Найрозумніші в рітейлі: Fozzy, Rozetka, МХП і Нова пошта в рейтингу Forbes

Найрозумніші в рітейлі: Fozzy, Rozetka, МХП і Нова пошта в рейтингу Forbes

23.12.2021 02:00
  1934
Микола Маранчак

Видання Forbes Україна склало топ-25 найрозумніших компаній України. Серед них – кілька компаній, які відносяться до роздрібної торгівлі.

Цей текст доступний також російською мовою

Щоб скласти рейтинг, Forbes анкетував близько 150 підприємств – учасників списку 100 найбільших приватних компаній України, а також головних IT-роботодавців країни. Результат цього дослідження – список із 25 компаній, які змогли досить переконливо розповісти, як налагодили дослідження нових продуктів. Його учасники розташовані в алфавітному порядку.

RAU обрала серед них чотири компанії, які мають відношення до роздрібної торгівлі: продуктового рітейлера Fozzy Group, флагманські мережі якого – Сільпо, Фора, Thrash! Траш; найбільший маркетплейс країни Rozetka.ua; компанію МХП, для якої хоча роздрібний бізнес не основний, проте її М’ясомаркет входить в число найбільш швидкозростаючих мереж в Україні; а також Нова пошта, яку не можна назвати рітейлером, проте вона зробила для розвитку e-commerce в Україні більше за будь-яку іншу компанію. Усі вони шукають відповідь на питання – як зберігати актуальність за умов глобальної конкуренції.

МХП

  • №6 у рейтингу Forbes
  • Рік заснування: 1998
  • Рік запуску R&D відділу: 2019
  • Штат R&D відділу: 10
  • Інвестиції в R&D: понад 40 млн грн (2020 рік)
  • Керівники напряму: Олена Косюк, Микола Такзей

Коли основний власник МХП Юрій Косюк оголосив про курс на зближення зі споживачем, у компанії з’явилися два нові відділи: з R&D та інновацій. Обидва відповідають головному критерію для потрапляння у список Forbes – розробляють нові продукти.

R&D‑відділ працює над поліпшенням процесів усередині МХП, а також перепаковує в нові формати основний для компанії продукт – курятину. Нещодавно компанія випустила кулінарні конструктори. Роботи ведуть у R&D‑центрі площею понад 1000 кв. м, який відкрили влітку 2021 року під Києвом. Інвестиції у майданчик перевищили 30 млн грн – окрім виробництва тестових партій, там розташувалися школи кухарів та сенсорна лабораторія для фокус‑груп. Курує напрям Олена Косюк – голова департаменту технології, якості та безпеки харчової продукції МХП.

Окремо у МХП виділили інноваційний підрозділ, керувати яким влітку 2020 року покликали Миколу Такзея із Philip Morris International. Йому дозволені сміливіші експерименти. Команда з десяти осіб вигадує продукти, послуги й бізнес‑моделі, не властиві основному бізнесу МХП. «Готові заморожені страви, бульйони, супи – наша тема», – каже Такзей. У розробці також додаток, який допоможе людям дотримуватися здорового способу життя. «Ми будуємо цілісну екосистему сервісів, продуктів та партнерів компанії», – пояснює він.

За півтора року відділ інновацій випустив десять пілотних продуктів. Ціна кожного експерименту – близько 1 млн грн. Кулінарна трансформація має підвищити EBITDA компанії з нинішніх $395 млн до $1 млрд, упевнений Косюк.

Нова Пошта

  • №7 у рейтингу Forbes
  • Рік заснування: 2001
  • Рік запуску R&D‑відділу: 2019
  • Штат R&D‑відділу: 20
  • Інвестиції в R&D: не розкриваються
  • Керівник напряму: Володимир Масюк

Наприкінці липня 2021 року дрон Discovery українського виробника Аеродрон доправив посилку Нова пошта з Києва до Харкова. Безпілотник вантажопідйомністю 340 кг подолав 480 км за п’ять годин. «Мета – скоротити час польоту до трьох годин», – каже СЕО НП Олександр Бульба. У майбутньому дрони‑доставники зможуть приземлятися на дах депо Нова пошта – компактних відділень із поштоматами, що працюють цілодобово.

З 2019 року роботизацією ланцюжка постачання займається команда iHub. Розробники розмістилися на 720 кв. м 16‑го поверху київського бізнес‑центру Європа. Проектний офіс працює за методикою Scrum, тижневими спринтами. Після успішного завершення проект передають до відділень для тестування, а потім масштабують на всю мережу.

Крім дронів різного типу, R&D‑підрозділ Нова пошта розробляє електротранспорт, поштомати, пакування, формати прийому та видачі посилок. Одна з розробок – поштомати нового формату без дисплея, де комірки відкриваються за допомогою мобільного додатка. Комплектовання для виробництва замовляється у всьому світі, а фінальне складання здійснюється в Україні. До кінця 2021 року НП планує збільшити мережу поштоматів у 2,5 раза – до 17 000 пристроїв.

Fozzy Group

  • №13 у рейтингу Forbes
  • Рік заснування: 1997
  • Рік запуску R&D‑відділу: 2020
  • Штат R&D‑відділу: 70
  • Інвестиції в R&D: не розкриваються
  • Керівник напряму: Андрій Янбухтін

Інженери «Лабораторії Зі» – R&D‑департаменту Fozzy Group – навчили робота відрізняти борщ від солянки, котлети від пиріжків та вибивати чеки вдесятеро швидше за людину. Їхня головна технологія – розумна каса на базі нейромереж та комп’ютерного зору Kissa AI. Перша така каса працює з літа 2021 року у кафе Кантин київського бізнес‑центру Silver Breeze.

«У R&D шлях до успіху – спочатку показати, що ідея взагалі реалістична, – говорить голова департаменту Андрій Янбухтін. – Потім показати її необхідність у бізнесі, втілити в життя».

У власників другого найбільшого рітейлера України з виторгом понад 80 млрд грн є своя IT‑компанія TemaBit на 1250 осіб з офісами у Києві, Вінниці та США. Наприкінці 2020‑го невелику команду фахівців із штучного інтелекту виділили в окремий R&D‑департамент. Його завдання – пристосувати машинне навчання, data science та роботизацію під потреби рітейлу. Яка мета? «Один із ключових напрямів розробок – магазин майбутнього», – каже Янбухтін.

Rozetka.ua

  • №20 у рейтингу Forbes
  • Рік заснування: 2005
  • Рік заснування R&D‑відділу: 2008
  • Штат R&D‑відділу: 575
  • Інвестиції в R&D: $14 млн на рік
  • Керівник напряму: Ігор Валенкевич

Найбільший онлайн‑рітейлер України Rozetka прирівнює IT‑відділ до R&D. Головний клопіт – робити гарну вітрину для 12 млн товарів, а також розвивати внутрішні сервіси.

У листопаді Rozetka запустилася в Узбекистані. «Ми розвиваємося навіть швидше, ніж планували», – написав співзасновник компанії Владислав Чечоткін. Rozetka збирається відкрити шість точок у Ташкенті та розпочати експансію до регіонів – від Самарканда до Бухари.

«Внутрішні продукти на 90% створені нашою командою», – каже керівник IT‑відділу Ігор Валенкевич. Серед них CRM‑ та ERP‑системи, програма відеоспостереження для складу й додаток, який допомагає кур’єру планувати маршрут. Пропонувати ідеї нових фіч може будь‑який співробітник, було б кому реалізувати – у Rozetka відкрито понад 100 вакансій у IT‑департаменті.

Читайте також

Топ-200: рейтинг рітейлерів України за доходами, прибутком або збитком


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку