Біс паніки: як епідемія коронавірусу в Китаї вплине на український рітейл
Коронавірус може негативно вплинути не тільки на китайську, а й на світову економіку. У тому числі й на Україну. При цьому роздрібна торгівля також може відчути наслідки епідемії.
Цей матеріал доступний російською мовою
Ситуація з поширенням коронавірусу Covid-19 в Китаї вже позначається на економіці Піднебесної. За прогнозами експертів, в першому кварталі 2020 року ВВП Китаю різко скоротиться внаслідок карантину, тимчасового закриття виробництв і зриву поставок. Саме той факт, що епідемія стала на шляху багатьох міжнародних ланцюжків товарів, несе в собі одну з найбільших загроз для світової економіки. Частка Китаю в її структурі – більше 15%. Ця країна другий в світі імпортер і найбільший експортер товарів.
При цьому Китай за підсумками 2019 року став найбільшим торговим партнером України, вперше потіснивши за обсягом товарообігу Росію. За даними Держстату, в минулому році експорт українських товарів в КНР склав $3,59 млрд, тоді як імпорт досяг майже $9,2 млрд. Для порівняння, з сусідніх Росії та Польщі Україна закупила продукції на $7 млрд і $4,1 млрд відповідно. Таким чином частка китайських товарів в українському імпорті склала 15,1%.
Небезпечний карантин
Продовження карантину і призупинення заводів в Китаї в разі подальшого розвитку епідемії, дійсно може відобразитися на постачанні товару з КНР. Портал RAU розпитав українських рітейлерів, яку частку їх асортименту займають товари з Піднебесної і чи існує в короткостроковій перспективі загроза їх відсутності на полицях магазинів. І хоча більшість українських компаній роздрібної торгівлі неохоче коментують тему впливу епідемії коронавірусу на Україну, редакції вдалося дізнатися деякі цікаві факти і цифри.
У прес-службі компанії Ашан Україна у відповідь на запит RAU відзначили, що більше третини імпортного асортименту мережі безпосередньо або побічно пов’язана з Китаєм. Однак весь імпортний товар замовляється заздалегідь, відповідно зупинки в роботі заводів Китаю не позначаться на продажах першого кварталу. У той же час, рітейлер усвідомлює ризики, пов’язані з ланцюгами поставок, і вже готує план «В» на випадок можливого погіршення ситуації. «У зв’язку з тим, що відвантаження в портах Китаю призупинені до середини березня, ми вже опрацьовуємо альтернативний план поставок на другий квартал – детальний облік всіх поставок, авіаперевезення замість морських», – підкреслили в Ашан Україна.
В асортименті іншого великого українського рітейлера – мережі АТБ – частка вироблених в Китаї товарів становить близько 6%.
При цьому в компанії відзначають, що можливі зміни графіку поставок даної категорії товарів, пов’язані з останніми подіями навколо епідемії коронавірусу, не істотно вплинуть на процеси формування асортименту. «При виникненні проблемних ситуацій з недопостачанням тієї чи іншої товарної позиції, компанія буде вводити в асортиментний перелік аналог товару українського або імпортного виробника», – пояснили в прес-службі торгової мережі.
В компанії Антошка, яка управляє однією з найбільших в країні мереж магазинів дитячих товарів, розповіли, що в різних категорія товару частка виробленої в Китаї продукції відрізняється. «У наших магазинах представлено шість категорій товарів: Іграшки, Харчування, Гігієна, Одяг, Взуття і Меблі. Є групи, де частка китайського товару 5%, а є – де понад 70%. В цілому по мережі частка такої продукції в асортименті в більшості категорій не є ключовою», – запевняє директор з операцій та розвитку мережі Антошка Іван Чівкін.
За його словами, партнери компанії говорять про те, що з боку виробників і постачальників ситуація під контролем.
Можливі затримки товару на 1-2 місяці, але в цілому для ринку дана ситуація не повинна бути критичною, тому що запаси на складах дистриб’юторів в більшості випадків розраховані на більш тривалі терміни.
«Свої запаси ми формуємо з урахуванням зміни ситуації на ринку і в першу чергу фокусуємося на запасах по ключових позиціях в кожній категорії товару, представленій у нас в мережі», – уточнює топ-менеджер.
Разом з тим, Чівкін стверджує, що в компанії дуже уважно стежать за розвитком подій і отримують сигнали про те, що ситуація в Китаї стабілізується. Одночасно з цим рітейлер готовий своєчасно реагувати на можливі ризики і вже веде переговори з основними постачальниками, а також розглядає варіанти поставок товарів, раніше не представлених в мережі. «В асортименті наших магазинів є досить широкий вибір товарів з усього світу, що дозволить нам з мінімальними втратами пройти можливу кризову ситуацію», – резюмує співрозмовник RAU.
Справа техніки
Не секрет, що значну частку китайські товари займають і в сегменті побутової техніки та електроніки. Світові бренди вже давно і успішно використовують заводи в КНР для виробництва своєї продукції. Та й торговельні марки родом з самої Піднебесної з кожним роком стають дедалі популярнішими в Україні.
Наприклад, в сегменті смартфонів китайські бренди ще в четвертому кварталі 2018 року вийшли на лідируючі позиції за обсягом продажів в кількісному вираженні. За даними Canalys, тоді продукція компанії Xiaomi зайняла 26,7% частки ринку смартфонів України і вперше вийшла на перше місце, трохи випередивши Samsung. При цьому чотири з п’яти перших місць з продажу смартфонів зайняли китайські виробники. Крім Xiaomi в п’ятірку лідерів також увійшли Huawei (16,2%), Meizu (10,6%) і Honor (7,9%).
Втім, ключові українські мережі магазинів побутової техніки та електроніки запевняють, що поки ніяких проблем з поставками цієї продукції в країну немає.
«Компанія Фокстрот, як один з найбільших продавців побутової техніки та електроніки в Україні, стежить за ситуацією, щоб оптимально спланувати операційні процеси та продажі. На даний момент середні запаси техніки й електронних гаджетів в цілому по країні не дають підстав для занепокоєння», – відзначили в прес-службі компанії.
В мережі Eldorado також відповіли, що ніякого дефіциту асортименту не очікується, а поставки з Китаю, як і з інших країн, йдуть в штатному режимі. Не відчувають нестачі товару і в Comfy. «Суттєвого дефіциту, який завадив би роботі компанії, ми не спостерігаємо. Китайські фабрики відновлюють роботу не так швидко, як хотілося б, тому очікуємо невелику «турбулентність» протягом двох-трьох тижнів. Але в цілому проблем з товаром немає», – говорить комерційний директор Comfy Іван Павлік.
Втім, передбачити подальший розвиток подій вкрай складно, особливо коли мова йде про епідемії. Експерти теж не беруться оцінювати можливі наслідки впливу коронавірусу на вітчизняний рітейл. Однак в тому, що вплив буде, мало хто сумнівається. В останньому прес-релізі по ринку смартфонів, міжнародна дослідницька компанія GfK зазначила, що «в залежності від впливу коронавірусу на глобальні ланцюжки поставок і виробничі потужності, попит може бути значно уповільнений».
На думку глави Міжнародного валютного фонду Крісталіни Георгієвої, коронавірус – серйозне нагадування про те, як крихкому відновленню економічного зростання можуть загрожувати непередбачені події. Георгієва вважає, що якщо поширення вірусу незабаром припиниться, економіка Китаю швидко відновиться, а побічні ефекти в інших країнах будуть залишатися відносно незначними і короткочасними. Однак тривалий і більш серйозний спалах коронавірусу призведе до більш різкого і тривалого уповільнення зростання в Китаї. Його глобальний вплив буде посилено за рахунок істотних збоїв в ланцюжку поставок і стійкого падіння довіри інвесторів, особливо якщо епідемія масштабно пошириться за межі Піднебесної.
Читайте також –
Погана погода: тепла зима заморозила продажі українських магазинів одягу та взуття