
Ключові гравці ринку ритейлу в першій половині 2025 року


В Ужгороді, Мукачеві, Береговому під час повномасштабної війни відкривають десятки торгових центрів. Чи вистачить на них орендарів.
Війна та переселення українців зі сходу країни перетворили Закарпаття на регіон, де активно будують торгівельні об’єкти. До повномасштабної війни область з населенням 1,2 млн не була у фокусі девелоперів: тут домінували морально застарілі локальні торговельні центри, а деяких форматів взагалі не було. Воєнні дії в Україні змінити ситуацію. Будівництво ТЦ на сході, півночі та півдні країни поставлене на паузу. Забудовники переорієнтувалися на захід країни, який розглядають як “тиху гавань” для інвестицій. На Закарпатті – найвища динаміка стартів та запусків професійних торгівельних об’єктів. Скільки та що там відкривають? І чи вистачить на всі заплановані ТРЦ орендарів?
Під час повномасштабної війни у регіоні відкрилися кілька торгових центрів. Зокрема, чотири в Ужгороді. Найбільший ТЦ – Білочка з торговою площею 8000 кв. м, найменший там же – Grushevsky – 3000 кв. м. Інвестиції в останній становили $5 млн.
До кінця 2025 року мають запрацювати ще п’ять. Причому не тільки в обласному центрі. В Ужгороді це Dream City та Korona з торговою площею 8000 кв. м та 10 500 кв. м відповідно.
У Мукачеві торгівельний центр Росвигівський та перша черга Retail Park Mukachevo (8500 кв. м та 8000 кв. м відповідно). А в Береговому – Retail Park Заграва площею 8000 кв. м.
Причини активності девелоперів в Закарпатській області – збільшення кількості потенційних покупців в регіоні шляхом внутрішніх переселенців. За неофіційними даними, в область приїхали 150 000 – 300 000 людей. “Приплив внутрішньо переміщених осіб (ВПО), зростання населення та підвищення купівельної спроможності стимулюють розвиток комерційної нерухомості”, – каже СЕО консалтингової компанії Urban-X Володимир Чекалов. Він говорить про те, що з’явився стійкий попит на сучасні торгові площі та нову інфраструктуру споживання.
З сучасними торговими площами в регіоні – проблема. За словами Чекалова, на Закарпатті наразі переважають мікрорайонні та локальні формати торгової нерухомості, орієнтовані на базові повсякденні потреби. Це – ТЦ площею 3000 –10 000 кв. м, які найчастіше відкривають в регіоні. Такі об’єкти є економічно доцільними, швидкими в реалізації та зручними для локального споживача, каже він.
Водночас на ринку повністю відсутні об’єкти регіонального формату (GLA 30 000+ кв. м). Це стримує розвиток fashion-ритейлу, адже більшість великих міжнародних і національних брендів вимагають сучасної інфраструктури.
У результаті: гнучкі бренди адаптуються до наявних умов і відкриваються навіть у невеликих ТЦ. Серед останніх – польський продавець одягу LPP (Reserved, House, Cropp, Mohito, Sinsay), українська марка аксесуарів та одягу Famo, турецький LC Waikiki тощо. Більш потужні гравці – New Yorker, H&M, Inditex – очікують появи нових ТРЦ, пояснює СЕО Urban-X.
Важливим маркером довіри стала поява в регіоні ресторанів McDonald’s та KFC, які вперше зайшли на Закарпаття 2024-го. Для міжнародних мереж це сигнали безпечного попиту та платоспроможності, що додатково підсилює інтерес до регіону.
Цікавість до регіону підтвердили в Sinsay (польська група LPP). Компанія стрімко розвиває мережу в Україні: загалом у 2025 році відкрили 100 магазинів. Закарпатська область не стала винятком. “Наразі у регіоні відкрито 16 магазинів – всі вони були почали працювати під час війни. 11 магазинів було відкрито у 2025 році. Будується ще дев’ять”, – наголосили у пресслужбі дистрибуторської компанії LPP Україна.
“Є пул компаній, які роблять ставку на розширення мережі у західних регіонах”, – каже голова Української ради торгових центрів Максим Гаврюшин. Крім вищезгаданого LPP, він називає Jysk, а також Comfy, який запустив невеликий формат магазинів побутової техніки.
За два роки, за даними консалтингової компанії UTG (Українська торгова гільдія), у Закарпатському регіоні девелопери планують здати в експлуатацію 13 торговельних об’єктів. Це багато, порівнюючи з “мертвою зоною” до війни, наголошують дослідники UTG.
Тільки в Ужгороді за два роки має вийти на ринок майже 120 000 кв. м торгової нерухомості. Для порівняння: у Львові анонсовано за той же період вихід 20 000 кв. м. У Чернівцях – 100 000 кв. м.
Джерело: Liga.net.