Борис Марков, АТБ: Продовольчий рітейл перебуває на порозі глибоких змін
Керівник найбільшої в Україні мережі магазинів про фіскальні норми, що стримують розвиток галузі, причини зменшення кількості нових відкриттів АТБ в 2017 році та зміни, що чекають на продовольчий рітейл в найближчому майбутньому.
Голова ради директорів та генеральний директор корпорації АТБ Борис Марков в інтерв’ю порталу Бізнес розповів про те, як зріс товарообіг компанії в 2017 році, наскільки в мережі задоволені впровадженням нового формату та про плани АТБ на 2018 рік. RAU публікує головні тези інтерв’ю.
Про підсумки роботи АТБ у минулому році
Підсумки можна назвати добрими. В складних економічних умовах підприємство виконало завдання, які були визначені на цей рік, та продемонструвало зростання по всіх напрямках діяльності. У першу чергу, це розширення логістичної інфраструктури торгівельної мережі. Угодою №1 минулого року в галузі експерти визнали придбання групою компаній АТБ складського комплексу Kopylov Logistics Park в Київській області.
Торік товарообіг мережі склав 80,2 млрд грн (з ПДВ), що на 37% більше показника 2016 року.
У 2017-му група компаній АТБ створила понад 7000 нових робочих місць. Компанія відкриває власні освітні центри, де щороку навчаються тисячі співробітників. В 2017 році пройшли навчання 4000 рядових співробітників та 3000 співробітників адміністративного складу.
Про зменшення кількості відкриття магазинів в 2017 році та плани на 2018-й
На початок 2018 року мережа нараховувала 915 магазинів у 237 населених пунктах 22 областей України. В 2017 році мережа поповнилася 78 новими дискаунтерами, з яких 46 було відкрито у Західній Україні.
Зменшення кількості відкритих торгових точок у 2017 році порівняно з 2016-м пов’язано в першу чергу з посиленням вимог, які компанія висуває до об’єктів, що купуються або беруться в оренду для відкриття нових магазинів.
Впровадження нової концепції магазинів також вплинуло на показники. На наступний рік ставимо перед собою багато амбітних завдань. В першу чергу — відкриття понад 100 нових торговельних точок та подолання рубежу у 1000 магазинів. Також посилення присутності в нових для компанії регіонах — в Західній Україні та Одеській області. Більшість нових магазинів торгівельної мережі з цього року будуть відкриватися у новому дизайні.
Про результати впровадження нового формату
Розвитком нового формату магазинів ми задоволені. Одним із основних принципів розвитку АТБ є активне інвестування в передові технології, втілення новаторських концепцій та практик. Як свідчить досвід європейського рітейлу, це новий тренд у розвитку формату дискаунтер. Разом із такими європейськими лідерами, як Lidl, Aldi, АТБ розглядає цей напрямок в якості провідного в своїй інвестиційній діяльності.
Зараз ми здійснюємо кілька таких проектів. Один з них — модернізація магазинів мережі. Оновлені АТБ — це свого роду експериментальні майданчики, де втілені сучасні рішення в сфері роздрібної торгівлі, будівництва та енергозбереження.
Наразі в торговельній мережі АТБ вже працюють 44 оновлених дискаунтери. В планах компанії на 2018 рік — реконструкція ще 50 магазинів.
Про майбутнє українського продовольчого рітейлу
Продовольчий рітейл перебуває на порозі глибоких змін. На думку наших експертів, великі формати будуть сповільнювати свій розвиток, продовжать активно розвиватись дискаунтери та «магазини біля дому», торговельні точки спеціалізованого рітейлу — магазини екотоварів, сирів, пива.
Щодо поведінки споживачів, посилиться тенденція популяризації продуктів, готових до споживання, продуктів фреш-сегменту. Також пошириться популярність таких елементів самообслуговування, як машини для приготування кави, морозива, соків.
У практиці продовольчого рітейлу будуть набирати оберти експерименти з digital-технологіями: каси самообслуговування, розрахунки за допомогою мобільних терміналів.
Втім успіх ведення бізнесу буде визначати операційна ефективність. На нашу думку, для досягнення максимальної операційної ефективності зараз швидко розвиваються інструменти аналізу та прогнозування за допомогою BigData, нейронних мереж та самонавчальних систем.
Про фіскальні норми, що стримують розвиток рітейлу
Податкове законодавство в Україні найбільш нестабільне з галузей права. Головні «правила гри» змінюються, як мінімум, щорічно. Очевидно, що необхідний мораторій на зміну податкових норм.
Суттєвою проблемою минулого року було блокування податкових накладних, в результаті чого бізнес зазнав суттєвих втрат, і наразі значні суми податкового кредиту залишаються заблокованими. Нез’ясованим залишилося питання, як це буде працювати надалі.
Щодо потрібних змін, доцільне зниження ставок основних податків, заборона перекладання на сумлінного платника податків податкового тягаря, а також скорочення фактичних перевірок та штрафів за дрібні порушення за розрахунковими операціями. Що стосується саме рітейлу, то всі оператори ринку зітхнули б із полегшенням після скасування ліцензій на торгівлю алкоголем та тютюном для кожного касового апарату.
Джерело: Бізнес
Читайте також –
Малий та молодецький: топ-10 мереж продуктових мінімаркетів України