За крок до перемоги: скільки магазинів втратили й відкрили провідні торговельні мережі України за рік війни (інфографіка)

За крок до перемоги: скільки магазинів втратили й відкрили провідні торговельні мережі України за рік війни (інфографіка)

07.03.2023 09:00
  3724
Єрмакова Яна
Костянтин Симоненко

Щомісячне дослідження, яке проводиться серед членів асоціації Асоціації рітейлерів України з 21 березня 2022 року методом онлайн-опитування приблизно сотні власників та CEO підприємств по всій Україні, показало, що за рік війни закритими лишається тільки 5% торгових об’єктів/магазинів. За 12 місяців війни цей показник зменшився на 24%.

Згідно з даними останнього опитування торгівельних мереж – членів RAU – через 12 місяців з 16 787 торгових об’єктів всієї галузі вже працює 15 873. Відсоток діючих об’єктів складає 95%, відповідно закритих – всього 5%. Якщо згадати, що у березні минулого року не працювала майже третина торгових точок (29%) – це дуже добрий результат 12 місяців роботи галузі у надскладних умовах. Особливо враховуючи, що відновлення рітейлу має критично важливе значення як для забезпечення населення найнеобхіднішими товарами, так і для економіки країни, оскільки рітейл впливає на весь ланцюг поставок товарів від виробника до споживача. Проте повністю відновити довоєнні показники роботи мереж можна лише після звільнення територій, захоплених ворогом з 24 лютого 2022 року.

Майже відновилися

Нагадаємо, що дане опитування було проведено лише серед членів RAU, тому наведені нижче цифри можуть свідчити лише про загальну тенденцію та не відображають абсолютно точно втрати всього українського рітейлу. Як видно з графіка, тренд на відновлення триває з квітня 2022 року і продовжується досі, хоча й вимірюється показниками у декілька процентів на місяць.

Навесні приріст працюючих магазинів складав 5-6%, з середини літа стабілізувався на рівні 1-2%, пригальмував восени, а вже з кінця минулого року знову прискорився. Так, порівняно із груднем 2022 року, наразі кількість непрацюючих магазинів стала менше на 2%.

Ніби небагато, але у кількісному виразі це значущі цифри – 311 додатково відкритих торговельних точок. І тепер лишаються закритими із різних причин тільки 914 магазинів. Тобто майже в п’ять разів менше, ніж було зачинено в березні минулого року, коли не працювала майже третина магазинів (4481 торгових точок). Таким чином вже вдалося повернути до роботи 80% торгових точок, які не працювали в березні.

Загалом же кількість відкритих торгових точок збільшилася за 12 місяців на 24%. У різних сферах торгівлі цей процес ішов по-різному, але відновлення роботи закладів торгівлі продовжується у всіх без винятку сегментах.

Продуктовий рітейл

Продуктові мережі за кількістю торгових точок – найчисельніша галузь українського рітейлу. До війни тут налічувалося 5218 об’єктів і в найважчий період – у квітні 2022-го, коли FMCG-оператори оптимізували свої мережі, – було зачинено 24% магазинів. Починаючи з травня частка закритих мінімаркетів, супермаркетів, гіпермаркетів впевнено зменшувалася. Так, уже в червні частка працюючих магазинів досягла 88% й надалі цей графік практично співпадав із загальною динамікою відновлення українського рітейлу.

Продуктові мережі, від роботи яких в прямому сенсі залежить життя українців, намагалися робити все можливе, аби якомога швидше відновити роботу. Особливо треба відмітити, що рітейл стратегічно важливий на деокупованих територіях і є, по факту, об’єктом критичної інфраструктури. Багато об’єктів рітейл-галузі забезпечили за власний кошт потреби у генераторах й під час довготривалих відключень електроенергії та опалення, стали частиною мережі “Пунктів незламності” — місцями, де споживачі можуть перекусити, випити гарячих напоїв, підзарядити гаджети та скористатися іншими послугами.

Загалом частка непрацюючих магазинів за календарний рік війни скоротилася на 17%: кількість працюючих магазинів у лютому 2023 року сягнула позначки 5010 проти 3600 у березні 2022 року. У лютому цього року залишалися зачиненими всього 208 торгових об’єктів.

Непродуктовий рітейл

Сектор non-food рітейлу, куди відносяться косметичні товари, засоби гігієни та інші товари повсякденного споживання, мають схожу динаміку відновлення з сектором FMCG. Тут так само станом на лютий 2023 року працювало вже 96% із 3185 магазинів. Хоча на початку повномасштабного вторгнення тут ситуація виглядала дещо гірше – зачинено було 27%, або більше 700 об’єктів.

Проте досить швидко рітейлери почали відновлення роботи і вже через місяць – у квітні минулого року – показник працюючих точок досяг 81%. Тобто лише п’ята частина магазинів була зачинена.

Вже восени 2022-го кількість відкритих магазинів стабілізувалася на рівні більше 90%. Таким чином відновили роботу 23% закритих раніше торгових точок. Тільки за три останні місяці їх побільшало на півтори сотні. Наразі не працює 127 торгових закладів із 3185, які працювали до війни.

Ювелірні вироби

Зрозуміло, що сектор jewelry на початку війни був затребуваний найменше, а ризики втрати магазинів під час бойових дій – більш високими. Тому на початку весни 2022-го працювало менше двох сотень магазинів із 1313 торгових точок, або лише 15%. Гірший показник був тільки в секторі розваг, які теж виявилися «не на часі». Після перших перемог ЗСУ на полі бою вже у квітні відновили роботу 48% торгових точок, тобто майже половина ринку. В часи контрнаступу на харківському напрямку у вересні ця частка підросла ще на 20% і восени стабілізувалася на рівні майже 70%. Цьому сприяло рекордне збільшення кількості шлюбів в Україні (за першу половину 2022-го – на 21%). В результаті закритими лишалися близько 400 магазинів.

Наприкінці року, коли перед святами почав зростати попит на прикраси, кількість відкритих точок знову почала збільшуватися. Свою роль зіграло й свято всіх закоханих 14 лютого та наближення весни. За три зимових місяці було додатково відкрито 47 торгових точок. Лишається закритими ще 356 торгових точок або 27%. Загалом за 12 місяців кількість заново відкритих магазинів збільшилася на 58%.

Fashion-рітейл

Торгівля одягом та взуттям і супутніми аксесуарами теж переживає непрості часи. Порушення логістики та втрата чи закриття виробництв в України сильно вплинули на українських fashion-рітейлерів, особливо невеликих операторів, які працювали через посередників в Україні. Значно краще йдуть справи у тих, хто має або власне виробництво або прямі поставки від виробника.

Відповідно, на початку весни 2022 року працювала ледве третина магазинів із 603 об’єктів торгівлі. Водночас закриття з міркувань безпеки деяких магазинів іноземних брендів, зміна сезонів та збільшення популярності продукції made in Ukraine створило можливості для відновлення бізнесу. Вже влітку працювало 68% торгових точок мереж, а за 12 місяців війни ця частка збільшилася до 82,4%. Наразі з 603 магазинів, які були відкриті до початку війни, працює 497. Відповідно, їхня кількість за цей час зросла на 54%. Зачинено ще близько сотні магазинів.

Торгівля побутовою технікою та електронікою

У сфері торгівлі побутовою технікою та електронікою відновлення теж триває, але доля непрацюючих магазинів ще теж досить велика: з грудня минулого року цей показник стабілізувався на рівні приблизно 15%. Проте порівняно із березнем минулого року, коли із 980 магазинів працювало трохи більше половини (56%), помітно значний прогрес. Так, після різкого скорочення непрацюючих торгових точок навесні минулого року (з 44% до 23%), і поступового нарощування кількості відкритих магазинів протягом наступних місяців загалом за рік війни вдалося повернути до роботи 29% магазинів. Відповідно кількість закритих магазинів впала до 146. Тут також потрібно враховувати той факт, що подобні магазини відновлюються повільніше, потребуючи значних коштів та ресурсів. Тому тимчасовим рішенням інколи стає відкриття точок видачі замість повноцінного магазину.

Аптечний рітейл

Аптечні мережі – це чи не єдиний сектор рітейлу, який не тільки швидко відновив кількість працюючих торгових точок, але й перевищив довоєнні показники. Ще на початку осені минулого року кількість працюючих точок мереж досягла відмітки у 98,2%, а в листопаді не працювало тільки 29 аптек та аптечних пунктів із 3796, що були до 24 лютого 2022 року. Воно й не дивно – ліки та медичні засоби лишаються одними із найбільш затребуваних як у мирний так і у воєнний час. Таким чином, частка непрацюючих аптек зменшилася з 16% у березні до 1% в листопаді. Проте вже в грудні кількість працюючих аптечних закладів перевищила довоєнні показники й наразі складає 3922, що на три відсотки більше ніж було рік тому. Але, враховуючи збільшення кількості закритих закладів до 126 у лютому 2023 року, їхня частка знову виросла – до 3% від загальної кількості точок.

Мережі АЗК

Так само як і ліки, торгівля паливом затребувана завжди, особливо зараз, коли багато об’єктів торгівлі та інших закладів переходять на резервне живлення від генераторів під час вимкнень електропостачання. Здебільшого закриття близько 200 заправок (або 15%) із 1512, які працювали до війни, було пов’язано перш за все руйнуваннями або окупацією ворогом. Відповідно, по мірі звільнення територій та відновлення функціонування вцілілих АЗК, процент працюючих заправок поступово нарощувався. Станом на лютий вже працювало 1432 точок або 95% від довоєнної кількості. Тобто з березня 2022-го по лютий 2023-го частка працюючих об’єктів мереж АЗК зросла на 10%. Зокрема, за січень-лютий цього року відкрилося ще 13 АЗК і наразі лишається закритими тільки 80 заправок.

Магазини будматеріалів

У сфері торгівлі будматеріалами спостерігалося дуже плавне відновлення. На початку війни, як і в інших сферах рітейлу, спостерігався спад, і працювало тільки 68% зі 130 магазинів станом на березень 2022 року. Через рік ця частка зменшилася до 10% і наразі залишається зачиненими всього 13 локацій. Це на 5% краще, ніж у грудні. Загалом цей сектор рітейлу збільшив частку працюючих магазинів на 22% за рік війни. Наразі приймають відвідувачів 117 торгових точок. Враховуючи, що подібні магазини – це великі об’єкти, які потребують значних коштів та зусиль для відкриття, цей процес й надалі не може йти швидко.

Сфера розваг

У сфері розважальних центрів з початком війни склалася найтяжка ситуація. Так, у березні 2022-го лишилося працювати всього 13%, або 6 із 50 об’єктів. Тим кращим виглядає результат роботи цього сектору через рік – кількість відкритих розважальних центрів збільшилася на 79%. Починаючи із січня, кількість працюючих закладів складає 46 або 92%. Найбільше було запущено в роботу об’єктів восени минулого року і кількість непрацюючих об’єктів скоротилася приблизно втричі. Проте за останній місяць року відкрилася всього одна додаткова локація й наразі залишаються закритими 4 заклади.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  15
Усі новини ринку