Кіно і вірус: наскільки впали касові збори в кінотеатрах і як кіномережі домовляються з ТРЦ
З якими підсумками закінчили українські кінотеатри перший робочий місяць після карантину, які прогнози на серпень і осінь, і як проходять переговори операторів кінотеатрів з власниками торгово-розважальних центрів про оренду і супутні платежі.
Цей текст доступний також російською мовою
Як тільки 2 липня в Україні пом’якшили карантинні заборони для кінотеатрів, більшість з них після 3,5 місяців простою повернулися до роботи. Однак глядачі все ще не поспішають повертатися в зали, тому на період відновлення бізнес опинився в положенні, коли він все ще потребує лояльних умовах з боку орендодавців.
Після відновлення роботи глядачів прийшло в кінотеатри в десять разів менше. Про таке падіння відвідуваності в коментарі Delo.ua говорить Роман Романчук, СЕО Multiplex – найбільшої мережі кінотеатрів України (24 кінотеатри в 12-ти містах). Більш оптимістична оцінка ситуації у Дмитра Деркача, співвласника Планети Кіно. За його словами, відвідуваність кінотеатрів рази в три нижче, ніж у липні минулого року.
В цілому ж, в липні цього року ситуація на українському ринку кінопрокату дуже важка. Всього за липень (з 2 по 29 липня) українські кінотеатри зібрали в касу 21,7 млн грн і продали 229 600 квитків. Це тільки 9,6% від липневої каси аналогічного періоду минулого року: в 10 разів менше. При цьому треба враховувати, що літо завжди було низьким сезоном для кінотеатрального бізнесу.
“Ми зараз працюємо за сценарієм, який знаходиться в блоці “песимістичний”, але трохи краще, ніж “самий песимістичний”, – говорить Роман Романчук. За оцінкою топ-менеджера, товарообіг мережі впав на 80-90% порівняно з липнем минулого року. Хоча для операторів ринку такий підсумок не виявився несподіваним. “Ми очікували, що все буде погано, буде мало глядачів. Зрозуміло, що нових фільмів немає, а люди рідко йдуть в кіно, коли їм не підходить вибір фільмів”, — зауважує Дмитро Деркач.
Мінімальна база
За даними консалтингової компанії UTG, зараз орендні ставки для кінотеатрів варіюються від $3 до $17 / кв. м / місяць (без урахування ПДВ і експлуатаційних витрат) в залежності від міста, – пише Commercial Propperty. Ця сума, говорить Євгенія Локтіонова, директор компанії UTG, є мінімальною базою. Основний же дохід орендодавцю приносить відсоток від товарообігу кінотеатру. «За таких умов співпраці складно говорити про знижки”, – каже вона. Але і зазначає, що в менш стійких торгових центрах орендодавець, швидше за все, піде на поступки, а ось від більш успішних ТРЦ такого кроку очікувати не варто.
Гравці ринку кінотеатрів підтвердили, що ведуть переговори з орендодавцями. “Сподіваємося, що досягнемо взаєморозуміння, адже зараз наша робота обмежена”, – говорить Ірина Зоря, власниця кіномережі Оскар, в яку входить три об’єкти в Києві.
“На той період, коли не працювали, ми несли значно менші збитки, ніж ті, що будемо нести зараз”, — вважає Сергій Зленко, співвласник столичного кінотеатру Boomer. За його оцінкою, кінотеатр у липні цього року спрацював у 5,5 разів гірше, ніж у липні минулого. І якщо під час карантину кінотеатр, оформивши простій, отримував допомогу від держави по виплатах персоналу, то тепер, у зв’язку з початком роботи, таку допомогу отримувати вже не буде. “Також на час карантину Arricano, власники торгового центру РайON, в якому розташований кінотеатр, надавали нам велику знижку на оренду, якої теж вже не буде після початку роботи. Фактично кінотеатральний бізнес має 100% витрат при падінні доходів у 6-10 разів”, — зазначив Сергій Зленко.
Виживання
Поки чітких прогнозів про те, що буде з кінотеатрами восени і взимку, гравці ринку не дають. Пояснюють це відсутністю необхідних даних. А це насамперед – яким буде репертуар, а точніше – чи будуть прем’єри голлівудських блокбастерів найближчим часом.
Всю весну і початок літа голлівудські продюсери постійно переносили дати прем’єр двох очікуваних блокбастерів “Тенет” Крістофера Нолана і “Мулан” Нікі Каро, надалі переноси тривають. “На жаль, всі гучні прем’єри перенесені. Ми дуже сильно залежимо від ситуації в США, Китаї, Великобританії. Студії орієнтуються на великі країни і на кількість кінотеатрів, які повернулися до режиму нормальної роботи”, – пояснює Дмитро Деркач.
Але проблема заповнюваності залів полягає не тільки у відсутності гучних прем’єр і страху у частини людей до громадських місць. Причина також в діючих обмеженнях, при яких дозволено лише 50% завантаження кінотеатрів. У мережі Оскар відзначають, що мінімальна вигідна заповнюваність залів для кінотеатрів – не менше 70% на вечірніх сеансах.
Крім того, у кінотеатрів істотно збільшуються додаткові витрати – на забезпечення співробітників засобами захисту, дезінфекцію, додаткове прибирання.
Ринку кінотеатрів України прогнозують важкий період відновлення, який буде залежати від двох основних факторів. Перший з них – розвиток ситуації з пандемією коронавірусу. Якщо не буде другої хвиля карантину, ринок може стабілізуватися до зими – такі прогнози дає Дмитро Деркач. “Можу сказати, що всім буде дуже важко наступні 3-5 місяців”, – говорить він.
Другий фактор, що впливає на відновлення ринку кінотеатрів, – це подальший вихід нових прем’єр. Враховуючи перерву в роботі кіностудій через пандемію, кіномережі зіткнуться з нестачею гучних касових фільмів і далі. “Частина блокбастерів вже перенесена на кінець 2020-го і 2021-й. А якісний контент – головна умова відвідуваності кінотеатрів”, – каже Ірина Зоря.
Виживання – так можна описати плани кінотеатрів на найближчий час. Але роботу відновлять не всі. Євгенія Локтіонова зазначила, що за кілька тижнів ринок побачить, які кінотеатри так і не відкрилися після пом’якшення карантину. “Їх орендодавці, а саме торгово-розважальні центри, вже шукають заміну”, – розповіла вона.
Читайте також –
В одному човні: як поводилися ТРЦ з орендарями в період карантину і після нього