрості умови цьогорічна Чорна п’ятниця суттєво відрізнятиметься від усіх попередніх. По-перше, замість кількох днів розпродажу акції до Чорної п’ятниці рітейлери проводитимуть від восьми днів до цілого місяця. Наприклад, в шопінг центрах Територія min Чорна П’ятниця цього року буде у форматі розпродажу, який триватиме цілий місяць. 

В мережі Алло головний розпродаж року заплановано на 25 листопада, в комунікації якого візьмуть участь українські зірки. Але акція великих знижок почнеться ще за десять днів до цього і триватиме до тих пір, поки не буде розпродано найпопулярніші товари. Протягом цього часу рітейлер  обіцяє зробити глибокі знижки до – 60% на різні категорії товарів. 

По-друге, через війну більшість рітейлерів дуже обережно підійшли до комунікації цієї події. “Ми відмовилися від вайбу святковості таких подій, вважаємо це зараз недоречним. Не прикрашаємо магазини, не проводимо гучні івенти. Розміщуємо лише необхідну рекламу та корисну інформацію”, – розповіли в мережі Цитрус.

Мережа Тереторія min планує цього року зробити знижки більшими, ніж зазвичай, але у публічній комунікації уникатиме самої назви цієї події. Лише візуальна частина комунікації натякатиме про що йде мова, оскільки буде в кольорах та стилістиці звичайної Чорної п’ятниці. 

“Цього року ми свідомо підходимо до каналів комунікації у такі непрості часи — ми відмовилися від використання зовнішньої відеореклами, вимкнули зовнішню рекламу на магазинах та намагаємося максимально ефективно використовувати ресурси”, – розповіла про процес підготовки до Чорної п’ятниці директорка з маркетингу та продажів SOVA Анна Коваль. 

І, по-третє, постійні відключення електроенергії змушують рітейлерів готуватись до розпродажів ще й до цього. Більшість мереж вже запаслись генераторами, відкорегували графік роботи та роблять акцент на діджитал-платформи, щоб скористатись періодом знижок міг кожен. 

Так, Територія min обіцяє встановити в усіх своїх магазинах, де це можливо, генератори до Чорної п’ятниці. А для безперебійної роботи сайту організувала роботу магазинів в нічні зміни для збору товарів у період пікових навантажень. Також мережа вже завершила автоматизацію логістики, що дозволило пришвидшити процеси забезпечення товарами всіх наших магазинів. 

“Ми адаптувалися до ситуації в країні, як це було можливо, тому кардинальних змін у підходах до сезону Black Friday немає. Також деякі наші торгові точки працюють незалежно від графіків відключень електроенергії. Наразі 12 магазинів MOYO у 10 містах України (Київ, Дніпро, Кам’янець-Подільський, Коломия, Луцьк, Львів, Миколаїв, Полтава, Первомайськ та Суми) готові зустрічати та обслуговувати клієнтів навіть за відсутності централізованого електропостачання. Цей перелік буде оновлюватись”, – зазначають у MOYO. 

А от мережа ISEI активно закуповує ліхтарі, шоб кожен клієнт міг придбати улюблені товари зі знижкою навіть у темряві. Тим паче, що операційний директор ISEI Ксенія Сергеєва прогнозує цього року значно більший ажіотаж під час Чорної п’ятниці через значно вище бажання покупців заощадити.

 Що купуватимуть по знижці

У Фокстрот очікують значне зростання продажів таких актуальних товарів, як обігрівачі, посуд, акумулятори, зарядні пристрої, засоби зв’язку та ноутбуки. Але поряд з цим будуть пропонувати і знижки на товари, які традиційно користуються попитом під час розпродажу Чорної п’ятниці – телевізори, пральні машини, холодильники, електрогрилі, кавові машини та багато іншого. “Плани Фокстрот становлять 60% від аналогічного періоду 2021 року. Таке падіння обумовлене значним зниження купівельної спроможності, міграцією населення до інших країн та відмовою великої кількості клієнтів купівлі нової техніки до перемоги України”, – відзначає В’ячеслав Склонний.

Ілюстрація з сайту Promodo

Ксенія Сергеєва також прогнозує меншу кількість чеків, у порівнянні з минулорічною Чорною п’ятницею. “Ми очікуємо, що під час Чорної п’ятниці основним показником буде середній чек, цей тренд ми спостерігаємо протягом усього часу з повномасштабним вторгненням”, – пояснює Ксенія. 

Мережа ВМ Техніка в акційних пропозиціях акцент робитиме акцент на ексклюзивні бренди і бренди категорії А, так як вони зазвичай дуже активні в цей період. 

Територія min підготувала для своїх клієнтів максимальні знижки майже на всі товарні категорії, тому одяг, взуття, білизну та інші товари можна буде придбати зі знижками до 60%. А на додаток клієнти отримуватимуть подарунки у вигляді купонів на додаткові знижки 10% на взуття за покупки одягу.

Ювелірна мережа SOVA пропонуватиме своїм відвідувачам прикраси outlet зі знижкою до -60%. Крім того, вперше мережа вперше відкриє знижку на нові колекції, тож прикраси з колаборації SOVA x The HARDKISS можна буде придбати зі знижкою до -40%. “Ми очікуємо найбільший попит на прикраси нових колекцій, адже наші клієнти завчасно формують свої вішлісти і чекають додаткову знижку на ці прикраси. Також очікуємо попит на прикраси з дорогоцінним камінням, оскільки вже кілька років спостерігаємо цікавість клієнтів до цієї категорії прикрас”, – розповідає Анна Коваль.

А от мережа Цитрус у своїх акційних пропозиціях спирається на попит попередніх років, тому пропонуватиме великі знижки на техніку Apple, смартфони та телевізори, додавши акційні пропозиції на такі актуальні товари як ліхтарики, батареї та зарядні станції. 

В Алло також очікують попит на цю категогію товарів, а також на холодильники, пральні машини, велосипеди, ноутбуки та смартфони. “Чорна п’ятниця – час спонтанних та відкладених покупок. Споживачі купують товари, бо бачать значну для себе знижку, а також планують придбати дорогі товари з хорошою акційною ціною”, – резюмує маркетинг директор Алло Артур Матковський.

Загалом основні гравці ринку вже адаптувались до непередбачуваних умов в країні, тому намагаються зберігати традиції сезонних знижок та акцій. Хоча, звісно, результати Чорної п’ятниці значною мірою залежитимуть від ситуації в країні.

Читайте також – 

Рейтинг стійкості: топ найбільш стійких рітейл-компаній України у воєнний час за версією Forbes


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку