
У Дніпрі відкрився магазин Територія мінімальних цін


За даними Franchise Group, у перший рік великої війни більше 20 000 українських підприємців продовжують бізнес за франшизою. До вторгнення в Україні було 592 компанії-франчайзери, які оперували 23 597 об’єктами.
Як пише видання Forbes.ua, попри 15%-ве зменшення кількості бізнесів, що діють за франшизою, є формати, які активно розвивалися під час війни. У липні–серпні 2022 року Franchise Group провело опитування серед 35 франчайзі – 43% відповіли, що активно масштабувалися торік. Зростали насамперед франшизи, які мали хоча б одну з трьох ознак: сильний бренд, «зручний» для війни формат і міжнародну перспективу, вважає співзасновниця компанії MOST Franchising Катерина Бенівська. Нижче наведені приклади форматів, які рятують український малий та середній бізнес під час війни.
Хрестоматійний приклад широко відомого та впізнаваного бренду – Нова пошта, яка відкрила торік 803 відділення за системою франчайзингу. Ця франшиза має доступний поріг входу та високу впізнаваність бренда.Так само мережа електроінструментів Dnipro-M за 2022 рік відкрила 60 франчайзингових точок (26 уже цьогоріч).
Ще один відомий приклад – холдинг МХП, який продав 71 франшизу на М’ясомаркет та 48 на заклади вуличної їжі Döner Маркет. МХП у своїй стратегії розвитку робить ставку на франчайзі, які готові відкривати понад 30 точок. Вони називають їх майстер-франчайзі. Саме такі «майстри» покривають 80% мережі М’ясомаркет та Döner Маркет. Як зазначає керівник управління з роботи з франчайзі МХП Дмитро Озеран, дуже допомогло те, що майже всі партнери (франчайзі) МХП залишилися в Україні й хотіли робити свій внесок у розвиток економіки.
Друга ознака – оптимальний формат, який не потребує великого обсягу капіталовкладень і може бути швидко релокований. Наприклад, пивна мережа Good Beer відкрила 26 нових закладів, а мережа кав’ярень самообслуговування Zernova – 57. Так, у Zernova не було потужного маркетингового бекграунду, але формат бізнесу зіграв вирішальну роль у розвитку франшизи. Для відкриття точки потрібно лише обрати локацію, закупити обладнання та слідкувати за запасами кави в автоматах. Такий підхід став особливо актуальним в умовах війни для інвесторів, котрі не хотіли прив’язуватися до конкретного міста повноцінним закладом, на відкриття якого потрібно багато часу й ресурсів.
Третій тренд ринку франшиз воєнного часу – експансія. Багато франчайзерів почали відкривати точки за кордоном. Так, 69% респондентів Franchise Group відкривали франшизи за межами України, тими, хто покинув межі батьківщини. Наприклад, мережа домашніх заморожених напівфабрикатів Галя Балувана за 2022 рік встигла відкрити 50 точок в Україні, а за поточний рік – 20 точок за кордоном під брендом MultiCook, зазначає співзасновник мережі Галя Балувана Володимир Матвійчук. Секрет успіху цієї франшизи полягає у швидкій адаптації формату закладу та меню під потреби місцевого ринку. Міжнародну експансію торік освоювали й ресторани Lviv Croissants, П’яна вишня, Чорноморка.
В 2022 році найбільшою популярністю користувалися франшизи громадського харчування та продуктового рітейлу – на їхню частку припадало понад 80% усіх проданих українських франшиз, оскільки саме ці напрями більше затребувані навіть під час війни. Як зазначається у дослідженні Franchise Group, найчастіше українські компанії продають франшизи у Польщу, Німеччину, Чехію, США, Казахстан, Францію,. Запити на відкриття бізнесу надходять як від українців, так і від іноземців.
На думку експертів, у цьому році буде продовжуватися як міжнародна експансія так і розширення мереж франчайзі в Україні. Приблизно 15–20% українських компаній продовжать експансію світом, прогнозують у Franchise Group. Також після війни франчайзинг стане для бізнесу єдиною можливістю старту без ризику, вважає співзасновник консалтингової компанії Франч Роман Кирилович. Торік підприємці показали адаптивність, мобільність і швидке прийняття рішень, що допоможе їм і в майбутньому.