Історія Аврора: як рітейлер побудував найбільшу українську мережу магазинів формату “dollar store”

Історія Аврора: як рітейлер побудував найбільшу українську мережу магазинів формату “dollar store”

14.12.2021 08:30
  22065
Костянтин Симоненко

Під вивіскою Аврора працює 749 магазинів. Вони торгують у суперекономному форматі “dollar store”. Продають дешеві товари для дому, гігієнічну продукцію, косметику, іграшки тощо. Бізнес‑модель побудована на швидкому обігу товару та економії на витратах

Цей матеріал доступний російською мовою

В українському Forbes опубліковано матеріал про становлення української мережі магазинів Аврора. За чотири роки бізнес рітейлера виріс у чотири рази. Як каже засновник Аврора Лев Жиденко, за підсумками 2021 року виторг має досягти 6 млрд грн. Фінансових результатів за попередні періоди він не називає. За його словами, компанія набула своєї нинішньої структури лише цього року. У ній працює 6000 осіб. RAU пропонує ознайомитися з основнимі етапами розвитку компанії.

Портрет рітейлера

Під вивіскою Аврора працює 749 магазинів. До кінця 2021‑го Аврора планує відкрити ще 61 магазин, а за 2022 рік – понад 300. Розвиток відбуватиметься переважно у Західній Україні. Компанія добудовує у Вінниці розподільчий центр на додаток до вже наявного у Полтаві. З 2018 року компанія впроваджує систему ощадливого виробництва LEAN Management, яка передбачає безперервні вдосконалення. Мета – усунення всіх видів втрат.

Влітку 2021 року частку в Аврора купив фонд Horizon Capital. Суму угоди, як і розмір придбаного пакета, сторони не розкривають, але зазвичай Horizon купує до 20% акцій. Більше 50% належить Леву Жиденку, міноритарними пакетами володіють СЕО компанії Тарас Панасенко та фінансовий директор Леся Клименко.

Аврора – найбільша мережа такого формату в Україні. У найближчого конкурента, мережі Копійочка,– 307 магазинів. Решта – в рази менші. За даними компанії ProConsulting, на кінець 2020 року Червоний маркет і OnePrice мали 107 і 50 торгових точок відповідно. Компанії не розкривають своїх фінансових показників.

На початку шляху

Аврора вийшла на ринок у 2011 році. Вона була не першою у сегменті dollar store. На той момент коли Жиденко розпочинав цей бізнес, лише у Полтаві, звідки стартувала Аврора, вже вісім років працювали дві подібні мережі. Ідея відкривати магазини із супердешевим товаром належить Тарасу Панасенко. Під час навчання у металургійному інституті у Дніпрі він побував у США за програмою Work & Travel та побачив там схожі магазини. У 2010‑му він зацікавив цією ідеєю Жиденка, у якого працював у компанії «Стандартенерго», що надає інжинірингові послуги буровим компаніям.

У традиційному рітейлі вже були сильні гравці, конкурувати з їхньою закупівельною силою було складно. З іншого боку, були магазини, умовно кажучи, «Все по п’ять», у яких навіть комп’ютерів не було. В Аврора вирішили все автоматизувати й здобути за рахунок цього конкурентну перевагу. Від самого початку все цифровізували, наприклад, не замовляли товари на око, як конкуренти, а розробили моделі та користувалися автозамовленням.

Повернення товару як важлива конкурентна перевага

Перший магазин відкрили у Полтаві. Це було найдешевше приміщення у місті площею 40 кв. м, й ціною оренди в 50 грн за «квадрат». Початкові вкладення становили 70 000 грн. Аби відрізнятися від конкурентів, засновники вирішили зробити нестандартний хід – приймати назад неякісні товари. В інших магазинах, за їхніми словами, висіли оголошення: «Придбаний товар поверненню та обміну не підлягає». У магазинах суперекономного формату на початку 2010‑х продавали здебільшого товари з Китаю. Повернути неякісну партію виробнику було неможливо. Це змусило від початку стежити за якістю того, що потрапляє на полиці.

Раціональна економія

Так само прискіпливо в компанії ставилися до будь-яких витрат, а конкуренти заощаджували менше. Наприклад, Аврора не винаймає дорогі приміщення, навіть у хороших локаціях. У 2013‑му намагалися відкривати торгові точки нахрапом та відкрили кілька магазинів у Києві та Дніпрі в дорогих приміщеннях. У підсумку, визнають бізнесмени, продаж не відбивав оренду. Магазини зачинили. Незважаючи на це, Аврора дає хороший потік покупців, навіть у не найкращих локаціях (у боковій частині комплексу, в цоколі або на другому поверсі ТРЦ, але люди все одно йдуть.

Окрім ефективної роботи з витратами, у Аврора є й більш креативний спосіб «видобутку» товару за хорошою ціною. Компанія зменшила тривалість відстрочення платежу, говорить на умовах анонімності власник конкуруючої мережі. Аврора спочатку скоротила термін оплати з традиційних для ринку 45 днів до 30, а потім і до двох тижнів.

Це стало фішкою полтавської компанії, більше так не працює практично ніхто в Україні. В інших мереж і відстрочка довша, і платять вони неакуратно. За словами бізнесменів, вони не були рітейлерами та самі вигадували свою модель. А консультанти постійно намагалися їх перевчити. Перші 100 магазинів Аврора відкрила до кінця 2015 року. За два роки їхня кількість перевалила за 300.

Робота з персоналом

Засновники також мотивують співробітників розв’язувати проблеми, що виникають, на місцях. За їхньою оцінкою, до 80% проблем можна усунути без втручання керівництва. Більш складні питання по ланцюжку передаються вище, тож до топ-менджменту доходять лише ті проблеми, які без нього не розв’язати. Треба навчити людей не боятися говорити про проблеми. В Україні це не заведено, у багатьох компаніях підхід такий: проблему усуває той, хто її озвучив.

Всі співробітники залучаються до випробування нових продуктів від постачальників. Завдяки цим підходам рішення у компанії приймаються швидко. Трапляються випадки, коли ввечері рітейлеру пропонують приміщення, а вже вранці його співробітники везуть завдаток.

Плани на майбутнє

Згідно з амбітними планами, за п’ять років, у 2026‑му, Аврора має бути готовою до виходу на біржу. На той час компанія з Полтави може потроїти бізнес лише в Україні. Є й плани експансії: першими закордонними ринками мають стати Молдова та Румунія, за ними – Балканські країни. Інтерес інвесторів до Аврори має бути високим. Приклади успішних IPO є на інших ринках. Навесні 2021 року публічне розміщення акцій провів російський аналог Аврора – мережа Fix Price, яка працює також у Білорусі, Казахстані, Латвії та Грузії. Компанію із 4200 магазинами оцінили у $8,3 млрд. Угода стала найбільшим російським IPO з 2012 року.

Читайте також –

Компанія Horizon Capital придбала міноритарний пакет акцій роздрібних магазинів Аврора


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Перша в історії креативна директорка компанії Swarovski Джованна Енгельберт працює над тим, щоб бренд став привабливим для...
time icon  
  120
Усі новини ринку