Андрій Григоров: В середньому 90% клієнтів Нова пошта за кордоном – наші співвітчизники

Андрій Григоров: В середньому 90% клієнтів Нова пошта за кордоном – наші співвітчизники

10.08.2023 08:45
  1307
Костянтин Симоненко

Директор з розвитку міжнародних ринків Нова пошта Андрій Григоров в інтерв’ю LIGA.net розповів про міжнародний розвиток, плани та особливості роботи на нових ринках. RAU вибрала найцікавіше із цієї бесіди.

Про вибір нових напрямків

Основне завдання – логістично з’єднати європейські країни з Україною. Тому передусім йде орієнтація на кількість українців, які проживають у конкретній державі. В середньому 90% клієнтів Нова пошта за кордоном – наші співвітчизники. Єдиний виняток – Румунія, де усвідомлено робили акцент на великий зв’язок з Молдовою. Тут модель розвитку одразу передбачала 70% потоку посилок між Румунією та Молдовою і лише 30% – між Румунією та Україною. Другий фактор – зацікавленість українського бізнесу в експорті або, навпаки, бажання місцевого бізнесу надсилати щось до України.

Про складнощі запуску нових відділень

По-перше, підготовка юридичної особи в усіх країнах триває значно довше, ніж в Україні. Процес реєстрації та підготовки до початку діяльності в ЄС вимірюється місяцями, а не трьома тижнями як в Україні. Найдовше відкриття тривало у Німеччині – тут це зайняло шість місяців. Тут лише реєстрація банківського рахунку зайняла 2,5 місяці. Натомість у Литві весь процес відкриття тривав лише три місяці. Друга проблема – пошук приміщень для відділень. Європа приділяє велику увагу збереженню історичної спадщини, тому у центрі європейських міст дуже важко знайти локацію, яка відповідала б вимогам Нова пошта.

Про відмінності в роботі

В Європі взагалі не популярна модель доставки через відділення. Тут частіше використовують такі формати, як поштомати, PUDO (видавання та приймання посилок через точки партнерських бізнесів).

Є свої особливості й у роботі адресної доставки. Наприклад, у Європі майже не використовують телефонні номери для ідентифікації особи і зв’язку з нею, що так популярно у нас в Україні. Ключовий спосіб комунікації – це e-mail. Скажімо, у Польщі кур’єри просто скидають посилку біля дверей, а потім інформують клієнта через e-mail, що вона доставлена.

Тут велика увага приділяється якості даних, що спрощує життя оператора, але не факт, що клієнта. Якщо не вистачає бодай найменшої деталі у даних щодо отримувача – посилка нікуди не поїде та лежатиме на складі, поки клієнт не надасть уточнені дані.

Найбільший запит у країнах Європи на сервіс COD (cash on delivery), це так звана післяплата. Бо зазвичай тут при купівлі товарів онлайн клієнти використовують тільки передоплату. Натомість в Україні та Молдові фінансовий сервіс NovaPay дає можливість отримати товар і оглянути його, і лише потім – заплатити. Доставляння грошей продавцю забезпечить NovaPay. Запровадити післяплату в інших країнах Європи можна орієнтовно протягом півроку. Цей термін залежить від отримання NovaPay ліцензії від Центробанку Литви.

Про контроль вмісту міжнародних посилок

По-перше, є перелік товарів, заборонених до надсилання, який відрізняється від українського. По-друге, є обмеження стосовно вартості посилок. Адже вартість вмісту впливає на потенційні податкові платежі, які сплачує отримувач. Без оподаткування можна відправити товари вартістю до 150 євро з Європи до України та до 45 євро – з України до Європи.

Для уникнення порушень цих правил у відділенні Нова пошта спочатку перевіряється вміст посилок та формується початкова оцінна вартість. Другий рівень контролю – сортувальна станція, ЦСС у Львові, де окрім митних документів, також перевіряють вміст посилки. Якщо вміст посилки та оцінка його вартості не відповідають митним документам, таку посилку просто не розмитнюють в Європі. Згідно з законодавством ЄС, посилки фізосіб мають розмитнюватись в тій країні, куди прямує відправлення.

Про цінову політику

По-перше, вона базується на аналізі конкурентного ринку. По-друге, враховується собівартість послуги. По-третє, мають бути однакові за якістю і за ціною послуги для всіх країн, які логічно збираються до певних зон. Наприклад, для країн, що межують з Україною, ціни на відправлення мають бути однаковими. Єдина ціна для окремих зон – це зручно для розуміння клієнтів, хоча собівартість послуги в різних країнах різна.

Про конкурентів-партнерів

У кожній новій країні знаходимо компанію, яка допомагає розширити можливості доставки. Наприклад, адресної доставки чи у поштомати, поки немає змоги робити це власними силами. Наразі у Польщі є три партнери: Inpost, DPD та GLS. У Німеччині – це DPD, у Литві – Venipak, Румунії – Cargus, у Чехії – GLS. Прихід Нова пошта ці компанії сприймають позитивно. Важливо і те, що у бізнес-моделі компанія робить акцент на українців та зв’язок з Україною, і таким чином проводить лінію розмежування у конкуренції.

Про переваги компанії

Ринок Європи дуже конкурентний. Кількість компаній зашкалює, у одній лише Польщі – за сотню перевізників. Опитування стверджують, що велика частина місцевих споживачів надають перевагу сервісам локальних, вже знайомих їм операторів.

Проте споживачі загалом скрізь однакові й орієнтуються на якість, сервіс та ціну. Тому серед переваг Нова пошта можна виділити швидкість доставки та дотримання обіцяних строків. У Європі доставка працює не так чітко. Третя перевага – цифровізація, яка надає додаткові зручності. Наприклад, завдяки трекінгу споживач отримує прозорість – можливість завжди знати, де його посилка. Або може оформлювати посилку прямо з дому або офісу через мобільний додаток. У місцевих операторів таких цифрових сервісів або немає, усе працює через сайт, або вони мають дуже обмежений функціонал.

Про власну авіадоставку

Авіакомпанія Supernova Airlines 16 травня 2023 року виконала свій перший авіарейс за маршрутом Рига — Жешув. З того часу вже здійснили 14 рейсів та перевезли 250 000 посилок. Всі рейси здійснюються у партнерстві з латвійською авіакомпанією RAF-Avia на літаку ATR 72. В майбутньому планується створити власний флот із залученням вантажних версій сучасних літаків Boeing або Airbus.

Про послугу NP Shopping

Є продукт з міжнародної доставки від Nova Poshta Global – NP Shopping – він дозволяє українцям робити замовлення товарів в іноземних магазинах, які не роблять прямого доставляння в Україну. Динаміка посилок NP Shopping позитивна: обсяг відправлень за шість місяців цього року на 34% перевищив той, який ми мали до війни. Близько 50% усіх імпортних доставок припадає на США, на другому місці – Польща (35%). На третьому місці тепер Німеччина, а до війни на другому місці були замовлення з Великої Британії. Три найпопулярніші магазини, з яких українці замовляють найчастіше, – це Аmazon, 6pm, eBay.

Про плани компанії

Протягом третього кварталу планується вихід до Латвії, Естонії, Словаччині та Угорщини. Формат запуску та модель відкриття поки що аналізується. Наразі оновлюється сервіс NP Shopping в Молдові. У пріоритеті залишатиметься швидкість, для чого будуть відкриватися власні склади та збільшуватися кількість власних авіарейсів.

Цього року планується запуск доставки з Кореї, Японії та подальший розвиток доставки з Китаю. Найближчим часом запрацює мобільний додаток, єдиний для всіх закордонних ринків компанії, а також у деяких країнах, де будуть запущені продукти для бізнесу, почне працювати бізнес-кабінет.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку