Шопінг і видовищ: як вибудувана взаємодія кінотеатрів і ТРЦ

Шопінг і видовищ: як вибудувана взаємодія кінотеатрів і ТРЦ

05.07.2019 08:10
  1045
rau

Кінотеатр вже вважається таким же обов’язковим атрибутом якісного торгово-розважального центру, як фуд-корт або магазини відомих брендів. Але іноді між керуючою компанією і операторами кінозалів виникають непорозуміння і неузгодженості.

Цей текст доступний також російською мовою

Кінотеатр: самий популярний розважальний якірний орендар для ТРЦ, — пише журнал Commercial Property.  Українські оператори активно розвиваються і не поступаються західним мережам в технологічності, але при цьому в країні багато факторів, що гальмують розвиток галузі. Хто є лідером в кінотеатральному бізнесі України і з якими труднощами цей сегмент стикається.

За словами Анни Марсової, керівника департаменту агентських послуг у сфері торговельної нерухомості Cushman & Wakefield в Україні, орендарі, які виконують функцію edutainment, тобто розвага і освіта, грають ключову роль в його успішності. Жоден новий молл не обходиться без такого орендаря.

Оператори кінотеатрів активно розвивають сервісну складову: дають можливість орендувати кінозал для особливої події, повечеряти в кінотеатрі, як в ресторані, подивитися спеціально відібрані унікальні стрічки, театральні постановки та ін. «Якісний кінотеатр – це магніт для відвідувачів. Він генерує трафік, доповнюючи tenant-mix, чинить сприятливий вплив на імідж ТРЦ», – підкреслює значимість таких орендарів Тетяна Марковська, заступник директора департаменту торгової нерухомості Colliers International Україна.

Цільова аудиторія і зона охоплення ТРЦ, його технічні характеристики – основні моменти, які враховуються керуючою компанією при прийнятті рішення про розміщення кінотеатру в об’єкті.

“Чим ширша зона охоплення і більше орендована площа – тим критичніше наявність кінотеатру”, – говорить Анна Марсова. У свою чергу, оператори кінотеатрів при аналізі оцінюють різні складові: зручність розташування і логістику, збіг портрету відвідувачів ТРЦ з портретом їх клієнтів, і багато іншого.

Кінотеатр “Оскар” в ТРЦ Smart Plaza Polytech

“Аналіз цільової аудиторії допомагає визначити, яким по дизайну повинен бути майбутній кінотеатр, в якому форматі працювати, які технології в ньому будуть користуватися попитом, чи буде кінотеатр включати VIP-опції”, – зазначає Ірина Заря, співзасновник і керуючий партнер кіномережі Оскар. Ці ж фактори – локація ТРЦ, трафік, цільова аудиторія – впливають на умови оренди.

Як правило, кінотеатри виплачують стабільну орендну ставку або ж відсоток від обороту, який за даними Cushman & Wakefield в Україні може становити 8% і вище.

Водночас не все так гладко у відносинах “кінотеатр-ТРЦ”. Прив’язка орендної ставки до курсу долара для багатьох зіграла злий жарт після стрибка курсу в 2013-14 роках. «Величезну частину виручки кінотеатри віддають за оренду. Але збільшити вартість квитка в геометричній прогресії із зростанням курсу не представляється можливим – люди просто перестають ходити в кіно. Майже всі вкладення в технології і оренда часто прив’язані до курсу валют, а ціна квитка – ні», – розповідає Ірина Зоря.

За даними оператора Оскар, станом на 1 травня 2019 року в Україні налічувалося близько 600 екранів у понад 70 кінотеатрах. Протягом останніх років склад гравців зазнав незначних змін. За словами Євгенії Локтіонової, директора компанії UTG, серед гучних подій можна назвати закриття кінотеатрів Кінопанорама і Україна, а також відкриття Multiplex на зміну Одеса кіно в ТРЦ Рів’єра в Одесі. Експерти стверджують, що йдуть з ринку, в основному, гравці, які не відреагували на зміни споживчих настроїв і не надали клієнту нові сервіси та можливості. Таким об’єктам складно конкурувати.

“Замість них відкриваються нові міні-формати кінотеатрів, більш камерні, в першу чергу – в невеликих ТРЦ”, – описує тенденції Анна Марсова.

Основними гравцями на ринку України, як і раніше залишаються мережі Multiplex, Планета Кіно, Батерфляй, Cinema City, Оскар, Wizoria, Лінія Кіно.

При цьому найдинамічніші – Multiplex і Планета Кіно. За даними ІА Інтерфакс-Україна, мережа Multiplex планують за результатами нинішнього року розширити кількість залів майже на третину – до 166. Крім того, оператор заявив про плани відкрити цього літа два VIP-кінозалу на сьомому поверсі ЦУМу. Станом на червень поточного року мережа налічує 26 кінотеатрів в 17 областях України.

«У будівництві нових об’єктів розвиватися є куди, ми завжди шукаємо нові перспективні майданчики. Цього року у нас велика програма споруд, вже два кінотеатри відкрили і запустимо ще чотири, плануємо до кінця року розташовувати 166 залами”, – повідомив Віталій Писаренко, генеральний директор Multiplex. За його даними, в даний час мережа займає 40% українського ринку кінопрокату.

Кінотеатр “Оскар” в ТРЦ Smart Plaza Polytech

Мережа Планета Кіно – друга в Україні за кількістю залів (близько 50) і на даний момент налічує сім кінотеатрів у п’яти містах України. У поточному році оператор відкрив три торгові зали RE’LUX в кінотеатрі в Одесі і зараз готує до запуску об’єкти в ТРЦ River Mall Києві і ТРЦ Appolo в Дніпрі.

Помітним гравцем на столичному ринку також є мережа Оскар з трьома кінотеатрами, розташованими в ТРЦ Gulliver, ТРЦ Dream Town і ТРЦ Smart Plaza Polytech. Вона включає 22 зали, 8 з яких були запущені в листопаді 2018 року. «Якщо говорити про цифри, частка трьох кінотеатрів нашої мережі становить близько 5% від загальних зборів по країні», – констатують Ірина Зоря.

Тим не менш, як зазначає Євгенія Локтіонова, інші оператори також відкривають нові об’єкти. Наприклад, Wizoria підписала договір з ТРЦ Апрель (Київ), а Cinema City готується до відкриття кінотеатру в другій черзі ТРЦ Мегамолл (Вінниця).

Приблизний обсяг інвестицій в один кінозал становить $500 000. При цьому, за оцінками компанії Планета Кіно, відкриття кінотеатру з менш ніж п’ятьма залами є економічно невигідним. “Тому девелопери спочатку при проектуванні ТРЦ повинні передбачати місце для розміщення великого кінотеатру”, – зазначає Наталія Байдан, генеральний директор мережі кінотеатрів Планета Кіно.

Втім, надходження від продажу квитків – основна, але не єдина частина доходів кінотеатрів: на її частку припадає в середньому 60%. Ще 40% генерує продажі барної та супутньої продукції, якісна пропозиція якої – також частина стратегії кіномереж. Наприклад, оператор Планета Кіно істотно збільшив частку таких надходжень, встановивши кіномаркети. «Це зручний спосіб покупки продукції без черг», – зазначає Наталія Байдан.

Кінотеатр Multiplex в ЦУМ Київ

Ринок України не досить насичений якісними кінозалами в порівнянні з іншими європейськими країнами. Як підкреслюють в мережі Планета Кіно, особливо гостро така ситуація відчувається в містах з кількістю жителів менше 300 000 чоловік. “Доходи населення не дозволяють активно розвивати кінотеатральний бізнес в регіонах, адже мова йде про великі інвестиції”, – говорить Наталія Байдан.

Проте, даний сегмент має всі передумови до подальшого зростання. Як він буде розвиватися, залежить від декількох факторів. Компанія Colliers International Україна до ключових факторів, що сприяють зростанню ринку кінотеатрів, відносить також розвиток сектора комерційної нерухомості, тобто відкриття нових якісних об’єктів з можливістю розміщення кінозалів.

Читайте також

Multiplex відкриває в Одесі дворівневий кінотеатр в стилі “футуризму 80-х” (+фото)


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку