Just Out: чому поштовий оператор від власників Сільпо пішов з ринку

Just Out: чому поштовий оператор від власників Сільпо пішов з ринку

27.10.2022 10:35
  2581
rau

П’ять років тому оператор Justin, який входив до Fozzy Group, виходив на ринок з амбітними планами потіснити Нова пошта та відкритися у всіх маркетах Сільпо та Фора. Але вже у 2022 році фактично припинив діяльність, закривши всі відділення. Forbes дослідив причини невдачі компанії. RAU публікує скорочену версію матеріала.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Justin виходив на ринок у 2017 році. На той час уже точилася гостра конкуренція між лідером ринку Нова пошта, Укрпошта та Meest Express. Новий гравець мав вийти із сильною конкурентною перевагою, щоб утриматися й захопити частину клієнтів.

Justin вирішив зайняти нішу «Забирати посилки дорогою додому»: увечері клієнт заходив до супермаркету по продукти й одночасно міг забрати посилку, яку напередодні замовив в інтернет-магазині.

Та й те, що Fozzy Group зі її брендами Сільпо, Фора, Thrash! Траш! тощо: друга за розміром торговельна мережа України, дозволяло сподіватися на швидке відкриття відділень на багатьох локаціях і синергію з іншими підрозділами групи. Однак цього не сталося: Justin не вдалося отримати всіх бажаних локацій у мережі Сільпо. А ціни на оренду в наявних місцях були високі, розповів на умовах анонімності один із топів з логістичного ринку, якому відомо про ситуацію навколо Justin. Зрештою, із приблизно 540 відділень лише близько 220 містилися в торгових точках Fozzy Group. Також не вдалося обʼєднати логістику Сільпо і Justin.

Ці факти, висока конкуренція, нестача персоналу, незадовільні фінансові показники значно ускладнили становище Justin. Останньою краплею стало відкрите вторгнення росії 24 лютого цього року. Ринок інтернет-торгівлі обвалився, кількість замовлень та доставок знизилася до нуля. Це стало вироком для Justin: компанія фактично перестала існувати. Наразі вона лише видає посилки, які клієнти мали отримати до закриття відділень. Їх можна отримати в супермаркетах Сільпо або через інших поштових операторів. Також Justin допомагає опрацьовувати гуманітарні вантажі на трьох розподільчих центрах у Києві, Дніпрі та Львові.

Як все починалося

За даними YouControl, 51% компанії належить співвласнику Fozzy Group Володимиру Костельману. Інший співвласник Юрій Авдиш зазначив, що він був міноритарним власником.

На початку свого шляху Justin розвивався доволі швидко, і все виглядало цілком оптимістично. Щоб знайти клієнтів, Justin почав активно співпрацювати з інтернет-магазинами. Компанія почала відкривати кобрендингові відділення з інтернет-магазинами, наприклад, з Rozetka, Lamoda.

Justin намагався заманити нових клієнтів швидкою доставкою. Наприклад, з інтернет-магазину Parfums замовлення в деякі відділення приїжджали чотири рази на день. За стандартами компанії, вони могли це робити наступного дня.

Найбільший український необанк monobank досяг своєї популярності, зокрема й завдяки співпраці із сервісом доставки посилок Justin. Щоб отримати картку, українцям більше не треба було стояти в чергах у відділеннях банків. Передав інформацію в додатку monobank – і вирушай до відділення Justin, де картку отримували за одну-дві хвилини. Justin видав 970 000 карток mono, що складає 21% від усіх фізично виданих карток.

Компанія тримала тарифи трохи нижчими за тарифи Нова пошта. Наприклад, узимку 2021/22 років вартість відправлення посилки 0,5 кг у Justin складала 33 грн. Дешевше було лише в Укрпошта (30 грн). Meest просив за це 35 грн, а Нова пошта – 45 грн.

Зрештою, щомісячні обсяги пересилання відправлень почали досягати до 1 млн пакунків, говорить Юрій Авдиш. На піку свого розвитку Justin видавав посилки через приблизно 500 відділень. У 2020 році виторг компанії склав більш ніж 133,5 млн грн.

Перемога конкурентів

Але виявилося, що українцям все одно було ближче і зручніше забирати посилки з Нова пошта. Мережа торгових точок Fozzy Group (585) була приблизно в 35 разів менша, ніж мережа відділень і поштоматів Нова пошта (на 28 липня 20 361 відділення і поштомат).

Отже, провалилася базова гіпотеза бізнес-моделі Justin про те, що споживачам буде зручно забирати посилки після шопінгу в супермаркеті.

У Fozzy Group ще не вирішили, що робити з майже закритим активом. «Щоб конкурувати з Нова пошта, треба «заряджатись» на тривалу боротьбу впродовж 10-15 років і вкладати у своє промо стільки само, скільки й вона, – щонайменше 100 млн грн щорічно», – вважає Олег Каленський із 3e Consultants.

Читайте також –

Ракета, що не злетіла: сервіс Rocket закрився, заборгувавши ресторанам мільйони


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку