Географія ритейлу-2024: в яких регіонах та як представлені гравці основних галузей торгівлі України

Географія ритейлу-2024: в яких регіонах та як представлені гравці основних галузей торгівлі України

06.09.2024 09:00
  812
Єрмакова Яна
Костянтин Симоненко

Retail Association of Ukraine представляє чергове ексклюзивне аналітичне дослідження під назвою “Географія ритейлу”. На основі даних мереж, які є членами RAU, була зібрана та узагальнена інформація про те, як змінилася географія ритейлу в першій половині 2024 року та яка динаміка розвитку галузі по регіонам.

Український ритейл за шість місяців 2024 року

Як показало регулярне щомісячне опитування RAU, проведене серед більш ніж сотні членів Асоціації ритейлерів, станом на червень 2024 року в них працювало вже 19 555 торговельних точок у восьми основних галузях ритейлу. Мова йде про продовольчий і непродовольчий ритейл, аптечну торгівлю, fashion, а також продавців техніки й електроніки, мережі АЗК, магазини з продажу ювелірних виробів та сегмент DIY-мереж.

Кількість працюючих магазинів на середину поточного року продовжує демонструвати позитивну динамку. Так, за січень-червень 2024-го було відкрито 1196 магазинів і зачинено з різних причин 359. Відповідно приріст склав 837 торгових об’єктів. Традиційно найбільша кількість магазинів зосереджена в Києві та області – 4537. В столичному регіоні кількість працюючих торгових точок за півроку стала більшою аж на 206 магазинів (враховуючи закриті за цей час магазини). Це більш ніж удвічі перевищує “чистий приріст” у Дніпропетровській області (+86) та майже вшестеро – ніж у Львівській (+37), де наразі працює 1900 торговельних точок та 1768 відповідно. Примітно, що у Дніпропетровській області закрилася третина від числа нових магазинів, а у Львівському регіоні – половина. Можливо це є свідченням певного насичення регіону об’єктами роздрібної торгівлі. 

Більше тисячі магазинів також працює в Одеській та Харківській областях, а разом ці п’ять регіонів концентрують більше половини (54%) всіх працюючих магазинів опитаних ритейлерів. На жаль, через постійні обстріли в Харківській області не відбулося фактичного приросту кількості діючих точок. Водночас в Одесі та області концентрація ритейлу підвищилася.

Скорочення кількості магазинів зафіксовано тільки на Донеччині, а на Херсонщині навпаки – є навіть невеликий приріст. В решті областей при співставній кількості роздрібних точок найкраще співвідношення відкритих до закритих магазинів фіксується на Миколаївщині, Волині та Житомирщині.

Food ритейл

Сегмент продовольчого ритейлу складає найбільш суттєву частку вітчизняної роздрібної торгівлі – майже 24%. Станом на червень поточного року по всій Україні працювало 4536 магазинів різного формату: від гіпер- та супермаркетів до магазинів біля дому. За півроку їх кількість збільшилася на 121 точку, з урахуванням закриття 88 магазинів.

Найбільша концентрація продуктових магазинів спостерігається в Києві та області – 1416 торгових точок, що втричі перевищує щільність покриття у Львівській області (476). На третьому місці за максимальною кількістю магазинів знаходиться Дніпропетровська область (355). В п’ятірку також входять Одеська та Кіровоградська області. Найменше продуктовий роздріб представлений в прифронтових регіонах Донецької (3) та Херсонської областей (24), а також у невеликій за своїм розміром Чернівецькій області (36). Загалом на інші регіони припадає в середньому по 60-120 магазинів. На цьому тлі вигідно виділяються Житомирщина та Вінниччина з показниками 184 магазини та 255 відповідно.

Загалом по свій Україні спостерігається приріст або збереження існуючої кількості точок та лише в чотирьох регіонах цього літа зафіксовано скорочення: у Донецькій, Харківській, Полтавській та Запорізькій областях.

Non food ритейл

Сектор непродовольчого ритейлу представлений в новому дослідженні 4014 торговими точками – це п’ята частина магазинів усіх восьми сегментів загалом. Галузь демонструє одні з найвищих показників приросту – вдвічі більше за кількість запущених в роботу продовольчих магазинів (226 проти 121). Так, за шість місяців цього року відкрили свої двері 330 точок проти 209 в продритейлі. При цьому кількість закритих точок є співставною (104 проти 88 відповідно).

Основна кількість магазинів зосереджена в трьох ключових регіонах: Києві, Дніпрі та Львові – загалом 1586 точок або 40% загального числа об’єктів даного сегменту. Проте тут Дніпро попереду міста Лева. Харків та Одеса входять в п’ятірку регіонів з найбільшою концентрацією non food ритейлу. Також у Києві та Дніпрі фіксується найбільша кількість закриттів: на рівні 20-34 торгових точок. У Харківській та Вінницькій області цей показник вдвічі менше – на рівні 10 магазинів. Але все одно це більше ніж в інших регіонах, де за шість місяців закрилося лише по 3-4 торгових точки, а подекуди взагалі фіксується лише приріст – як от на Миколаївщині, Житомирщині чи Хмельниччині.

Аптечний ритейл

Аптечні мережі – це ще один сегмент, що демонструє найбільш динамічний розвиток і вже займає 33% від загальної кількості роздрібних точок різних галузей ритейлу. Наразі в Україні працює 6399 аптек компаній-членів RAU. За шість місяців 2024 року було відкрито 478 аптек і це найвищий показник серед усіх сегментів ритейлу. При цьому кількість закритих аптек складає всього 42.

Основна кількість аптек сконцентрована в столичному регіоні – 1195. Подібно до непродовольчих магазинів аптеки зосереджені найбільше у Дніпрі (682) та Львові (576). Так само значна кількість аптек зафіксована в Харкові – 550. До прикладу, в Одесі кількість аптек удвічі менша, хоча тут фіксується чистий приріст кількості торгових закладів. Загалом по Україні кількість аптек не скорочується ніде, бо на їх послуги є відповідний попит. Навіть у Донецькій області є 68 аптек проти 27 у Херсонській. При тому, що в середньому на один обласний центр припадає приблизно 150-200 аптек.

Fashion ритейл

Сфера торгівлі одягом, взуттям та аксесуарами суттєво постраждала від повномасштабного вторгнення. На жаль, вона відновляється важче, оскільки одяг не є предметом першої необхідності, якщо не враховувати нагальні потреби переселенців та зміну сезону. Станом на червень 2024 року в Україні працювало 609 магазинів. Це всього на 5 точок більше, ніж на початку року, враховуючи, що на 35 відкриттів припало 30 закритих магазинів. Що може свідчити про досягнення певного балансу в даній галузі. Хоча в більшості регіонів ситуація залишилася незмінною.

Найбільша кількість магазинів зосереджена в Києві (241), що в 3-5 разів перевищує кількість роздрібних точок у Львові (67), Дніпрі (55) та Одесі (52). Але тільки в Києві та Львові баланс відкритих/закритих магазинів є позитивним. Найбільше закритих точок фіксується у Харківському регіоні.

Магазини техніки та електроніки

Влітку  2024 року в Україні працювало 1505 магазинів техніки та електроніки. За січень-червень було відкрито 78 нових та відновлених магазинів і зачинено – 59. Відповідно чистий приріст склав лише 19 торгових точок. Тобто картина дуже подібна до сегменту fashion-ритейлу. Хоча треба враховувати високу вартість як запуску самого магазину так і наповнення його товаром, а також вдвічі більшу кількість персоналу.

Найбільша концентрація торгівлі технікою та електронікою, звісно, в Києві та області – 324 точки. Вполовину менше магазинів у Дніпрі (147) та Львові (138). Але якщо в Дніпрі вдалося втримати баланс, то на Львівщині сталося помітне скорочення кількості магазинів. Так само як і в Закарпатті, де на чотири закритих магазини припадає лише один відкритий. Добре розвинуті мережі також в Одесі (117) та Харкові (88), хоча в останньому регіоні теж помітний тренд на скорочення торгових точок. В інших регіонах концентрація даного різновиду ритейлу суттєво менша та майже не зазнала змін.

Паливний роздріб

Мережі АЗК в Україні також майже зупинили свій розвиток, досягнувши рівня в 1453 АЗК станом на червень поточного року. Це лише на 12 заправок більше ніж у 2023-му. Але в даному випадку впливає як специфіка галузі, коли не має економічного сенсу підвищувати щільність розташування АЗК на основних трасах. По концентрації заправок Київський регіон більш ніж удвічі випереджає Львів та Дніпро: 259 проти 126 і 120 АЗК відповідно. Проте й тут є цікаві особливості, наприклад, число АЗК в Івано-Франківському регіоні більше, ніж на Одещині: 90 АЗК проти 87 відповідно. Також видно, що приріст заправок відбувається лише в областях, розташованих з півночі на південь вздовж Дніпра – Київській, Дніпропетровській, Запорізькій. Загалом в західних областях більше заправок, оскільки захід країни став нині основним хабом для руху товарів та людей. Тому й середня кількість АЗК на заході України приблизно вдвічі вища за інші частини країни.

Jewelry ритейл

Торгівля ювелірними виробами, яка чи не найбільше постраждала від російського вторгнення, досить непогано відновлюється. Так, станом на червень 2024 року працювало вже 844 точки. За шість місяців додалося 45 магазинів, хоча з урахуванням 31 закритої торгової точки щомісячний приріст виходить на рівні трохи більшому, ніж по дві нові ювелірні локації.

Левова частка торгових точок припадає на столичний регіон (198), Дніпро (89) та Львів (74). І тільки в Києві та області помітний приріст кількості магазинів. У топ-5 регіонів входять ще Одещина та Харківщина, яка за кількістю торгових точок наздогнала Закарпаття. При тому, що по всій Україні цього року ювелірні крамниці майже не закривалися, певне скорочення сталося в місцях найбільшої концентраціїї даного сегменту ритейлу. Причому найбільше у Дніпрі –  одразу на 11 магазинів.

Торгівля будматеріалами

Сегмент магазинів DIY-формату демонструє таку саму стабільність як і паливний роздроб. Тут наразі працює 162 магазини. За січень-червень цього року було відкрито шість магазинів і закрилося п’ять. Враховуючи, що відкриття кожної такої точки потребує значних фінансових ресурсів, бо це торгівля часто великогабаритним і дуже різноманітним товаром, не варто очікувати великої кількості нових магазинів. Основна частина торгівлі зосереджена у столичному регіоні – 32 магазини, або п’ята частина всіх торгових точок даної сфери. В трійку регіонів з найбільшою концентрацією будівельних магазинів також входить Львівська (25 точок) та Волинська (13) області. В останній додалися одразу три нові торгівельні точки, що свідчить про більшу концентрацію будівельного ритейлу на заході країни. Відповідно, чим далі на схід, тим менше подібних магазинів.

Ще кілька регіонів мають з десяток таких магазинів як-от Івано-Франківська область, де розташовано 11 локацій, і Рівненська, Хмельницька та Одеська області, що мають по 9 магазинів. Далі на схід виділяється лише Дніпропетровська область, де стало на одну локацію менше. Найбільше скорочення кількості магазинів зафіксовано у Харківському регіоні – одразу “мінус” половина точок.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Володимир Коршак, Соловейко.Медіа: Як використання аудіо та відео супроводу в ритейлі впливає на поведінку покупців

Володимир Коршак, Соловейко.Медіа: Як використання аудіо та відео супроводу в ритейлі впливає на поведінку покупців

Засновник Соловейко.Медіа Володимир Коршак під час свого виступу на RAU EXPO 2024 розповів про ефективність аудіо та відео...
time icon  
  69
Усі новини ринку