Делікатеси біля дому: чому продуктові мережі України відкривають окремі маркети з преміальним асортиментом

Делікатеси біля дому: чому продуктові мережі України відкривають окремі маркети з преміальним асортиментом

11.05.2023 09:00
  3060
Костянтин Симоненко

Де й навіщо звичайні мережі продуктових магазинів відкривають торгові точки з преміальним асортиментом, часто під іншим брендом. RAU зібрала основні кейси.

Як видно із нижченаведених прикладів, орієнтовані на широкий загал рітейлери, періодично намагаються відкривати делікатесні маркети аби отримати більшу вигоду від продажу преміальних товарів чи освоїти новий для себе регіон (тим самим привернувши до себе більшу увагу). Нерідко подібні заклади торгівлі намагаються запустити або в сезон масових відпусток або під новорічні свята. Місця для відкриття намагаються вибирати дуже ретельно, аби точно потрапити у цільову аудиторію – новозбудовані дорогі ЖК або місця компактного проживання заможної публіки за містом (чи по дорозі до цих локацій). Також доволі часто преміальний магазин відкривають у новенькому ТЦ аби спрацювала синергія двох об’єктів та ефект новизни. Проте багато що не можна врахувати: як от економічні катаклізми, кардинальні зміни способу життя потенційних клієнтів та примхи власників приміщень тощо. Тому багато проектів так і лишилися поодинокими прикладами виходу за рамки «профільного» бізнесу мереж.

Forta від мережі Чудо Маркет

30 березня 2023 року у селі Рованці неподалік від Луцька (вздовж об’їзної траси Луцьк-Львів) відкрився новий торговельний центр Baobab. Його якірним орендарем став супермаркет Forta – новий преміальний бренд харківського продуктового рітейлера Чудо Маркет.

Нагадаємо, Чудо маркет  — мережа продовольчих супермаркетів та магазинів біля дому з центральним офісом у Харкові. На кінець 2021 року компанія нараховувала 32 торгових об’єкти у Харківській і Донецькій областях (наразі на сайті мережі вказано 30 торгових об’єктів). Через війну локальна мережа почала розглядати можливість продовження своєї роботи та релокації бізнесу в більш спокійний західний регіон. Цікаво, що для пілотного проекту був вибраний саме преміальний сегмент, у якому досі компанія не була представлена. Можливо, саме тому для старту обрали інший бренд. До того ж, близькість до західного кордону дозволяє оптимізувати логістику дорогого імпорту.

На сайті нового FMCG-оператора керуючий гастромаркетом Forta Сергій Захарія розповідає, що більшість мереж роблять акцент саме на ціну продуктів. Натомість у Forta вважать головною конкурентною перевагою якість. «Є дві головні якості, які ми хочемо надавати нашим клієнтам: продукти і сервіс», – кажуть в гастромаркеті. Саме тому бренд-шефом, який відповідає за асортимент кулінарії нового магазину, став Артем Андріїшин, що працював у багатьох столичних ресторанах.

В магазині є власне виробництво як напівфабрикатів так і готових блюд. Ба більше, тут можна обрати з вітрини шматок м’яса чи риби і його вам приготують на грилі. Це схоже на клубний гіпермаркет Hema X, що працює в концепції магазинів Hema Fresh від Alibaba: ультрасвіжі продукти преміум-класу (з великою часткою імпорту), які можна приготувати і спробувати на фуд-корті або замовити з доставкою додому. Також у Forta роблять акцент на різноманітних м’ясних копчених продуктах і мають власну коптильню для риби. Навіть у напівфабрикатах споживача намагаються принадити такими екзотичними позиціями як чорні пельмені з каракатиці та різнокольорові вареники тощо.

Сільпо для гурманів

Схожу ідею значно раніше втілили в життя у Fozzy Group – власника мережі супермаркетів Сільпо. Вони запустили чотири делікатес-маркети Le Silpo зі стильним дизайном, особливим асортиментом з різних континентів та високими стандартами персонального сервісу. Цікаво, що перший магазин Le Silpo з’явився не в столиці, а саме в Харкові, звідки веде «родовід» і гастромаркет Forta.

Харківський Le Silpo торговою площею 800 кв. м на дев’ять кас відкрився в середині березня 2012 року за адресою вул Космічна, 23 А, на місці звичайного супермаркета Сільпо. На той момент мережа Сільпо вже нараховувала 219 магазинів і добре налагодила поставки імпортних товарів з більш ніж 100 країн світу. В наступному, 2013 році, Le Silpo відкрився в Києві на місці аналогічного магазину мережі Фуршет в ТЦ Mandarin Plaza, яку згодом і поглинула компанія Сільпо Фуд. Це був уже вдвічі більший магазин на 1500 кв. м. Ще один делікатес-маркет з’явився втому ж році в Дніпрі, у тільки-но збудованому БФК Cascade Plaza на Катеринославському бульварі, 1.

Наступний, четвертий Le Silpo, був відкритий в Одесі лише у 2017 році (в ТЦ Kadorr City Mall на вул. Генуезька, 24 Б), коли це приморське місто стало осередком морського відпочинку після окупації Криму росією. В цих магазинах приблизно 70% асортименту належить до преміум-сегменту. До прикладу, після реновації Le Silpo в Дніпрі, яка пройшла в 2018 році, тут вперше було представлено дуже актуальні на той час продукти категорії «суперфуд». Окремою «фішкою» таких магазинів стали спеціальні шафи для сухого дозрівання різних видів м’яса, а також дров’яна піч для приготування неаполітанської піци. До речі, випічкою піци, як і роботою авторських закладів Le Grill завідує відомий бренд-шеф мережі Сільпо Марко Черветті. Тут також можна попросити приготувати вибраний у м’ясному відділі стейк чи морепродукти з акваріума, або улюблену страву із свіжих продуктів делікатес-маркету. Ресторанний напрямок Fozzy Group почала активно розвивати в 2016 році. Ідею фуд-кортів в супермаркетах, де подають все з-під ножа, та які еквівалентні ресторанам за якістю їжі, але набагато дешевші, в компанії підгледіли в італійській мережі фуд-холів Еataly.

Елітна Фора

Аналогічним чином ще одна мережа від Fozzy Group – Фора – пішла у преміальний сегмент, відкривши в травні 2017 року преміальний food-market Favore в пгт Козин за адресою вул. Обухівське шосе, 39. Цікаво, що розвитком нового формату зайнялася не материнська компанія і навіть не мережа Сільпо, що вже мала досвід роботи в преміальному сегменті з брендом Le Silpo, а саме Фора. Тим паче, що на той час цей напрямок переживав далеко не кращі часи: мережа елітних магазинів продуктів Delight закрилася ще в 2013 році, в 2015-му припинили роботу останні торгові точки мережі Маленький принц. Аналогічно на той момент лишався тільки один Фуршет Гурман.

Мережа Фора традиційно сприймається споживачами як класичні “магазини біля дому”, що працюють за принципом самообслуговування. Тому вихід у преміальний сегмент стався під іншою назвою – Favore. У ньому представлені продукти з різних куточків світу. На другому поверсі маркету розмістилося кафе-кондитерська. У власній пекарні Favore випікається хліб, також для відвідувачів магазину готується на замовлення піца. Ще на одному рівні Favore – винотека з професійними сомельє. Оскільки цей магазин так і лишився в одному екземплярі, вочевидь, після аналізу його показників, в мережі вирішили поки не розвивати цей напрямок далі.

Вибране з Велика Кишеня

Однією з перших у преміальний сегмент вийшла компанія Retail Group, яка управляє торговими мережами Велмарт, Велика Кишеня, ВК Експрес і ВК Select в Україні, а також мережею супермаркетів Green Hills Market в Молдові. Преміальний маркет ВК Select (Велика Кишеня Select) з’явився через 11 років після відкриття першого супермаркету Велика Кишеня. Його було відкрито 23 липня 2011 року у Києві на вулиці Генерала Матикіна, 1 (з 2022 року – Заповідна), в Конча-Заспі, відомій своєю заможною публікою.

ВК Select завжди пропонує м’ясну, рибну продукцію, великий вибір овочів та вагомий асортимент ексклюзивної продукції власних торгівельних марок. Вся продукція проходить серйозний контроль та експертизу. Наразі працює сучасний фуд-корт. Багато товарів із преміального асортименту поставлялося на ексклюзивних умовах із Німеччини, Франції, Бельгії, Англії, Італії та інших країн.

Космос від Таврія В

Одеська компанія Таврія В, яка з 1992 року розвиває однойменну мережу мультиформатних магазинів та за власним визначенням орієнтується на міське населення з середнім й вище середнього доходом, теж почала підкорення столиці з відкриття в липні 2011 року делікатесного гіпермаркету Космос. Він був розташований на Оболоні в ТРЦ Dream Town 2 за адресою Оболонський проспект, 21 Б, та займав площу близько 5200 кв. м. Другий магазин в Києві з’явився майже через два роки – у березні 2013-го. Цей делікатес маркет в ТЦ Global.ua, розташованого на Троєщині за адресою вул. Бальзака 2 А, був утричі меншим (торгова площа близько 1600 кв. м). Але він так само пропонував продукцію власного імпорту групи Таврія В, у тому числі ексклюзивні для України промислові товари, включаючи посуд, білизну, косметичні товари, а також продукти. Напередодні нового, 2019 року обидва магазини пройшли масштабне оновлення й, зокрема, на прохання покупців було збільшено площу алкогольного відділу, значно розширено асортимент, аби професійний сомельє допоміг зробити вибір відповідного під їжу напою. Також було зроблено особливий акцент на групу товарів fresh, в тому числі вітчизняних виробників. Проте вже менше ніж за рік великий магазин на Оболоні зник, а його місце зайняв Сільпо. Таким чином у Києві наразі працює лише один делікатес-маркет Космос на Троєщині.

Так само в Одесі продовжують свою роботу два делікатес-маркети Космос. Перший із них відкрив свої двері ще в березні 2007 року на першому поверсі ТРЦ Сади Перемоги (вул. Академічна, 28/1), який тоді був тільки збудований компанією Таврія В. Другий почав роботу більш ніж аж через шість років, у жовтні 2013-го в приміщенні ТЦ МегаДом на вул. Толбухіна, 135, який до того позиціонувався як ТЦ з якірними орендарями у вигляді магазинів товарів для ремонту та будівництва, предметів інтер’єру та меблів.

Делікатна пропозиція

У січні 2018 року в хмельницькому ТЦ EL за адресою вулиця Нижньоберегова вулиця, 42/1 почав роботу маркет Delicate Premium в новому форматі. Раніше за цією ж адресою працював супермаркет сімейної покупки Delicate, але оновлений магазин дуже сильно від нього відрізняється. В ході реконструкції власники магазину вирішили змінити концепцію і асортиментний ряд. Так, помітно розширено пропозицію делікатесної і преміальної продукції, збільшено зони для товарів категорії fresh і здорових продуктів. Крім цього, покращено зонування, спрощена навігація, оптимізована викладка товарів. Також в Delicate облаштовано невелике кафе, де гості можуть відпочити й поїсти.

Маркет класу «ультра»

Після розділення власниками в 2017 році торгових об’єктів мережі МегаМаркет один із колишніх партнерів – Олег Вишняков – став одноосібним власником частини активів. Зокрема, будівлі біля станції метро Почайна (де раніше знаходився МегаМаркет, а зараз працює флагманський магазин Rozetka), а також ТРЦ Ультрамарин де спочатку запустили УльтраМаркет, позиціонуючи його як преміальний супермаркет. Вже згодом стався запуск нової мережі Ultramarket та ребрендинг МегаМаркет у столичному ТРЦ Cosmo Multimall, а також на вулиці Сурикова, 3 А.

Перший магазин нової мережі Ultramarket відкрився в Києві в середині травня 2021 року в ЖК San Francisco Creative House на проспекті Перемоги, 67. Його загальна площа 2850 кв. м. Концепцію магазину назвали Health, Craft, Farm, Local. У торговельному залі немає «типових» відділів, зони відрізняються стилем, матеріалами та шрифтами вивісок, але пов’язані єдиною ідеєю з акцентом на екологічність і крафт.

У грудні 2022 року під брендом Ultramarket почав роботу ще один магазин площею 6500 кв. м та величезним паркінгом, розташований на вулиці Глибочицькій, 44, на місці закритого Ельдорадо. В усіх магазинах розширили асортимент за рахунок екологічно чистих і крафтових продуктів. Таким чином Ultramarket можна вважати преміальною версією колишнього МегаМаркет.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку