Nielsen: як пандемія вірусу COVID-19 вплинула на зміни у споживчих настроях
За результатами глобальних досліджень Nielsen покупці у країнах, охоплених вірусом, проходять шість стадій зміни споживацької поведінки.
Цей текст доступний російською мовою
Пандемія коронавірусної інфекції COVID-19 стала глобальним викликом, що змінив та продовжує змінювати споживчі настрої покупців по всьому світу.
Стадії зміни поведінки
За результатами глобальних досліджень Nielsen покупці у країнах, охоплених вірусом, проходять шість стадій зміни споживацької поведінки:
Стадія 1: Передчуття епідемії. Під час цієї фази споживачі схильні купувати товари, що допомагають підтримувати імунітет та здоров’я: вітаміни, харчові добавки, свіжі фрукти та овочі.
Стадія 2: Проактивне піклування про здоров’я. На цій стадії споживачі звертають увагу на продукти, які допомагають знизити ризик зараження, наприклад, маски для обличчя та дезінфектанти.
Стадія 3: Підготовка до карантину. У цей період споживачі відчувають більшу загрозу, тож проактивно готуються до можливого карантину: закуповують найнеобхідніше – крупи, макаронні вироби, каву, чай, олію, товари здорового харчування, а також найнеобхідніші товари особистої гігієни, засоби для подолання застуди та гарячки. Цей період характеризується зростанням споживчих кошиків та збільшенням частоти походів у магазини.
Стадія 4: Карантин. Споживачі більше не бажають виходити з дому за покупками, зростає роль покупок онлайн. Однак у магазинах можливі пусті полиці та відсутність товару через логістичні обмеження.
Стадія 5: Життя, повне обмежень, стає звичним для споживачів. Покупці схильні обмежувати свої походи до магазинів, знижується також частота онлайн-покупок. У зв’язку із дефіцитом товарів та підвищенням цін на них покупці можуть ставати більш чутливими до ціни.
Стадія 6: Нове нормальне життя. Споживачі повертаються до своєї звичної рутинної дільності, відчиняються освітні заклади, офіси, магазини. Втім, нові звички, що були вироблені під час карантину, наприклад, увага до свого здоров’я, залишаються.
Як себе почувають українці
З 16 березня Україна одразу опинилася на стадії чотири – карантин. За даними дослідження Nielsen, проведеного 17-18 березня 2020 року в Україні, 96% українських споживачів відчувають стурбованість щодо коронавірусної інфекції (Covid-19), Найбільший рівень стурбованості у споживачів у віці 45-54 роки: вкрай стурбований пандемією вірусу кожен 4-й споживач у цій віковій групі. 6 із 10 українських споживачів вважають загрозу поширення вірусу в Україні високою чи надзвичайно високою. Окрім того, 8 із 10 споживачів передбачають, що наслідки коронавірусної інфекції (Covid-19) негативно вплинуть на матеріальний стан українців.
Як змінилася поведінка споживачів в Україні
Тетяна Шевченко, керівник відділу досліджень споживачів та покупців Nielsen Україна та Білорусь говорить: «Зі вступом у дію національного карантину українські споживачі змінили свою поведінку. 24% відмітили, що вони працюють із дому частіше, ніж до карантину. Карантин вплинув на частоту споживання їжі дома: 22% споживачів відмітили, що вони тепер частіше готують/споживають їжу дома. Однак, частка споживачів, які віддають перевагу кафе, ресторанам, барам суттєво знизилась: 70% споживачів сказали, що вони відвідують заклади громадського харчування рідше, ніж до введення карантину».
Зміни поведінки споживачів також стосуються каналів продажів. Так, українці стали рідше ходити у магазини краси та здоров’я й спеціалізовані магазини з продажу товарів для дітей та домашніх улюбленців. Разом з тим, зросла частота покупок в аптеках. Кожен п’ятий споживач уже зробив запаси їжі та напоїв, ще 26% планують це зробити найближчим часом. Лідерами у «карантинному кошику» стали такі категорії як бакалія, засоби для миття та дезінфекції рук, чай та кава, паперові вироби (туалетний папір, хустинки та рушники для рук), засоби для прибирання у домі. Водночас споживачі схильні купувати менше алкогольних напоїв (як міцних, так і пива, вина), а також зменшують покупки солоних снеків, чіпсів та кондитерських виробів.
«Загалом, у цій ситуації українці поводять себе схоже до покупців у інших країнах, охоплених вірусом. Важко прогнозувати, коли саме карантин закінчиться, але навіть зараз бренди можуть підтримувати своїх споживачів: повернення до домашнього харчування робить пошук рецептів знову актуальним. Досвід інших країн показує, що покупці вийдуть із карантину ще більш стурбованими власним здоров’ям. Для виробників це знову ж таки можливість для інновацій: споживачі, вірогідно, будуть шукати більш здорові альтернативи для повсякденного харчування та підтримання здоров’я сім’ї», – впевнена Тетяна Шевченко.
Читайте також –
Nielsen: як пандемія коронавірусу змінить рітейл та онлайн-продажі