Казахи в степах України: кого з e-commerce-рітейлерів може купити Kaspi.kz в Україні

Казахи в степах України: кого з e-commerce-рітейлерів може купити Kaspi.kz в Україні

09.11.2021 08:30
  2564
Микола Маранчак

З ким саме в Україні веде переговори про купівлю фінтех-гігант Kaspi.kz, й хто з гравців вітчизняної онлайн-торгівлі може стати їх «жертвою».

Цей текст доступний також російською мовою

В кінці жовтня у ЗМІ з’явилась новина, що Kaspi.kz веде переговори про купівлю великого українського e-commerce-рітейлера. На експансію компанія залучила майже $1 млрд, – повідомив AIN.UA. Пізніше те ж видання підлило “масла у вогонь” – додало, що мова йде про лідера української онлайн-торгівлі Rozetka.ua. Проте на ринку з’явилися й інші теорії. RAU розпитала експертів та учасників ринку, кого насправді може придбати казахстанський фінтех-гігант, та навіщо це йому.

“К” і “Р” сиділи на трубі

Спочатку після піднятого хайпу «Rozetka продають», співзасновник найбільшого маркетплейсу України Владислав Чечоткін лише віджартовувався. Новину він не підтверджував, але й не спростовував. На запит видання НВ, відповів, що поки з ним публічно веде переговори лише співзасновник Monobank Олег Гороховський. «Причому вже запропонував 10 млрд!» — іронізував він.

Джерела видання наполягали, що така пропозиція до власників Rozetka від Kaspi все ж таки надходила. І навіть оцінили маркетплейс у суму від $1,6 млрд до $7,2 млрд. Але пізніше, на черговий запит від ЗМІ про те, чи дійсно йдуть перемовини про покупку Rozetka, Чечоткін відповів коротко: «Маячня». Тим самим, поставивши крапку в питанні.

Тим часом інше видання, з посиланням одразу на три джерела, заявило, що мова йде не про Rozetka, а про Kasta.ua. Співзасновник та СЕО маркетплейсу Андрій Логвін відреагував на публікацію в Telegram також жартом. «Незважаючи на збіг в словах Каста і Каспій перших трьох букв, ніяких переговорів ми не ведемо. А все-таки з приводу переговорів, згадав дитячу лічилочку: “К і Р сиділи на трубі, К впало, І пропало, хто лишився на трубі?»

В той же час в компанії розкритикували оцінку вартості Kasta експертами, які оцінили маркетплейс у $1,3-1,8 млн. У відповідь на запит RAU, PR-директор Kasta Наталія Логвін відповіла, що Kasta – не публічна компанія і її вартість стала б зрозумілою лише в момент угоди. «За прогнозами 2021 року GMV (“загальний обсяг обороту товарів”, – прим. ред.) складе $100 млн», – пояснила помилку в розрахунках експертів вона. І теж поставила крапку довкола дискусій про продаж Kasta.ua.

Ті, хто залишилися в рівнянні

Цілком імовірно, що бажання казахів, і наміри українських компаній можуть просто розходитись, і в решті решт такі перемовини залишаться поза публічністю. Але Kasta і Rozetka не єдині великі гравці на українському ecommerce-ринку.

«Потенційно компанія Kaspi.kz могла звернутися зі своєю пропозицією розглянути покупку до всіх представників e-commerce в Україні. Хтось міг відмовити, хтось промовчати, а хтось ще думає», – вважає Євген Нетреба, комерційний директор сервісу доставки Zakaz.ua.

В Україні небагато «великих» e-commerce-гравців. Останнім часом до найбільших маркетплейсів долучилися Allo та Epicentr, які розвиваються без відриву від роздрібних мереж, тож враховувати їх не варто. Як і маркетплейс Prom.ua, що разом із EVO Group восени 2018 року увійшов до складу Rozetka. LeBoutique нещодавно купила група DCH Олександра Ярославського, в Lamoda.ua на запит RAU відповіли, що «не коментують чутки і діяльність інших компаній».

«По суті, хороша дошка оголошень в Україні – це тільки компанія OLX, яка вже давно успішно працює на нашому ринку, – говорить Євген Нетреба. – Але не думаю, що Kaspi.kz купить їх. Агрегатори цін – це непогана історія з точки зору лідогенераціі та трафіку, який туди заходить. Але знову-таки агрегатор цін може працювати тільки, якщо у тебе є свій інтернет-магазин і ти можеш переганяти трафік з агрегатора на власний e-commerce. Окремо ці бізнеси можуть працювати, але краще, коли все ж існує синергія».

За словами експерта, казахстанська компанія могла б купити Цитрус, у яких зараз існує невизначеність серед акціонерів і це могло бути хорошою точкою входу для Kaspi.kz. «Є й інші маркетплейси в топ-10 категорії, які можуть їх зацікавити. Чому б їм, наприклад, не купити когось із топових гравців, накрутити туди трафік і підключити до нього агрегатор цін», – міркує він.

kaspi.kz в украине

На думку Дмитра Покотило, засновника маркетплейсу F.ua, це може бути Hotline. «Rozetka – занадто велика машина, яку може поглинути ще більша, але не в плані грошей, а в плані розвитку. Просто мішок з грошима – гроші на вітер», – зазначає він. У той же час експерт вважає, що Hotline цілком могли піти на таку угоду. “Більше нікого немає. Все інше належить роздрібним мережам”, – вважає експерт.

Втім, Kaspi.kz може розглядати й невеликого гравця, «особливо враховуючи суми попередніх угод з Portmone і БТА Банком в $10-20 млн», – зазначає керуючий партнер GR Capital Макс Філіппов.

SuperApp в Україні, як формула успіху

Кого б не придбали Kaspi.kz, у них є всі шанси отримати великий шмат пирога ринку електронної комерції в Україні завдяки формулі, з якою вона зайняла фактично монополньні позиції у рідній країні. В Казахстані гігант оперує SuperApp сервісом, завдяки якому понад 8,5 млн казахстанців (близько половини всього населення країни) керують особистими фінансами і здійснюють онлайн-покупки на маркетплейсі Kaspi.kz. Це робить компанію головним e-commerce-гравцем країни.

В Україні казахи вже придбали платіжну систему Portmone та БТА Банку. Щоб продублювати модель SuperApp, залишається придбати маркетплейс. «Маючи банківську ліцензію та платіжні ліцензії Portmone Group, ми посядемо сильні позиції та зможемо повторити стратегію SuperApp в Україні», — підтвердили ще раніше свої плани в фінтех-компанії.

А те, що продавець знайдеться, ні в кого з опитаних експертів не визиває сумнівів. «Кожен підприємець будує свій бізнес з метою комусь колись його продати. Тому будь-який український власник бізнесу погодиться його продати, тільки потрібно домовитися про ціну. І, якщо ринкова вартість буде релевантною, то Kaspi зможе купити його», – говорить Євген Нетреба.

Тієї ж думки притримуються в Lamoda. «В цілому галузь е-ком швидко розвивається, в тому числі багато гравців вибирають для себе стратегію зростання за рахунок злиттів і поглинань», – розповіли RAU в компанії. «Головне, що нічого загрозливого в приході Kaspi на український ринок немає», — вважає голова правління Юнекс Банку Іван Світек.

«Звичайно, це позитивний сигнал, так як заходять нові інвестиції, технології і нова експертиза з боку Kaspi. було б непогано, якби вона все ж з’явилася, і наш e-commerce тоді стане ще більш конкурентний. А це означає, що від цього виграє тільки клієнт», – резюмує Євген Нетреба.

Читайте також

LeBoutique 2:0: як змінять маркетплейс власники мережі ТРЦ Караван і чому його продали

 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку