Цирк поїхав: Ахметов робить банкрутом свою мережу Брусничка, залишивши боргів на мільярд гривень
Справа про банкрутство продуктової мережі Брусничка розглядається в Господарському суді Дніпропетровської області за заявою генерального директора компанії.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Як пише портал НВ, вже прийнято остаточне рішення про закриття всіх магазинів, що працюють під брендом Брусничка. Про можливий вихід найбагатшого українця Ріната Ахметова з продуктового роздробу стало відомо в кінці літа цього року, коли в пресі стали з’являтися повідомлення про масове закриття магазинів торгової мережі. Черговий імпульс чуткам надав пост на сторінці у соціальній мережі Facebook консультанта з розвитку торгових мереж Дениса Піддубського. «Кажуть, група СКМ Ріната Ахметова прийняла рішення закрити свою мережу продуктових супермаркетів Брусничка. Менеджмент мережі так і не зміг розкрутити її, незважаючи на регулярну зміну генеральних директорів та наглядової ради», – написав експерт, який в 2014-15 роках обіймав посаду директора з розвитку та експертної оцінки мережі Брусничка, а до цього більше десяти років працював в корпорації АТБ.
Кінець шляху в 13 років
Мережа на початок року налічувала понад 100 магазинів (за даними дослідницької компанії GT Partners Ukraine). За цей час, як повідомляється на сторінці проекту Служба розвитку рітейлу в Facebook, вже закрилися десятки магазинів. Численні підтвердження легко знайти на різних міських форумах в інтернеті: з’являються пости про закриття Брусничка в таких містах як Маріуполь, Запоріжжя, Ізюм, Харків, Полтава, Добропілля тощо.
Втім, тоді як у самій мережі, так і в СКМ (керуючій компанії активами Ахметова) спочатку заперечували факт ліквідації роздрібного напрямку. «В компанії прийнято рішення піти зі збиткових магазинів. З початку року ми закрили 31 збитковий магазин, як міру для поліпшення ліквідності в компанії. Це вимушений крок, пов’язаний із втратою ключових для бізнесу регіонів в 2014 і 2015 роках – Донецької та Луганської областей. А також через зниження споживчих настроїв і середнього чека в регіонах нашої присутності», – повідомили в прес-службі СКМ у відповідь на запит RAU.
Але тепер «подальші наміри», про які в холдингу пообіцяли повідомити пізніше, зрозумілі: рітейл ніколи не входив до числа пріоритетних напрямків для Ріната Ахметова, і в підсумку олігарх вирішив згорнути цей бізнес. Цікаво, що один з експертів, опитаних RAU при підготовці попереднього матеріалу, привів ще одну можливу причину ліквідації мережі: «Раніше магазини Брусничка в основному працювали в містах, де були зосереджені виробничі активи Ахметова, і працівникам його підприємств надавалися великі знижки, бонуси, подарункові сертифікати на покупки в торговельних точках мережі. Таким чином, гроші з холдингу не йшли: отриману зарплатню шахтарі та металурги залишали в магазинах Ахметова. Після втрати низки активів в ОРДЛО така схема перестала працювати, тому колишні оптимістичні показники Брусничка різко просіли».
Кому я винен – всім прощаю
Втім, банкрутство мережі Брусничка може стати найгучнішою подією на українському ринку продуктового рітейлу зовсім не тому, що закривається торгівельна мережа найбагатшого українця. За даними НВ, компанія йде з ринку, заборгувавши постачальникам, банкам і співробітникам рекордну за вітчизняними мірками суму – 1,1 млрд грн. «Банкам компанія винна біля 186 млн грн, співробітникам – 6,5 млн грн. Але найбільша заборгованість, у розмірі 652 млн грн, – перед постачальниками», – пише портал. При цьому активи Брусничка оцінюються всього в 223 млн грн, тобто погасити борги перед усіма кредиторами явно не вдасться. Тим, хто хоче хоча б частково компенсувати свої збитки, вже варто готувати звернення до суду і займати місця в комітеті кредіторов.
Що стосується приміщень, які звільнилися після закриття маркетів Брусничка, то, швидше за все, довго простоювати вони не будуть. Як відмічає директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля, в Дніпропетровській області приміщення можуть зайняти Varus і АТБ, у Харківській – АТБ, Digma і Чудо-маркет, у Запорізькій – Varus, АТБ і Економ+, у Полтавській – АТБ і МаркетОПТ, у Луганській – АТБ і Сім’я, а в Донецькій – АТБ, Щирий Кум, Дзеркальний, Чудо маркет і Сім’я.
В той же час Денис Піддубський каже, що на локації можуть претендувати не тільки продуктові, а й drogerie-мережі, а також несистемний рітейл. «У якісь з приміщень встигнуть зайти більш активні конкуренти, такі як EVA, Varus або МаркетОпт, але власники більшості об’єктів просто перездадуть їх немережевим магазинам або підприємствам сфери послуг. Ринок рітейлу, який щодня розвивається, швидко поглине цю мережу, яка так і не змогла стати стійко успішною», – резюмує консультант.
Читайте також –
Ахметов виходить з рітейлу? Мережа Брусничка масово закриває магазини