Географія рітейлу-2023: в яких регіонах та як представлені гравці основних галузей торгівлі України

Географія рітейлу-2023: в яких регіонах та як представлені гравці основних галузей торгівлі України

18.12.2023 09:00
  8043
Єрмакова Яна
Костянтин Симоненко

В рамках ювілейного X RAU Summit 2023 відбулася презентація аналітичних досліджень стосовно розвитку рітейлу в Україні. Зокрема, керівник напрямку аналітики Retail Association of Ukraine Яна Єрмакова представила ексклюзивну аналітику: новий проект RAU під назвою “Географія рітейлу”. На основі даних мереж, які є членами RAU, учасникам заходу представили інформацію про те, як змінилася географія рітейлу в 2023 році та яка динаміка розвитку галузі по регіонам.

Стан українського рітейлу через 20 місяців повномасштабної війни

Як показало регулярне щомісячне опитування RAU, проведене серед сотні членів Асоціації рітейлерів, станом на жовтень 2023 року в них працювало 17 692 торговельні точки в дев’яти основних галузях рітейлу (з урахуванням сектору розваг). Це насамперед продовольчий та непродовольчий рітейл, аптечна торгівля, магазини з продажу одягу, взуття та аксесуарів, а також продавці техніки, електроніки та гаджетів. До них додалися мережі АЗК, магазини з продажу ювелірних виробів та прикрас й сегмент DIY мереж. У порівнянні з довоєнними показниками, кількість працюючих магазинів на середину осені поточного року продемонструвала позитивну динамку, склавши 101,9%. Тобто можна вже говорити не тільки про відновлення галузі, а й про її подальший розвиток (+1,9%).

Відповідно, у періоді 20 місяців повномасштабної війни кількість відкритих та працюючих магазинів збільшилася майже на 31% (у березні 2022 року це було «мінус» 29%). Зокрема тільки за 10 місяців поточного року відкрили свої двері 1975 торгових об’єктів.

В регіональному розрізі найбільша кількість магазинів зосереджена в Києві та області, а також у Львівській та Дніпропетровській областях. Сумарно на ці три області припадає 44% всіх працюючих магазинів опитаних рітейлерів. З урахуванням Одещини та Вінниччини, топ-5 регіонів України за концентрацією рітейлу охоплює 54% торгових точок в Україні.

Food рітейл

Продовольчі магазини складають найбільш суттєву частку вітчизняного рітейлу. Так, у жовтні 2023 року на цей сегмент припадало майже 30%, або 5280 працюючих магазинів. Це на 0,2% більше, ніж було до початку великої війни. Лише в цьому році почали працювати три сотні торгових точок. Як нових так і відкритих заново.

Загалом за 20 місяців війни галузь відновилася на 21,2%. Найбільша концентрація продовольчого рітейлу спостерігається в Києві та області – 1651 торгових точок, що втричі перевищує щільність покриття ще двох регіонів з максимальною кількістю магазинів. Так, на другому місці за кількістю магазинів є Львівська область (558), а на третьому – Дніпропетровська (506). В п’ятірку також входять Одеська та Кіровоградська області. Найменше продуктовий роздріб представлений в прифронтових регіонах Донецької (10) та Херсонської областей (28), а також у невеликою за своїм розміром Чернівецкій області (23). Загалом на інші регіони припадає в середньому по 70-120 магазинів.

Non food рітейл

Сектор непродовольчого рітейлу представлений в дослідженні 3715 торговими точками, або п’яту частину всіх сегментів загалом. Галузь відновилася повністю та ще й додала 10%, що є дуже добрим показником, враховуючи падіння на 27% у березні 2022 року. Тільки за 10 місяців 2023 року відкрили свої двері 698 точок, що більше ніж у два рази перевищує кількість запущених в роботу продовольчих магазинів.

Тут так само основна кількість магазинів зосереджена в трьох ключових регіонах: Києві, Дніпрі та Львові загалом 1386 точок або 37% загального числа об’єктів даного сегменту. Проте тут Дніпро попереду міста Лева. Можливо тому, що це рідний регіон для найбільшої мережі формату drogerie – магазинів EVA. Також звертає на себе увагу значно більша кількість магазинів даного сегменту порівняно із FMCG-мережами в Закарпатській, Чернівецькій, Житомирській, Чернігівській, Сумській, Харківській, Полтавській та Донецькій області. Можливо, тут є більша потреба населення в предметах гігієни, косметики та інших товарах постійного вжитку.

Аптечний рітейл

Найбільш динамічний розвиток демонструють аптечні мережі, на які припадає чверть всієї кількості торгових точок різних галузей. Наразі в Україні працює 4422 аптеки, що становить 116% по відношенню до довоєнних показників. І це найбільше число приросту (16%) серед інших сфер рітейлу. За 10 місяців поточного року було відкрито 557 аптек. Загалом же за 20 місяців війни галузь додала 32%, сконцентрувавши основну кількість торгових точок в столичному регіоні – 775. Подібно до продовольчих магазинів аптеки «гуртуються» найбільше у Львові (588) та Дніпрі (448). Цікаво, що чим далі на захід країни – тим більша концентрація фармацевтичних мереж. Так, у Хмельницькій області та на Івано-Франківщині налічується більше 200 торгових точок. А на Закарпатті та у Чернівецькій області їх у кілька разів більше ніж продуктових маркетів.

Fashion рітейл

Сфера торгівлі одягом, взуттям та аксесуарами суттєво постраждала від повномасштабного вторгнення. На жаль, ця галузь відновляється важче, оскільки одяг не є предметом першої необхідності, якщо не враховувати нагальні потреби переселенців та зміну сезону. Станом на жовтень 2023 року в Україні працювало 668 магазинів, тобто всього 91% від довоєнного рівня. Але якщо вказувати відновлення галузі за 20 місяців на 63% – результат видається вражаючим. Достатньо сказати, що цьогоріч було відкрито ще 176 як існуючих так і нових магазинів одягу взуття та аксесуарів. Найбільша кількість магазинів зосереджена в Києві (292), що майже вчетверо перевищує кількість магазинів в Одесі (75) та вп’ятеро – у Дніпрі та Львові, відкрито по 58 та 54 магазини відповідно. Варті уваги також Харків та Вінниця.

Магазини техніки та електроніки

Ця галузь теж не відновилася повністю, досягнувши восени цього року лише 88% від довоєнних показників. Загалом восени 2023 року працювало 954 магазини, відновившись лише на 32% протягом 20 місяців війни. З січня поточного року додалося 123 відкритих об’єкти. Враховуючи високу вартість як запуску самого магазину так і наповнення його товаром, це дуже непоганий результат. Тим паче, що деякі представники цього сегменту рітейлу активно розвиваються. Так, мережа Comfy відкрила цьогоріч 23 нових магазини, з яких 14 з’явились на місці конкурента Comfy – Eldorado. Також цього року компанія запустила перший регіональний склад у Львові площею приблизно 1500 кв м.

Найбільша концентрація торгівлі технікою та електронікою, звісно, в Києві та області – 223 точки. Вполовину менше магазинів у Дніпрі (108) та Львові (86). Добре розвинуті мережі також в Одесі (69) та Харкові (61). В інших регіонах концентрація даного різновиду рітейлу суттєво менша.

Паливний роздріб

Мережі АЗК в Україні також не змогли поки що повністю відновитися до рівня початку 2022 року. Наразі в країні працює 1476 АЗК, або 94% від довоєнного рівня. Це показник 9% відновлення. В цьому році додалося лише 27 нових АЗК. Але в даному випадку впливає як специфіка галузі, коли не має економічного сенсу підвищувати щільність розташування АЗК на основних трасах. Хоча власники аптечних мереж могли б із цим твердженням посперечатися. Також треба враховувати складність відкриття нової заправки через особливі вимоги до безпеки та землевідведення. По концентрації заправок Київський регіон більш ніж удвічі випереджає Львів та Дніпро: 276 проти 126 і 120 АЗК відповідно. Проте й тут є цікаві особливості, наприклад, число АЗК в Івано-Франківському регіоні більше ніж на Одещині. Загалом в західних областях більше заправок, оскільки захід країни став нині основним хабом для руху товарів та людей. Тому й середня кількість АЗК на заході України приблизно вдвічі вища за інші частини країни.

Jewelry рітейл

Торгівля ювелірними виробами, очевидно, постраждала найбільше від російського вторгнення. Так, станом на осінь нинішнього року працювало  тільки 956 точок, або лише 73% довоєнного рівня. Однак і відновлення галузі відбувалося більш суттєво – за 20 місяців війни відновилося 58% торгових точок.

За 10 місяців 2023-го додалося 38 магазинів. Стосовно їх розподілу – тут знову без сюрпризів. Левова частка торгових точок припадає на столичний регіон (243), Дніпро (99) та Львів (85), а в топ-5 регіонів входять ще Одещина та Закарпаття.

Торгівля будматеріалами

Непогано справи йдуть і в будівельній галузі, де наразі працює 164 магазини. Відновлення галузі фіксується на рівні 114% тобто плюс 14%. Майже як в аптечному рітейлі, але з урахуванням значно більшого обсягу інвестицій, бо це торгівля часто великогабаритним і дуже різноманітним товаром. Загалом за 20 місяців війни галузь відновилася на 46%, а за 10 місяців 2023-го – відкрилося 49 нових точок. Зокрема, за останній рік мережа Епіцентр відкрила два великих торгових центри: у Львові (90 000 кв. м) та Києві (30 000 кв. м). Наступного року заплановано запуск  ТРЦ Bucha Gallery загальною площею 97 000 кв.

Основна частина торгівлі, як бачимо, також зосереджена у столичному регіоні – 36 магазинів, або п’ята частина всіх торгових точок даної сфери. В трійку регіонів з найбільшою концентрацією будівельних магазинів також входить Львівська область (25 точок) та одразу три регіони з десятком магазинів у кожному: Одеська, Волинська та Івано-Франківська. Далі на схід виділяються Дніпропетровська та Харківська області.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку