Ірина Коваль, Building Development: Будівництво найбільшого регіонального торгового центру у Чернівцях в епоху викликів
Комерційний директор консалтингової та керуючої компанії Building Development, яка управляє рядом об’єктів торговельної нерухомості по всій Україні, розповіла про новий ТРЦ девелопера у Чернівцях, переваги відкриттів у невеличких містах, зміну споживчого досвіду та багато іншого.
– Розкажіть про ваш новий проєкт – які його характеристики та ключові особливості?
– Наш новий об’єкт знаходиться на Буковині у місті Чернівці. Його назва – Bukovyna Mall. Це буде найбільший ТРЦ в регіоні, його загальна площа – 42 000 кв. м, орендна – 35 000 кв. м, втім в концепцію і плани ще вносимо поліпшення, щоб зробити центр ще більш ефективним і цікавим для відвідувачів, тому точні цифри по площах зможемо надати дещо пізніше. Також збільшили розмір парковки – до 859 машиномісць, тому що вже переконалися на інших об’єктах, наскільки важлива простора парковка для комфорту відвідувачів та підвищення конверсії.
Також облаштуємо два укриття на випадок повітряної тривоги.
Він розташований за адресою Галицький шлях, 11, на трасі, яка поєднує центр міста з дорогами на Тернопіль та Івано-Франківськ, тож розраховуємо на високий транзитний трафік. Окрім того, напроти працює гіпермаркет Metro, що також допоможе залучити додатковий трафік.
– До відключень електроенергії готові?
– ТРЦ буде облаштовано потужними генераторами, тому зможемо продовжувати роботу. В майбутньому розглядаємо встановлення сонячних панелей. Також ключові орендарі встановлюють власні генератори, накопичувачі, інвертори.
– Чому обрали саме Чернівці?
– В місті немає якісних сучасних торговельних площ. Всі працюючи ТЦ/ТРЦ застарілі, і не можуть запропонувати орендарям достойних умов. Відповідно, і tenant-mix у них не найкращий. Тому бачимо перспективу в проєкті Bukovyna Mall.
Взагалі, Буковина, на наш погляд, – регіон, де є що освоювати і є, що розвивати.
– Яка зона охоплення ТРЦ і на який трафік ви розраховуєте?
– За нашими розрахунками, повз ТРЦ автомобільний трафік дорівнює приблизно 42 000 людей на дому. Автобусний – щонайменше 3000 на добу.
Всього зона охоплення – це Чернівецька область, Заліщики, Бучач, Снятин, частково Тернопільська та Івано-Франківська області, Кам’янець-Подільський, Коломия. Це радіус 80-90 км. З відкритих джерел відомо, що у Чернівецькій області 140 000 внутрішньо переміщених осіб, зокрема 90 000 у Чернівцях. Таким чином населення Чернівців складає близько 350 тисяч чоловік.
По трафіку – у вихідний день 18 000 – 20 000 відвідувачів, а в будні 12 000 – 14 000 покупців.
– Чернівецька – прикордонна область, тому багато споживачів звикли робити покупки за кордоном. Як думаєте переконати їх на користь Bukovyna Mall?
– Це теж одне із завдань, яке стоїть перед нами: запропонувати буковинцям такі умови шопінгу та такий tenant-mix, щоб у них не було потреби їздити по покупки за кордон. Це потенційно численний резерв відвідувачів.
– Коли плануєте відкриття ТРЦ?
– Попередня дата відкриття – листопад 2025 року. Це об’єкт незавершеного будівництва, тому він частково збудований, а конструктив готов. То ми його частково добудовуємо і запускаємо.
– Яка сума інвестицій у Bukovyna Mall?
– Поки точну суму назвати не можу: як я вже казала, ми ще вносим певні зміни до проєкту. Кошториси постійно переробляються, тому фінальну суму сказати проблематично.
– Ви самостійно займається розвитком проєкту?
– Так, компанія Building Development розвиває цей ТРЦ. Ми самі розробляємо концепцію об’єкта, займаємося брокеріджем, формуємо tatnt mix, підбираєм орендарів, будемо виступати і як керуюча компанія. Девелопером та інвестором виступає компанія Real Estate Group.
– Хто з великих операторів вже підписаний?
– Якірний фуд-оператор – гіпермаркет Fozzy C&C, підписані протоколи з кінотеатром Multiplex, дитячим розважальним центром Fly Kids. Це три ключових оператора, які займуть найбільші площі у ТРЦ.
– Чому віддали перевагу Fozzy C&C? Наразі величезні гіпермаркети не демонструють колишньої динаміки, тим більше, неподалік розташований гіпермаркет Metro.
– У нас буде не найбільший Fozzy C&C в мережі, з розширеним та адаптованим асортиментом. Він займе площу 6500 кв. м.
Оскільки ми позиціонуємо Bukovyna Mall як регіональний торговельний центр, то нам потрібен потужний орендар, який зможу задовольнити потреби не тільки мешканців Чернівців, але й всієї області.
Окрім того, це буде перший Fozzy C&C в регіоні, що також допоможе привернути додаткову увагу.
– А які площі двох інших якорних орендарів?
– Multiplex займе 2000 кв. м, сімейний розважальний центр Fly Kids – 3800 кв. м.
– З іншими операторами вже є домовленності?
– Звісно. Провели успішні переговори та підписали LOI з брендами Sinsay, LC Waikiki, New Yorker. Ведемо переговори зі всесвітньовідомим ритейлером H&M, потужним оператором Half Price і його материнською мережею ССС, Mango, DeFacto, Goldi, Vitto Rossi, Ultra Group, English home. Проговорили умови і досягли попередніх домовленостей з Comfy, Фокстрот, дитячим супермаркетом Антошка, магазином товарів для творчості Akvarel, косметичним оператором Eva Beauty Premium.
Обов’язково буде потужна група спортивних товарів: All stars, Sport Сity, Mega Sport, adidas, Puma тощо.
Також ведемо переговори з мережами, які займають менші площі – по 300-500 кв. м – і теж рухаємося досить впевнено.
Будуть представлені й товари імпульсного попиту, ювелірні вироби, ресторани, кафе та багато інших брендів.
– Чи передбачений у ТРЦ фуд-корт?
– Ми розглядаємо варіант розміщення ресторанів і кафе одразу на двох поверхах Bukovyna Mall. В планах – запропонувати відвідувачам як мінімум п’ять різних кухонь світу, відповідно, і орендарів шукаємо під цю концепцію. Деякі з ресторанних мереж – як локальних, так і всеукраїнських – вже проявив інтерес, але до підписання договорів справа поки не дійшла.
– Міжнародних операторів залучали не будете?
– Домовленності є. Але вони віддають перевагу роботі не на фуд-корті торговельно-розважальних центрів, а в окремій будівлі. Тому на території ТРЦ буде розташована окрема будівля саме для цього оператора.
– Що саме ви розумієте під позиціонуванням як регіональний торговельно-розважальний центр?
– Це буде великий якісний ТРЦ, де ми хочемо втілити найсучасніше ідеї та концепції, використати найкращі технології, всі новинки для конструктиву і функціоналу будівлі, дизайну інтер’єру та екстер’єру.
– Дизайн теж розробляєте самі?
– Над даним проєктом з нами працює львівська компанія Kreativ, з якою ми вже маємо позитивний досвід співпраці по інших об’єктах. Партнери нам розробляють всі архітектурні рішення для Bukovyna Mall. Вони проєктували для компанії Real Estate Group такі ТЦ як LAZ у Львові, Park в Дрогобичі, Вектор в Трускавці, Майдан в Червонограді та інші.