Фуд-корти та ресторани в ТРЦ: чи може бути їжа драйвером трафіку під час війни
СьогодніСегмент food&beverage переживає непростий період – ресторани закриваються, дехто змінює стратегію і формати та адаптується. RAU дізналися, чи залишаються фуд-корти та ресторани в ТРЦ драйверами трафіку та чи впливають на середній чек.
Спочатку пандемія коронавірусу з локдаунами, а потім і повномасштабне вторгнення, яке суттєво вплинуло на купівельну спроможність та посилило кадрову кризу – стали причинами невідворотної кризи та закриття закладів. У першому півріччі 2025 року виторг українських закладів харчування зріс на 5% порівняно з минулим роком. Проте зростання відбулося завдяки вищим цінам, а не більшій кількості гостей, йдеться у дослідженні української компанії Poster. Середній чек в закладах теж зростає, але це не через те, що українці стали себе частіше балувати, просто ціни стали вище. Проте трохи інша ситуація з ресторанами в ТРЦ та фуд-кортами.
За словами Євгенії Локтіонової, директорки компанії UTG гастро сегмент приводить 10% відвідувачів в ТРЦ.
Проте топменеджери Nhood Holding – Ганна Корягіна, міжнародний директор з оренди та Яго Бонастр, Global Director F&B – кажуть, що F&B дедалі більше виконує роль якоря трафіку та суттєво впливає на формування customer journey в рамках розробки концепції сучасного ТРЦ. І орієнтовно 30–40% загального трафіку формуються завдяки пропозиції в гастро сегменті, а не ритейлу. Наприклад, внутрішня аналітика деяких ТРЦ в Києві і Львові демонструє, що значна частина відвідувачів у вихідні приходить насамперед заради досвіду харчування та соціалізації, що впливає на структуру GLA.
У столичному ТРЦ Respublika Park працює 15 ресторанів та понад 20 точок фуд-корту, що формують широку пропозицію – від casual-форматів до великих ресторанів, де можна не лише пообідати чи повечеряти, а й відсвяткувати день народження, провести бізнес-зустріч або сімейний вечір. «Ми оцінюємо, що до 20% відвідувачів приходять у ТРЦ саме завдяки гастрономічній пропозиції, а різноманітність кухонь і форматів робить цей сегмент окремим драйвером трафіку. Попит з боку відвідувачів залишається стабільним, тому частка F&B у структурі ТРЦ утримує свої позиції і має потенціал до зростання», – коментує Світлана Горюнова, директорка з оренди ТРЦ Respublika Park.

Євгенія Локтіонова каже, що наразі актуальним форматом є заклади харчування в середині супермаркетів Сільпо, що приваблюють офісних працівників, до прикладу, у ТРЦ Lavina Mall та Gulliver.
В компанії Nhood Holding серед привабливих форматів виділяють здорове та функціональне харчування, локальні бренди, casual dining, також кав’ярні та моноформати напоїв. Хоча середній чек у останніх нижчий, проте ці точки забезпечують високу частоту повторних візитів та стабільний трафік.
До перелічених форматів Горюнова ще додає азійську і грузинську кухні та сімейні ресторани з великим меню. «Ключовий запит відвідувачів – чесна ціна, стабільна якість і впізнаваний продукт», – додає вона.

Сегмент F&B збільшує час перебування в ТРЦ Respublika Park у середньому на 30–40%, а це значить, що відвідувач зробить більшу кількість покупок. «Таким чином зростає і середній чек не лише в ресторанів, а й у інших орендарів», – зазначає Горюнова.
Топменеджери Nhood Holding також погоджуються, що середній чек зростає на 20–35%, а довше перебування сприяє додатковим та імпульсивним покупкам у ритейлі та розвагах. До того ж інтеграція сервісів доставки та точок самовивозу розширює функціональність фуд-корту, особливо в ТРЦ з міською інтеграцією.
Проте Євгенія Локтіонова вважає, що коли у населення падає купівельна спроможність, фуд-корти не можуть бути драйверами в ТРЦ. До того ж через часті тривоги люди намагаються менше часу проводити на фуд-корті, а через падіння добробуту більшою популярністю користуються великоформатні заклади харчування, як-то: Пузата хата, KFC та McDonald’s. «Фуд-корти не суттєво впливають на середній чек і час перебування у ТРЦ через швидке обслуговування і доступне цінове позиціювання», – зазначає Локтіонова.
В ТРЦ Respublika Park спостерігають стабільний попит на якісний, але доступний гастрономічний продукт. Один із ключових трендів – розвиток формату smart casual dining, який поєднує ресторанну якість страв та сервісу з демократичними цінами і швидкістю обслуговування. Гостям важливі короткий час очікування, зручність та сучасна подача. «Навіть коли люди скорочують великі покупки, вони не відмовляються від доступних гастрономічних вражень. Для багатьох відвідувачів це спосіб відновити ресурс, поспілкуватися, провести час із сім’єю або друзями. Саме тому F&B – це антикризовий сегмент для ТРЦ. Він стабілізує потік відвідувачів і підтримує життєздатність комерційної екосистеми торгового центру», – підсумовує Горюнова.