
Плече підтримки: як уряд готовий допомагати бізнесу в подоланні кадрової кризи


На RAU HR Conference, яка пройшла 6 березня, обговорювали: як компанії інвестують в бізнес та розвиток людей. У панельній дискусії взяли участь Аліна Кіптик, франчайзі KFC, Юлія Кузьменко, HRD АНЦ, Євгенія Кузьминська, HRD ОККО, Наталя Байдик, HRD Подорожник та модератор сесії Анна Толмачова, HRD Metro. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами дискусії.
ОККО Group – це понад 10 напрямків бізнесу. За минулий рік компанія почала розвиватися в агро, придбала біоетанольний завод, інвестує в зарядні станції для електрокарів, альтернативну енергетику, туристичну галузь тощо. В мережі ОККО 410 АЗК, а на паливному ринку компанія займає частку в 20% та є лідером сегменту. Тогоріч запустила новий формат – ОККО Drive. ОККО Group діями демонструє, що вірить в перемогу та інвестує в економіку країни.
Мережа аптек Подорожник за кількістю точок є найбільшою в Україні. Тогоріч відкрили 435 аптек та впровадили нові формати: запустили проєкт «Навчальна аптека» для фармацевтів, а у планах відкриття ще п’яти таких хабів. Також запрацював перший мобільний аптечний пункт мережі, який забезпечує ліками 45 населених пунктів Рівненької області.
Якщо тогоріч ринок ресторанного бізнесу в Україні скоротився на 17%, то фаст-фуд продовжував зростати, адже дає людям те, що наразі потрібно: швидкість, доступність та якість. За повномасштабне вторгнення мережа KFC кількісно зросла на 17 нових закладів, а тому і зріс штат компанії на 15%. Цього року мережа планує заходити у нові регіони. Наразі вже три нові заклади будуються та декілька знаходяться на стадії проєктування. Мережа інвестує в енергетичну незалежність, але великий фокус – інвестиція в людей. Адже коли відкривають нові заклади, на 90% це відбувається із залученням внутрішнього кадрового резерву. А щоб стати частиною команди, в компанії мають всього два критерії: кандидат повинен хотіти працювати та підходити по цінностях. Тож в KFC готові навчати людину «з нуля». Мають приклади, коли в мережу приходять студенти 19-ти років на підробіток, але залишаються в команді.
Євгенія Кузьминська, HRD ОККО
Тогоріч мережа аптек АНЦ відкрила 278 нових точок. У компанії виважено підходять до кількісного розвитку. Основна мета – забезпечити стабільність і для наявного персоналу, і для клієнтів. У фармбізнесі і до повномасштабної війни було непросто знайти фармацевтів, а зараз ця проблема посилилася. Тому в АНЦ забезпечують сталою роботою, роблять акцент на утриманні людей, забезпечують якісний сервіс для клієнтів та розвиваються з урахуванням всіх економічних показників.
Юлія Кузьменко, HRD АНЦ зазначає, що місія аптек – якнайшвидше надати допомогу клієнтам. Проте будь-який стандарт якості не змусить фармацевта бути доброзичливим та щирим від серця з клієнтом. Це досягається лише в тому випадку, якщо в самій компанії приємна атмосфера, і людина задоволена своєю роботою. Тому в цьому році в АНЦ анонсували нову концепцію – стати lovemark для співробітників. «Якщо ми lovemark для співробітників, вони lovemark для клієнтів, і клієнти до нас повертаються», – каже Юлія. Також в АНЦ впевненні, якщо і вимагати надання сервісу від співробітників, компанія має забезпечити всі умови для цього зі свого боку. Тому в мережі є і роботи-помічники, і лікомати. До того ж фармацевтика має свої особливості надання сервісу, тому head офіс та СЕО часто «пірнають» у життя в мережі, щоб зрозуміти тонкощі роботи. «І саме коли ми зацікавлені в покращенні життя співробітника на роботі, це дає свої плоди», – впевнена Кузьменко.
Аліна Кіптик, CEO Tasty Food Ltd, франчайзі KFC, відкреслює, що українці як клієнти дуже вимогливі. Щодо трендів, то наразі зростає попит на практичне, функціональне, здорове та якісне. Тому в KFC фокусуються на якості продуктів, забезпечують максимальну кількість дотиків з гостями, тобто намагаються бути у всіх каналах продажу, щоб збільшувати свою частку клієнтів та швидко адаптуються. «З одного боку ти маєш бути сучасним, з іншого – повинен бути в контексті та розуміти сенси, адже наразі бувають дуже чутливі ситуації. Треба бути «на часі», – зазначає Аліна.
Аліна Кіптик, CEO Tasty Food Ltd, франчайзі KFC
Зважаючи, що кадрова криза в Україні посилюватиметься і буде дефіцит чоловіків, в мережі KFC автоматизують процеси. Частка замовлень на кіосках самообслуговування за рік зросла з 50% до 82%, а окупність одного кіоска – два-три місяці. Зараз тестують екзоскелети, які допомагають знизити фізичне навантаження. І, якщо раніше друкували журнали харчової безпеки, зараз все автоматизували. Тобто є додаток, який здійснює і більш надійний контроль, і можливість швидко формувати звіти, і при цьому менеджер звільнений від паперової роботи, натомість має можливість приділити більше часу сервісу та піклуватися про працівників. Ще одна інвестиція – створили внутрішній додаток – агрегація всіх скарг з різних каналів комунікації. Адже світ диджитальний і люди можуть писати будь-де свої скарги та побажання. Тому додаток збирає все в одному місці, що допомагає персоналу: вони відкривають і дивляться, на що саме варто звернути увагу.
Наталя Байдик, HRD Подорожник, звертає увагу, що мережа теж має багато прикладів автоматизації: це і CRM системи, і чат-боти, і навчання персоналу з використання ШІ, який допомагає обробляти великі масиви даних, наприклад, формуючи певну звітність. «У мережі наш департамент іновацій запустив персонального асистента для фармацевтів», – підсумовує Байдик.
Наталя Байдик, HRD Подорожник
У 2024 році добровільна плинність в мережі ОККО – 56%, операторів АЗК – 77%. У рік закривається 5465 вакансій. Прямі витрати на закриття вакансії оператор АЗК – це 12 698 грн. І, якщо раніше термін закриття був 18 днів, то зараз – це вже 24 дні. Тож, як каже Євгенія Кузьминська, основне – це утримання людей. Також в ОККО впровадили ініціативу з кар’єрного консультування і за її допомогою закрили ті вакансіїї, які не закривалися внутрішнім найманням. Також ввели посаду – фахівець з добробуту.
В мережі Подорожник зрозуміли, що респонденти звертають увагу на сталі робочі колективи і на атмосферу всередині компанії. І, коли об’єдналися з операційним департаментом задля утримання персоналу, цифри щодо плинності покращилися. Зараз фокус на програму – «Приведи друга», яка залучає лояльних працівників. В минулому році вдалося залучити 1600 людей. Також добре працює програма партнерських знижок для працівників. Зараз мережа Подорожник має 17 співпраць і кожного місяця список збільшується на 1-2 компанії. Тобто, співробітник отримує певну знижку на бензин, чи в медичну лабораторію, чи в хімчистку тощо. Також в мережі Подорожник є програма «Подорожник Start», яка залучила 3600 студенти, які спочатку прийшли на практику, а потім і залишилися в команді. «Зараз маємо 81 співпрацю з навчальними закладами України, а 15% команди – це студенти», – підсумовує Байдик.
Фокус в мережі АНЦ – це утримання людей. З грудня 2024 року найменша середньомісячна плинність в мережі – 2%. І, якщо для інших сегментів, укомплектованість штату 95% – не катастрофа, то для фармбізнеса це може бути боляче. «Я закликаю робити eNPS навіть не один раз на рік, а два-три. Це той показник, щоб зрозуміти, чи правильно ви все робите для своїх людей», – зауважує Юлія Кузьменко.
Юлія Кузьменко, HRD АНЦ
Аліна Кіптик каже, що однією зарплатнею довго людину не втримаєш, а якщо йти в зарплатні перегони, можна вбити бізнес. Тому в KFC пішли у зрістання заробітної плати через мотивацію на розвиток. Окрім вертикального розвитку, є і горизонтальний (прокачування скілів, компетенцій, проєктна діяльність тощо). «Коли посилюєш HR бренд, в майбутньому це допоможе з рекрутингом. І для компанії важливо інвестувати в культуру та команду, щоб бути тим місцем, де люди хочуть працювати і бути брендом, яким вони пишаються. А нове покоління зумерів ще і хоче бути причетним до чогось, тому бізнес має бути соціально відповідальним та інклюзивним», – підсумовує Кіптик.