430 днів спротиву: скільки магазинів втратили й відкрили провідні торговельні мережі України за 14 місяців війни (інфографіка)

430 днів спротиву: скільки магазинів втратили й відкрили провідні торговельні мережі України за 14 місяців війни (інфографіка)

03.05.2023 09:00
  3341
Єрмакова Яна

Як показало щомісячне дослідження, яке регулярно проводиться серед членів Асоціації рітейлерів України з 21 березня 2022 року методом онлайн-опитування приблизно сотні власників та CEO підприємств по всій Україні, наразі закритими лишається тільки 3% торгових об’єктів/магазинів. За 14 місяців війни цей показник зменшився на 26%.

Нагадаємо, що дане опитування було проведено лише серед членів RAU, тому наведені нижче цифри можуть свідчити лише про загальну тенденцію та не відображають абсолютно точно втрати всього українського рітейлу. Згідно з даними останнього опитування торгівельних мереж – членів RAU – через 14 місяців з 16 821 торгових об’єктів всієї галузі вже працює 16 265. Відсоток діючих об’єктів складає 97%, відповідно закритих – всього 3%. Якщо у березні минулого року не працювала майже третина торгових точок (29%), то зараз лишається закритими всього 556 об’єктів торгівлі з 4481, які раніше зупинили свою роботу. Працюючи в надскладних умовах, рітейлери робили можливе й неможливе, аби критично важлива інфраструктура для забезпечення населення найнеобхіднішими товарами продовжувала працювати. Зрозуміло, що повністю відновити довоєнні показники роботи мереж можна лише після звільнення територій, захоплених ворогом з 24 лютого 2022 року. Проте вже зараз на вільних від ворога територіях та більш глибокому тилу продовжується активний розвиток різних сегментів роздрібної торгівлі.

Підготовка до контрнаступу

Тренд на відновлення рітейлу триває з квітня 2022 року і продовжується досі, хоча з початку 2023 року загальний показник працюючих магазинів покращується всього по одному відсотку на місяць. Але за невеликими процентами стоять сотні відновлених магазинів. Так, наприклад, ще на початку цього року було зачинено з різних причин більше 1000 об’єктів торгівлі, а тепер відкрита половина з них (+514). Такими темпами вже до кінця першого півріччя 2023-го можливе повне відновлення, особливо після звільнення нових територій.

Якщо навесні 2022-го приріст працюючих магазинів складав 5-6%, з середини літа стабілізувався на рівні 1-2%, пригальмував восени, а вже з кінця минулого року знову прискорився.

Наразі вдалося повернути до роботи 88% торгових точок, які не працювали в березні. Загалом же кількість відкритих торгових точок збільшилася за 14 місяців на 26%. У різних сферах торгівлі цей процес ішов по-різному, але відновлення роботи закладів торгівлі продовжується у всіх без винятку сегментах.

Продуктовий рітейл

Продуктові мережі до війни налічували 5226 об’єктів і в найважчий період – у квітні 2022-го, коли FMCG-оператори оптимізували свої мережі, – було зачинено 24% магазинів. Починаючи з травня минулого року частка закритих мінімаркетів, супермаркетів, гіпермаркетів впевнено зменшувалася.

Загалом частка непрацюючих магазинів за 14 місяців війни скоротилася на 19%: кількість працюючих магазинів у квітні 2023 року сягнула позначки 5100 проти 3600 у березні 2022 року. У квітні цього року залишалися зачиненими всього 126 торгових об’єктів. Тобто відновили роботу вже 98% продовольчих магазинів.

Непродуктовий рітейл

Сектор non-food рітейлу, куди відносяться косметичні товари, засоби гігієни та інші товари повсякденного споживання, має схожу динаміку відновлення з сектором FMCG. Однак тут не було оптимізації торгових точок у квітні 2022 року, можливо тому, що початкове падіння було сильнішим (-27%), коли зачинено було більше 700 об’єктів. Певне сповільнення процесу відновлення сталося восени минулого року, коли кількість відкритих магазинів стабілізувалася на рівні більше 90%.

Наразі цей сектор відновився навіть краще за продовольчий рітейл: 99% із 3168 магазинів мереж вже відновили свою роботу. Зачинено тільки 17 торгових точок, що майже вдесятеро менше за кількість непрацюючих магазинів станом на початок 2023 року. Таким чином відновили роботу 26% закритих раніше торгових точок.

Ювелірні вироби

Сектор jewelry зазнав чи не найбільшого скорочення на початку війни, коли у березні 2022-го працювало менше двох сотень магазинів із 1313 торгових точок, або лише 15%. Гірший показник був тільки в секторі розваг, які теж виявилися «не на часі». Після перших перемог ЗСУ на полі бою вже у квітні відновили роботу 48% торгових точок, тобто майже половина ринку. В часи контрнаступу на харківському напрямку у вересні ця частка підросла ще на 20% і восени стабілізувалася на рівні майже 70%. З тих пір галузь повільно але впевнено «відвойовувала» по одному відсотку щомісяця і як результат – у квітні 2023 року вже працює 980 магазинів або 75% від їх довоєнної кількості.

Лишаються закритими ще 333 торгові точки, що на 47 магазинів менше, ніж у грудні 2022-го. Загалом за 14 місяців кількість заново відкритих магазинів збільшилася на 60%.

Fashion-рітейл

Торгівля одягом, взуттям і супутніми аксесуарами сильно постраждала від порушення логістики та втрати чи закриття виробництв в Україні. Встановлення валютних обмежень на закупівлю імпорту та масова міграція населення додавали проблем. Та й купували люди попервах лише продукти та найнеобхідніші речі. Тому на початку весни 2022 року працювали всього 28% магазинів із 646 об’єктів торгівлі. Водночас закриття з міркувань безпеки деяких магазинів іноземних брендів, зміна сезонів та збільшення популярності продукції made in Ukraine створило можливості для відновлення бізнесу. Вже влітку працювало 68% торгових точок мереж, а до кінця минулого року ця частка збільшилася вже до 80%. Наразі після 14 місяців війни вже працює 554 магазини, або 86% торгових точок мереж. Відповідно, їхня кількість за цей час зросла на 58%. Зачиненими лишаються менше сотні магазинів.

Торгівля побутовою технікою та електронікою

У сфері торгівлі побутовою технікою та електронікою відновлення теж триває, але значно повільніше, що продиктовано специфікою даного виду рітейлу, оскільки техніку купують не так часто навіть порівняно з одежею. Так, доля непрацюючих магазинів з січня 2023 року стабілізувалася на рівні приблизно 15% і за три місяці покращилася лише на один відсоток, чому сприяло відкриття 16 додаткових торгових точок. Проте порівняно із березнем минулого року, коли із 980 магазинів працювало трохи більше половини (56%), помітно значний прогрес. Так, після різкого скорочення непрацюючих торгових точок навесні минулого року (з 44% до 23%), і поступового нарощування кількості відкритих магазинів протягом наступних місяців загалом за рік війни вдалося повернути до роботи 30% магазинів. Відповідно кількість закритих магазинів впала до 133.

Аптечний рітейл

Аптечні мережі – поки єдиний приклад рітейлу, який не тільки швидко відновив кількість працюючих торгових точок, але й перевищив довоєнні показники. Так, вже в листопаді минулого року не працювало тільки 29 аптек та аптечних пунктів із 3796, що були до 24 лютого 2022 року. Тобто менше одного відсотка. Тому вже до кінця минулого року аптечним мережам вдалося перекрити довоєнну кількість торгових точок на 19 одиниць. Воно й не дивно – ліки та медичні засоби лишаються одними із найбільш затребуваних як у мирний, так і у воєнний час.

Надалі частка позитивного приросту кількості аптек та аптечних пунктів лише посилювалася, і в квітні 2023 року вже працювало більше 4000 точок. Це перевищило їх кількість до війни на 6% або на 224 торгові об’єкти. Таким чином, з березня 2022 року до квітня 2023-го кількість працюючих аптечних закладів збільшилася на 22%, компенсувавши падіння на 16% та забезпечивши зростання на 6%.

Мережі АЗК

Торгівля паливом затребувана завжди й тому здебільшого закриття близько 200 заправок (або 15%) із 1512, які працювали до війни, було пов’язано перш за все руйнуваннями або окупацією ворогом. Відповідно, по мірі звільнення територій та відновлення функціонування вцілілих АЗК, процент працюючих заправок поступово нарощувався. В середньому за місяць відкривалося від 5 до 7 АЗК. Виключенням стали червень, серпень та вересень, коли запускалися в роботу по два десятки і більше заправок. Так само поступово іде відновлення АЗК і цього року. Станом на квітень вже працювало 1447 точок або 96% від довоєнної кількості. Тобто з березня 2022-го по квітень 2023-го частка працюючих об’єктів мереж АЗК зросла на 10%. Зокрема, за січень-квітень цього року відкрилося ще 28 АЗК і наразі лишається закритими тільки 65 заправок.

Магазини будматеріалів

Так само дуже плавне відновлення спостерігається у сфері торгівлі будматеріалами. На початку війни, працювало тільки 68% зі 130 магазинів станом на березень 2022 року. За три наступні місяці ця галузь відновила роботу вже 80% магазинів але потім змогла «підтягнути» цей показник до 85% лише наприкінці минулого року. За чотири місяці 2023 року рітейлери запустили в роботу ще вісім магазинів і тепер їх 119, що відповідає 92% від довоєнної кількості. Це на 7% краще, ніж у грудні, а загалом за 14 місяців війни цей сектор рітейлу збільшив частку працюючих магазинів на 24%. Наразі залишається зачиненими всього 11 локацій. Враховуючи, що подібні магазини – це великі об’єкти, які потребують значних коштів та зусиль для відкриття, цей процес й надалі не може йти швидко. Наприклад, під час відносного «затишшя» компанія Епіцентр К відкрила у вересні 2022 року два нових магазини у столиці та Львові, а в Києві ще й кардинально оновила одну з локацій наприкінці року.

Сфера розваг

У сфері розважальних центрів з початком війни склалася найтяжча ситуація. Так, у березні 2022-го лишилося працювати всього 13%, або 6 із 50 об’єктів. Але вже за рік кількість відкритих розважальних центрів збільшилася на 81% і в березні 2023 року відвідувачів приймали вже 47 розважальних комплексів. Найбільше було запущено в роботу об’єктів восени минулого року і кількість непрацюючих розважальних центрів скоротилася приблизно втричі. До квітня 2023 року кількість не працюючих закладів для розваг скоротилася ще вдвічі – до трьох локацій.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Кейс лідерства: як LG вже декілька років утримує позицію одного з лідерів на ринку електроніки та побутової техніки в Україні

Кейс лідерства: як LG вже декілька років утримує позицію одного з лідерів на ринку електроніки та побутової техніки в Україні

Це підтверджує її статус переможця в головній бізнес-премії країни «Вибір року», яка визначає найкращі бізнеси у своїй...
time icon  
  83
Усі новини ринку