Катерина Маркевич, експерт Центру Разумкова: Куди іде електронна комерція. Мовою цифр

Катерина Маркевич, експерт Центру Разумкова: Куди іде електронна комерція. Мовою цифр

28.09.2021 08:00
  809
Дарія Осіїк

Катерина Маркевич, експерт Центру Разумкова, автор проекту «Smart-інфраструктура у сталому розвитку міст», роздивляється: яке теперішнє та майбутнє e-commerce в Україні та світі, які глобальни тренди спостерігаються та як електронна торгівля відозмінюється з роками.

Читати російською мовою

Пандемія COVID-19 загострила економічні, соціальні, екологічні та структурні проблеми у світі, але попри руйнівні наслідки для усіх без винятку країн, коронакриза дала світу унікальну можливість: сформувати більш інклюзивне та економічно вигідне середовище із застосуванням цифрових технологій. Інститут McKinsey підрахував, що цифровізація, автоматизація та технології штучного інтелекту можуть сформувати додаткові $13 трлн світового ВВП до 2030 року. А найбільші за ринковою вартістю компанії — Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet, Facebook — функціонують сьогодні саме на цифрових ринках.

Згідно з даними аналітичного порталу Statista, протягом 2014-19 роках обсяг світової електронної роздрібної торгівлі зріс у понад 2,6 рази. Своєю чергою, пандемія COVID-19 посилила поступ e-commerce: обмеження роботи офлайн-магазинів збільшило продажі через інтернет. Так, протягом 2020 року понад 2 млрд людей придбали товари чи послуги через інтернет, а продажі електронної роздрібної торгівлі перевищили $4,2 трлн (зростання порівняно з 2019-м на 25,7%).

Існують припущення, що у 2040 році 95% всіх покупок в світі здійснюватиметься в режимі онлайн.

Поступ України у формуванні багатомільярдного ринку е-комерції останніми роками також помітний. Дослідження Soul Partners, Baker Tilly Ukraine та Aequo засвідчило динамічний розвиток e-commerce у 2020 році — зростання у 41% ($3,82 млрд) порівняно з 2019-м. Порівняно з 2016-м (3,3%) частка e-commerce збільшилася до 8,8% у 2020-му, а доходи сегменту склали $838 млн. Найбільший попит в електронній роздрібній торгівлі на одяг, продукти харчування, ліки, дитячі товари, товари для ремонту, меблі, електроніку, сантехніку, товари для краси. Та порівняно з сусідніми країнами українці витрачають в мережі Інтернет лише $104/рік (наприклад в Чехії показник досяг $800/рік).

E-експорт у 2020 році склав близько $450 млн (13,5 млн транзакцій): 33% прямовувалося до США, до РФ — 16%, Великої Британії — 7%, Німеччини — 5%, Канади — 4%, Ізраїлю — 3%, Франції — 3%. Ключовим каналом е-експорту є міжнародні маркетплейси: Amazon (у червні 2020 року зареєстрував понад 5,2 млрд унікальних відвідувачів), Etsy, Ebay, Ali Express та Wildberries.

Головний тренд останніх років — перехід від інтернет-магазинів до маркетплейсу, який об’єднує різних продавців та покупців за інтересами. Саме їм у 2020 році 63% вітчизняних онлайн-покупців віддали перевагу (Rozetka, Prom, Allo, Bigl та Epicentr), 37% припало на онлайн-магазини. Паралельно з розвитком e-commerce збільшується й кількість фулфілмент-центрів (зберігання товарів, сортування, упакування та їх відвантаження, а також повернення).

Одночасно, як у світі, так і в Україні можна спостерігати зростаючу конкуренцію між маркетплейсами та соціальними мережами. В українському сегменті Instagram стає все більше дрібних брендів, однак конкурувати можуть лише ті площадки, де реалізуються унікальні товари hand made. Тим більше, що поки довіра є більшою до великих гравців, аніж до дрібних.

Попри стрімкий розвиток e-commerce головним недоліком не лише у світі але і в Україні залишається монополізація ринків великими гравцями, оскільки сектор малого підприємництва не завжди може впоратися з викликами конкурентного середовища.

В Україні сегмент e-commerceї займає не більше 4% загального ринку роздрібної торгівлі. Недосконалість нормативно-правової бази, низький доступ до інтернет (особливо у сільській місцевості), відсутність довіри споживачів до онлайн-торгівлі (неможливість пересвідчитися в якості товару чи послуги до моменту отримання, складний порядок повернення товарів у випадку бажання клієнта повернути покупку), недостатньо розвинута система електронних платежів — одні з головних питань, які стримують швидкий розвиток електронної торгівлі. Та попри це перспективи для розвитку ринку e-commerce сприятливі: аналітичний портал Statista прогнозує його зростання в Україні протягом 2021-24 років на рівні 14%/рік.

Джерело: НВ

Читайте також – 

Друга цифрова: клієнтський досвід стає новою ключовою відмінністю в рітейлі


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку