Засновники Foodz Ukraine: Ми будуємо модель дистрибуційної системи харчування майбутнього

Засновники Foodz Ukraine: Ми будуємо модель дистрибуційної системи харчування майбутнього

09.02.2022 08:00
  2567
Володимир Тиравський

Компанія Foodz Ukraine надає клієнту можливість замовити їжу, натиснувши на кнопку в мобільному додатку, і протягом 25 хвилин отримати замовлення.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Яна та Денис Кривенко одними з перших почали розвивати dark kitchen в Україні, оскільки впевнені, що такий формат має великий потенціал. В інтерв’ю виданню Delo.ua засновники компанії Foodz Ukraine розповіли, скільки коштує запустити такий бізнес, як шукали партнера, а отримали інвестора в особі агрохолдингу МХП, в яких регіонах планують запустити свій проект, які фактори потрібно враховувати для відкриття кухонь та скільки потрібно вкласти для цього грошей, які страви найчастіше замовляють українці, чому ресторанам не варто запускати власну службу доставку та як виглядатиме система харчування у майбутньому. RAU пропонує найцікавіші фрагменти цього інтерв’ю.

Трансформація HoReCa та запит на ефективність

Ми запустили проект у 2020 році. Але ідея з’явилася раніше, і 2019 рік ми присвятили підготовці: шукали шляхи ефективної реалізації, згідно з нашим баченням кінцевого результату.

На ринку HoReCa з’явився запит на ефективність, адже сегмент громадського харчування розпочав трансформацію, яка у майбутньому призведе до його поділу на два основні напрямки: ресторанів À la carte, де гостей зустрічають власники закладу, та високоефективного операційного бізнесу.

У підсумку, «середня» HoReCa має трансформуватися в один із цих форматів. Наприклад, у США вже є низка ресторанів із середнім чеком $100, де взагалі немає кухарів, а офіціанти розігрівають їжу, наприклад, стейки, та збирають салати.

В українських рестораторів, які подорожували та спостерігали нові тренди, з’явився запит на такий формат, і вони шукали для себе відповідних рішень. Побачивши попит на такий формат, ми взялися за його розробку. Коли рішення були створені та продемонстровані на ринку, він виявився до них не готовий.

Модель із повним циклом виробництва

Розуміючи, куди рухається ринок і якою буде система харчування майбутнього, ми вирішили створити MVP, але вже за моделлю dark kitchen. Так і зародився проект Foodz Ukraine. Ми вибрали для себе модель з повним циклом виробництва – від роботи з постачальниками та виробництва кулінарних заготовок до проектування кухонь та створення віртуальних ресторанів. І вже на рівні MVP ми отримали очікувані результати. Проект почав розвиватись.

Для відпрацювання MVP нам знадобилося близько $300 000. Вкладення ми не окупили, оскільки постійно реінвестуємо у розвиток. Але на старті, до початку стрімкого масштабування нам вдалося вивести компанію в прибуток. Сьогодні ми знову наближаємося до етапу з позитивною EBITDA, зберігаючи розвиток.

Шукали партнера, а отримали інвестора

Влітку 2021 року у Foodz Ukraine інвестував МХП. Ми прийшли до МХП, коли шукали партнера із постачання. Оскільки наш бізнес є транзакційним з високим оборотом, він не може існувати без якісного постачання. Із цим запитом ми звернулися до МХП. Поспілкувавшись, ми зрозуміли, що дивимося в одному напрямку, адже МХП зі свого боку розпочав трансформацію у кулінарну компанію. У підсумку, ми шукали партнера, а отримали й партнера, й інвестора. Зараз ми разом займаємось формуванням цього ринку. Наразі сумарні інвестиції у цей проект становили близько $2 млн.

Вихід у регіони

Ми покрили Київ та запустили проект у Дніпрі. Ми трохи відкоригували свої плани і вирішили зосередитись на покращенні роботи та відпрацюванні нових гіпотез у столиці. Дніпро для нас зрозуміліший ринок і там знаходяться наші партнери, тому логічно було спочатку заходити туди. Ми у будь-якому випадку будемо у всіх містах, де є послуги доставки. Мільйонники, такі як Дніпро, Харків, Одеса, Львів, мають певну ємність, тому є сенс заходити у них після Києва. Зараз у Києві у нас 18 точок плюс одна точка у Дніпрі.

Готовність до відкриття у будь-якому регіоні залежить від низки чинників — від наявності якісного постачання та логістики до зрілості споживача. Регіональний ринок зараз на тій стадії, коли люди замовляють їжу найчастіше через те, що хочуть спробувати щось нове. Поки що це не масове споживання, але ринок вже готується до переходу на новий рівень. Одні міста більше готові до цього, інші менше. Розуміючи тенденції, ми відкриватимемо локації з невеликим випередженням ринку, щоб бути готовими. Спочатку у великих містах, а потім у менших.

Фактори для запуску нових кухонь

Локації для запуску нових кухонь ми вибираємо залежно від кількох факторів. По-перше, від кількості пропозиції їжі на доставку. Наприклад, центр Києва перевантажено контентом, а на Борщагівці такого вибору немає. По-друге, існує чітка залежність від можливості здійснювати логістику, тобто розвиток платформ доставки. По-третє, необхідно враховувати готовність клієнта регулярно здійснювати операції – генерувати попит. Одночасно всі фактори не можуть зростати, тільки плавно і по черзі. І наша функція — забезпечити контент, тобто надати людині можливість реалізувати свою потребу в харчуванні за певними SLA: натиснувши кнопку в мобільному додатку, вона повинна протягом 25 хвилин отримати в будь-якій географічній точці ту їжу, яку полюбляє і яка доступна їй за ціною. Чи вона вегетаріанець, шанувальник фаст-фуду, або має специфічні запити в харчуванні. Власне, ми будуємо модель дистрибуційної системи харчування майбутнього.

Необхідні інвестиції, кількість замовлень та ресторанні концепції

Ми навчилися швидко відкривати кухні, маючи всю необхідну інфраструктуру всередині компанії. Тому для нас не проблема запустити точку за місяць. Наш рекорд – 14 днів, щоб запустити кухню з нуля. В середньому потрібно від 21 до 30 днів. Щодо інвестицій ми орієнтуємось на суму $50 000-100 000 на одну кухню.

В середньому, на одній точці ми обробляємо близько 200 замовлень на день. Пікове навантаження кухонь, які ми проектуємо на цьому етапі, — 1000 замовлень. Середній чек замовлення коливається від 250 до 600 гривень, залежно від ресторанної концепції.

Ресторані концепції ми розробляємо самостійно. Зараз у нас 12 віртуальних брендів, ще вісім у розробці. Розширюючи портфель, ми ставимо собі завдання бути у більшості сегментів матриці споживання, зокрема й у соціально відповідальних напрямках, створюючи навіть нішеві концепції.

Що найчастіше замовляють українці

Українці переважно споживають зрозумілу їжу. Це традиційні страви для щоденного споживання, стріт-фуд, американська кухня. Але є їжа, яка більше про емоції, наприклад, суші чи китайський напрямок. На всі кухні існує певний попит, тому що їжа – найпростіший і найшвидший спосіб отримання щастя.

Чому ресторанам не варто запускати власну службу доставку

Працюємо цілодобово там, де є цілодобова доставка. Наші партнери – Glovo та Bolt Food. Ми працюємо із сервісами на ринкових умовах. Ми вважаємо, що краще працювати із сервісами, ніж намагатися запустити свій сервіс доставки, оскільки великий шанс не досягти успіху в процесі масштабування. Майбутнє за колабораціями та спільним розвитком.

Ресторанний бізнес — бізнес гостинності, куди гість приходить не лише за їжею, але й щоб відчути свою особливість отримати сервіс, певну емоцію. Ресторани, надаючи цю емоцію, не в змозі забезпечити зростаючий попит на доставку їжі.

Тому доставка їжі конкурує не з рестораном, а швидше з холодильником. Доставка потрібна для того, щоб людина в будь-якій точці міста могла замовити собі їжу за допомогою двох кліків у смартфоні. Класичний ресторан, фокусуючись на емоціях і віддаючи перевагу клієнту в залі, просто не може якісно задовольнити запит гостя з телефоном у руці, який чекає на своє замовлення. Тому ринок харчування майбутнього потребує іншого підходу.

Як виглядатиме система харчування у майбутньому

Ринок dark kitchen в Україні розвиватиметься, а логістика дешевшатиме. Люди будуть дедалі більше цінувати свій час і віддавати перевагу готовій їжі, ніж готувати її самостійно. Зросте соціальна відповідальність, і їжі викидатимуть значно менше. Харчування буде більш персоналізованим, система підбиратиме страви згідно з перевагами, обмеженнями та настроєм людини. Система харчування майбутнього задовольнятиме будь-який запит споживача і робити це буде набагато швидше, ніж зараз, і з великою різноманітністю.

Читайте також –

МХП інвестував в мережу онлайн-ресторанів Foodz Ukraine й отримав 20% компанії


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку