
Фаст-фуд, гідний короля: історія успіху мережі Burger King


Фуршет був піонером на ринку системного продуктового рітейлу України, і довгий час успішно розвивався і ріс як в кількості магазинів, так і в продажах. Однак потім щось пішло не так, і мережа виявилася на грані закриття.
Цей матеріал доступний російською мовою
Ще два десятиліття тому мережа супермаркетів Фуршет була номером один серед FMCG-рітейлерів. У матеріалі Liga.net можна простежити основні етапи розвитку мережі і зрозуміти проблеми, які привели до її занепаду. RAU пропонує ознайомитися з головними тезами статті.
Мережа супермаркетів Фуршет, яку заснував Ігор Баленко, почала 2021 рік з поганих новин. 18 січня Господарський суд Дніпропетровської області порушив справу про банкрутство дочірнього підприємства Рітейл Центр, який володіє мережею Фуршет, написав профільний сайт Retailers. Всього через два дні компанії-постачальники мережі отримали листи: разом з початком процедури банкрутства суд ввів мораторій на всі виплати кредиторам. Іншими словами, поки йде процес, компанія може не платити їм за товари і послуги. Всі претензії Рітейл Центр приймає до 16 лютого. Приводом для початку процедури банкрутства став позов від фінансової компанії Фінворк. Рітейл Центр заборгував їй понад 7,8 млн грн.
Перший супермаркет Фуршет відкрився в 1998-му в Києві на Подолі. “Довгий час компанія була лідером столичного ринку з найширшим асортиментом товарів на одиницю площі”, – розповідає експерт з рітейлу Олександр Ланецький. За його словами в магазині площею 4000 кв. м могло бути представлено до 60 000 SKU.
У 2006-му мережа вже включала 66 магазинів, в тому числі преміальні супермаркети Фуршет Гурман, а так само власні м’ясопереробні цехи, пельменні, кондитерські, кулінарні, рибні виробництва та пекарні.
“Ситні нульові” закінчилися світовою фінансовою кризою 2008-09 років. Через девальвацію гривні фінансове навантаження на мережі, що розвивалися за рахунок кредитів, зросла, а вільних грошей для розвитку стало не вистачати. Як пояснює керівник департаменту стратегічного консалтингу UTG Костянтин Олійник це стало першим і головним ударом для мережі, особливо з огляду на посилення конкурентів.
Ситуацію погіршували помилки менеджменту. Серед них експерти називають неефективну логістику. Половину обороту і 70-80% прибутку давали столичні магазини, супермаркети в регіонах були нерентабельні. Ще один прорахунок – неграмотна розстановка товарів в магазинах і роздутий штат співробітників, а також незатребуваний цілодобовий режим роботи.
У 2007 році компанія уклала угоду з французьким гігантом Ашан. Ігор Баленко передав іноземної групі 20% компанії, а Фуршет і особисто Баленко отримали частки в Ашан Україна Гіпермаркет – 19% і 15% відповідно. Компанії також домовилися не конкурувати один з одним в форматах магазинів. Завдяки цій співпраці Фуршет зміг поправити справи після кризи, і до 2013 року мережа налічувала вже 117 магазинів (включаючи 10 магазинів в Молдові – прим. ред.). Але надовго партнерів не вистачило: в 2017-му Ашан продав частину акцій мережі Фуршет.
Після цього менеджмент Фуршет, за словами опитаних Liga.net експертів, просто чекав кращих часів і майже не займався розвитком бізнесу.
Перш за все, через борги, які тягнулися з 2008-09 років. Спроба провести ребрендинг – змінити логотип і фірмовий стиль – не допомогла. Самі супермаркети морально старіли – за останні два роки компанія модернізувала лише кілька магазинів мережі, це не могло не відштовхнути покупців, говорить директор компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля.
Конкуренти також говорять про те, що у Фуршету немає чіткого позиціонування, але є пряма конкуренція в локаціях з куди більш сильними гравцями. Як результат, останні кілька років Фуршет постійно скорочував площі магазинів, здаючи вільні квадратні метри в суборенду. У 2019 році в компанії вирішили закрити 20% магазинів.
Всього, за даними компанії GT Partners Ukraine, з 2016 року мережа скоротилася з 81-ї до 39-ти точок. Це дуже небагато в порівнянні з конкурентами. За минулий рік Fozzy Group відкрила 59 магазинів (по 18 Сільпо і Thrash! Плюс 23 Фора), за цей же час АТБ наростив мережу на 127 точок до 1201 магазинів.
За показником виручки Фуршет останній раз входив в топ-10 продовольчих рітейлерів в 2017-му, випливає з даних GT Partners. Тоді оборот компанії становив 4,1 млрд грн на рік. За три роки він скоротився приблизно на 20%. У 2019 році компанія зайняла 16-е місце в списку з виручкою в 3,3 млрд грн. У лідера АТБ – понад 100 млрд грн. Фінансові труднощі супроводжувалися відтоком керівних кадрів з центрального офісу до конкурентів.
Якщо мережа піде з ринку, це призведе до недосконалої конкуренції, в якій домінуватиме вкрай мала кількість гравців, вважає Костянтин Олійник з UTG. На думку одного з учасників ринку, виходячи з формату мережі, інтерес до викупу (можливо частинами) може бути у кількох конкурентів, таких як Сільпо, Novus, Varus, Ашан.
Однак колишній CEO Фуршету Євген Кулініч каже, що купувати у Фуршету практично нічого, всі приміщення бралися в оренду. Тому, ймовірно, мова буде йти про покупку прав оренди приміщень.
Компанія Таймфіш, один з постачальників мережі, в своїх спробах повернути борг за товар в суді навів цікаві дані, які наштовхують на припущення: для власників процедура банкрутства не стала несподіванкою. Так, 10 грудня у компанії змінився директор, 14 грудня – статутний капітал зменшився до 1000 грн, 30 грудня – змінилася адреса (з Ірпеня на Дніпро). До того ж у Рітейл Центр, за даними позивача, немає нерухомості і транспортних засобів. Заборгованості перед постачальниками, згідно з судовим реєстром, в Таймфіш оцінили приблизно в 50 млн грн.
Сам Ігор Баленко поки ніяк не коментує ЗМІ ситуацію, що склалася. У держреєстрі юросіб він не значиться серед співвласників Рітейл Центр.
Джерело: Liga.net
Читайте також –
За прикладом Billa: мережа Фуршет закриє кожен п’ятий магазин