Піти по-українські: топ-20 торгових мереж, які залишили український ринок

Піти по-українські: топ-20 торгових мереж, які залишили український ринок

14.06.2021 08:30
  9680
Микола Маранчак

Як в Україну прийшли, а потім покинули країну Billa, Караван, Praktiker, Real, OBI, Centro і ще чимало великих міжнародних роздрібних гравців, і чому так сталося.

Цей текст доступний також російською мовою

Як показує практика, з України мережі йдуть швидко і рішуче, не пояснюючи причин та не даючи постійним клієнтам пояснень. Але до всього варто ставитися з іронією, тим більше, що дійсно великі міжнародні та вітчизняні гравці покидають український ринок не часто. Звичайно, якщо дійсно зважити їх роль та реальний вплив. RAU згадала, які великі роздрібні гравці пішли з України і, схоже, не збираються повертатися.

Billa

  • Рік початку роботи в Україні: 2000
  • Рік завершення роботи: 2020

Мережа супермаркетів Billа, яка входить в австрійську REWE Group, свого часу стала першим міжнародним FMCG-рітейлером, який вийшов на ринок України. До 2014 року компанія об’єднувала 39 торгових об’єктів в 16-ти містах 9-ти областей України. З початку російської агресії компанія прийняла рішення зосередити свою діяльності на Київському регіоні. Навесні 2018 року в інтерв’ю RAU генеральний директор Billa в Україні Оксана Мандзюк пояснювала вихід з регіонів нестабільністю в країні та запевняла, що найбільш складні часи компанії позаду. В 2019 році мережа магазинів Billa навіть поповнилася новими торговими об’єктами в столиці на вулиці Липківського, 22, а також Ірпені Київської області. Виручка Billa за 2019 рік склала близько 2,8 млрд.

Проте через 20 років після початку своєї діяльності в Україні австрійці все ж вирішили повністю згорнути свою діяльність в Україні, продавши місцевий підрозділ литовській мережі Novus. У вересні 2020 року компанія Consul Trade House UAB (єдиний учасник ТОВ «Новус Україна») та REWE International AG досягли угоди про покупку 100% частки у статутному капіталі «Білла-Україна», яка володіє мережею супермаркетів під торговою маркою Billa на території України. Сума угоди не розголошувалась. На момент досягнення домовленості про продаж, Billa об’єднувала 34 магазини в Києві та області, а також один супермаркет в Житомирі.

Караван

  • Рік початку роботи в Україні: 2003
  • Рік завершення роботи: 2017

Мережа гіпермаркетів Караван була створена в 2003 році бізнесменами Сергієм Хрипковим і Андрієм Гордієнко, які також управляли однойменною мережею торгово-розважальних центрів у Києві, Харкові та Дніпрі. У 2013 році частку в керуючій компанії ТРЦ – Karavan Real Estate Limited – викупив власник DCH Group Олександр Ярославський, який у 2016-му став одноосібним власником мережі ТРЦ.

Під кінець роботи на українському ринку мережа гіпермаркетів Караван налічувала дев’ять магазинів, загальна площа яких становила понад 58 000 кв. м, розташованих в Києві, Харкові, Дніпрі, Чернівцях та Житомирі. Останнє відкриття торгового об’єкта Караван відбулося в грудні 2015 року. Тоді мережа поповнилася гіпермаркетом в столичному ТРЦ Магелан, що відкрився на місці супермаркету Країна. Проте вже тоді мережа демонструвала не найкращі фінансові показники. Чистий прибуток Караван у 2015 році склав 14 млн грн при доході у 3,3 млрд грн. Засновники намагалися позбутися активів неодноразово, причому компанії, що управляли мережею, не раз змінювалися. Нарешті у червні 2017 року активи мережі Караван викупив АШАН Україна, який збільшив таким чином кількість своїх торгових точок до 20-ти об’єктів по всій Україні.

Praktiker

  • Рік початку роботи в Україні: 2007
  • Рік завершення роботи: 2017

Німецька мережа з продажу будівельних матеріалів та садового інвентарю Praktiker відкрила свій перший магазин в Україні в 2007 році. Спочатку рітейлер планував розширити мережу до семи магазинів, проте за кілька років по одній торговій точці відкрилися лише у Києві, Миколаєві, Макіївці та Львові. На початку 2014 року магазини були продані українській аудиторській компанії Kreston Guarantee Group бізнесмена Олексія Мечинського, суму угоди експерти оцінили в $5 млн. Проте новий власник зміг відкрити ще  лише один супермаркет – у Дніпрі. Торгову точку в Макіївці закрили після початку бойових дій на сході країни, а трохи пізніше – й магазини по всій Україні.

OBI

  • Рік початку роботи в Україні: 2008
  • Рік завершення роботи: 2014

Ще один німецький продавець будівельних і господарських товарів OBI відкрив свій перший магазин в Україні У 2008 році. Станом на 2012 рік загальна площа гіпермаркетів OBI в Україні перевищувала 30 000 кв. м, виручка склала 36,7 млн євро. Проте вже за шість років рітейлер вирішив піти. Як повідомив генеральний директор компанії Іан Стрикланд, рішення покинути ринок України було прийнято “у зв’язку з певними моментами і причинами, які відбувалися в самій групі OBI”.

“Під відходом немає ніяких політичних підстав. На ринку України нам довелося працювати з дуже сильним конкурентом, який вже давно і успішно працює на цьому ринку”, – сказав топ-менеджер, не уточнивши, про яку торговельну мережу йдеться. Тоді ж продавець будівельних і господарських товарів закрив всі три українські торговельні точки, які працювали в Харкові, Одесі та Маріуполі.

Real

  • Рік початку роботи в Україні: 2009
  • Рік завершення роботи: 2012

Перший в Україні роздрібний гіпермаркет Real, що входить до складу Metro Group, відкрився у 2009 році в одеському ТРЦ Riviera Shopping City. Його загальна площа склала 12 500 кв. м. Пізніше ще один магазин почав роботу в київському ТРЦ Ocean Plaza. Загалом компанія планувала відкрити 50 магазинів, проте на двох точках розвиток німецької мережі в Україні завершився. Причиною стало те, що в 2012 році французький рітейлер Auchan купив 91 гіпермаркет Real в чотирьох східноєвропейських країнах – Україні, Росії, Польщі та Румунії. Сума угоди склала 1,1 млрд євро.

Promod

  • Рік початку роботи в Україні: 2000
  • Рік завершення роботи: 2018

Французьку мережу Promod, яка працює у більше ніж 50-ти країнах, на український ринок вивела компанія ARGO. Однією з перших торгових точок рітейлера став магазин в Києві на Хрещатику, де він пропрацював понад 15 років. Також торгові точки Promod можна було зустріти в ТРЦ Gulliver, Dream Town, Sky Mall, Харкові й Одесі. Остання з них відкрилася 1 серпня 2017 року в Lavina Mall, а вже в січні наступного компанія ARGO заявила про фінальний розпродаж бренду. Офіційних причин називати не стали. В коментарі RAU директор з маркетингу ARGO Retail Ірини Бігун пояснила, що причиною стала ситуація в світі. “За останні декілька років бренд закрив понад 500 магазинів, в самій компанії проходить реструктуризація, що істотно впливає на колекції і строки поставки товарів. Зважаючи на те, що ми зацікавлені в динамічній і якісній роботі, а, головне, в прибутку – було прийнято рішення закрити магазини Promod і зосередитися на більш прибуткових і цікавих ринку брендах. На даний момент ми розширюємо мережу магазинів ORSAY, які відкриваємо майже на всіх локаціях закритих Promod”, – прокоментувала вона.

Поляна

  • Рік початку роботи в Україні: 2009
  • Рік завершення роботи: 2019

Перший магазин Поляна відкрив в 2009 році бізнесмен Ілля Грінберг, якому тоді належала компанія Марком – офіційний дистриб’ютор коньяку Hennessy і близько 70% вин з США. Проект дуже динамічно розвивався – в 2013 році мережа управляла 35-ма магазинами не тільки в Києві, а й у містах-мільйонниках.

Починаючи з 2014 року у бізнесмена закриваються мережа магазинів з продажу елітних продуктів харчування Delight і столичний ресторан Lavinia. Крім того, компанія Марком втрачає право на ексклюзивну дистрибуцію Hennessy в Україні. За даними ЗМІ, компанія Поляна Україна Груп перейшла у власність Сергію Токарєву та британській компанії «Мідоу Холдинг Енд Ресонсез Ел Пі». Останній магазин колись найбільшої української мережі виномаркетів припинив працювати на початку літа 2019 року. На думку експертів, її підкосили занадто швидкий розвиток і проблеми з форматом.

UberEats

  • Рік початку роботи в Україні: 2019
  • Рік завершення роботи: 2020

Сервіс доставки їжі з ресторанів Uber Eats офіційно оголосив про початок роботи свого додатку для замовлення та доставки їжі в столиці України 6 лютого 2019 року. Цей крок здавався цілком логічним, адже починаючи з 2015 року сервіс встиг почати роботу в десятках міст Європи, Азії, Північної та Південної Америки. На українському ринку щойно почав працювати сервіс Glovo і конкуренція була мінімальною. Партнерами Uber стали понад 200 закладів в Києв. Проте вже через рік сервіс заявив про припинення роботи в Україні.

«Ми прийняли важке рішення про припинення роботи Uber Eats в Україні з початку червня. Це продовження нашої стратегії по концентрації зусиль і ресурсів на головні ринки Uber Eats по всьому світу», – йшлося в повідомленні компанії. Серед причин такого результату в Uber назвали наступне:

  • Рішення прийнято на основі ретельного вивчення бізнес-показників на конкурентному ринку доставки їжі. Як глобальний гравець, компанія повинна розумно оцінювати відповідність продукту ринку і розподіл ресурсів по всьому світу.
  • Рішення дозволяє перенаправляти ресурси на інші ринки в Європі та по всьому світу, де Uber Eats зростає значно швидше.
  • Це рішення стосується тільки Uber Eats і не стосується сервісу з перевезень Uber.

Амстор

  • Рік початку роботи в Україні: 2003
  • Рік завершення роботи: 2015

Мережа супермаркетів Амстор була заснована в 2003 році в Донецьку Володимиром Вагоровським. Найбільший пік зростання рітейлера припав на 2006-2008 роки, коли мережа виросла з 5-ти до 23-х магазинів. Під час економічної кризи 2008 року ще одним акціонером мережі став Вадим Новинський. У період з 2009-го по 2013-й кількість магазинів під брендом Амстор зросла до 38-ми. Вартість сукупних активів компанії на початок 2014 року оцінювалася в суму близько $200 млн. В цей же період між акціонерами мережі вибухнув корпоративний конфлікт, який, до того ж, припав на початок вторгнення російських збройних формувань в Донбас. Половина мережі опинилася по той бік фронту. Це призвело до «раптової смерті» роздрібного бізнесу компанії Амстор. При цьому не можна сказати, що він збанкротував чи лопнув. Йому просто в сучасних умовах більше не знайшлося місця на українському ринку. Зараз на місці маркетів бренду відкрилися Сільпо, а сам Амстор існує тільки у вигляді торгових центрів.

Centro

  • Рік початку роботи в Україні: 2008
  • Рік завершення роботи: 2016

Заснована у 1992 році, російська мережа дешевого взуття Centro на початку 2010-х років була найбільшим взуттєвим рітейлером в Україні. У 2013 році компанія керувала близько 120-ма торговими точками. Також, в часи найбільшого розквіту, магазини мережі працювали в Литві, Польщі та Латвії. Вихід продавця з українського ринку був пов’язаний з проблемами, які переживала материнська компанії в РФ. Тоді ж засновник бізнесу Сергій Ломакін, який свого часу став також співзасновником мережі магазинів Копейка, втік з Росії. У 2017 році Арбітражний суд Москви визнав взуттєву мережу Centro банкрутом з боргом 19 млрд рублів, але вже у 2018 році звинувачення щодо Сергія Ломакіна були зняті, і він продовжив займатися бізнесом в Росії.

Монарх

  • Рік початку роботи в Україні: 1993
  • Рік завершення роботи: 2013

Історія мережі магазинів Монарх в Україні почалася з жовтня 1993 року. Свого часу вона була другим за величиною взуттєвим рітейлером України. Компанія була заснована в 90-ті роки, як спільне російсько-канадське підприємство з виробництва взуття, представлене марками Monarch, Wildcat, Kaiser і Good Shoes та іншими. До останнього часу вона об’єднувала понад 80 торгових об’єктів більш ніж в 30-ти містах України. Спочатку в компанії збиралися закрити лише нерентабельні торгові точки. Однак пізніше її стратегія змінилася: від керівництва мережею відмовився міноритарний акціонер Владислав Нечай, який передав управління російському менеджменту. В результаті в 2013 році мажоритарій рітейлера – компанія United Capital Partners – прийняла рішення згорнути бізнес в Україні.

Kari

  • Рік початку роботи в Україні: 2012
  • Рік завершення роботи: 2017

Російська взуттєва мережа Kari була заснована в 2012 році бізнесменом Ігорем Яковлєвим, який, крім іншого, стояв за створенням мережі магазинів з продажу побутової техніки та електроніки Ельдорадо (згодом продав російську частину бізнесу чеському фонду PPF Group, а українську – Віктору Поліщуку). У розвиток взуттєвої мережі бізнесмен вклав близько $150 млн. В Україні Kari управляла мережею з 26-ти магазинів в Києві, Харкові, Одесі, Львові та інших великих містах. Після початку російської агресії на Донбасі з України почався великий вихід російських мереж. Однією з останніх, не оголошуючи офіційних причин, стала мережа Kari. Перед виходом російський рітейлер розіслав девелоперам повідомлення про закриття магазинів з жовтня 2017 року.

Kira Plastinina

  • Рік початку роботи в Україні: 2006
  • Рік завершення роботи: 2016

Бренд жіночого одягу, взуття та аксесуарів Kira Plastinina був створений у 2006 році російським підприємцем Сергієм Пластиніним, засновником і колишнім головою ради директорів компанії Вімм-Білль-Данн, для його 14-річної дочки Кіри. Одяг бренду відносився до середньої цінової групи, так званого мас-маркету, орієнтованого на дівчат 15-25 років. У компанію та її просування Пластинін вклав близько $35 млн. До 2014 року рітейлер об’єднував 279 магазинів Kira Plastinina в семи країнах, а також 56 бутиків Lublu в 16 країнах. Проте вже незабаром бізнес почали поступово “оптимізовувати” закриттям окремих магазинів. В Україні одними з перших стали точки в ТРЦ Ocean Plaza та Gulliver. У 2017-му бренд був визнаний банкрутом. Вважалося, що це пов’язано із втратою інтересу Кіри Пластиніної до проекту. На момент виходу з України працювало 18 магазинів бренду і ще 18 були відкриті по франшизі.

Sela

  • Рік початку роботи в Україні: 2003
  • Рік завершення роботи: 2012

Мережа магазинів одягу Sela російських братів-бізнесменів Бориса Остроброда та Олександра Пекарського була представлена на ринку України з 2003 року. У 2011 році компанія об’єднувала близько 70-ти фірмових магазинів, проте наступного року прийняла рішення про закриття власних точок в Україні. Такий крок рітейлер пояснив прагненням уникнути конфлікту інтересів зі своїми партнерами. На момент прийняття рішення велика частина торгових точок Sela в країні управлялася франчайзинговими партнерами.

Monton

  • Рік початку роботи в Україні: 2000
  • Рік завершення роботи: 2019

Естонська компанія Baltika Group відкрила свій перший магазин Monton в Україні в 2000 році. У 2014-му концерн Baltika Group, який розвивав мережу на території України, продав свій український підрозділ Балтика Рітейл компанії Бориса Лойфенфельда Osaühing Ellipse Group. В офіційному повідомленні говорилося, що рішення було прийнято у зв’язку зі складною обстановкою в Україні та Росії. Сума угоди, яку покупець зобов’язався виплатити протягом п’яти років, склала 1,25 млн євро. Новий власник займався розвитком мережі протягом п’яти роки. Проте в 2019 році компанія звернула роботу в Україні. Генеральний директор компанії Максим Чечелєв повідомив, що рішення було прийнято у зв’язку з незадовільними показниками роботи в Україні. На той момент мережа Monton налічувала 16 магазинів.

Євросеть

  • Рік початку роботи в Україні: 2004
  • Рік завершення роботи: 2011

“Евросеть” першою з російських технологічних рітейлерів вийшла на пострадянський простір, відкривши в кінці 2004 року свої салони на Україні та Казахстані. В кінці 2008 року мережа налічувала 398 салонів в нашій країні, проте пізніше почала їх поступово скорочувати. Вже в 2011 році мережа зменшилась більше, ніж вдвічі. Офіційною причиною виходу з України стала низька рентабельність. Частину звільнених площ зайняла локальна мережа ringoo, що входить в Fozzy Group.

Incity

  • Рік початку роботи в Україні: 2005
  • Рік завершення роботи: 2017

Incity – проект одного з лідерів російського ринку fashion-рітейлу «Модний континент», що належить родині російського бізнесмена Володимира Груздева. На піку розвитку українська мережа Incity об’єднувала кілька десятків торгових точок в різних регіонах країни. Проблеми українського бізнесу, як і материнської компанії, почалися у 2014-му. З початком україно-російської війни їх конкурентоспроможність на ринку виявилася недостатньою. У Incity істотно знизилися продажі, через що їм стало складно підтримувати необхідну рентабельність, а відповідно – і виконувати комерційні умови орендних договорів. В 2017 році рітейлер покинув український ринок.

Патерсон

  • Рік початку роботи в Україні: 2006
  • Рік завершення роботи: 2009

Російський рітейлер Патерсон пропрацювала в Україні всього три роки, і замість запланованих спочатку 30-ти магазинів відкрив всього три. Як повідомляв російський КоммерсантЪ з посиланням на джерело, близьке до компанії, рішення менеджменту Патерсон було обумовлено складною ринковою кон’юнктурою та низькою маржинальністю бізнесу в Україні. Втім, вже в 2009 році засновники мережі Патерсон брати Олексій і Костянтин Мауергаузи продали й російський бізнес. Покупцем став найбільший гравець російського ринку продовольчого рітейлу – Х5 Retail Group.

О’кей

  • Рік початку роботи в Україні: 2007
  • Рік завершення роботи: 2009

Група компаній О’кей була заснована і зареєстрована в Санкт-Петербурзі в 2001 році. Вже через шість років О’кей прийшов на ринок України. За два неповних роки було відкрито чотири гіпермаркети мережі: у Києві, Кривому Розі, Запоріжжі, Харкові та недобудований гіпермаркет у Сімферополі. Їх загальна торгова площа складала 36 000 кв. м. У червні 2009 року компанія оголосила про згортання діяльності. Всі магазини були раптово закриті в один день, без пояснення причин, торгові площі були виставлені на продаж або в оренду.

За оцінками фахівців, причина закриття української мережі – невміле розпорядження стратегічними ресурсами і концепцією командою менеджерів, відряджених з Росії, та не знайомих з реаліями українського ринку. Як стало відомо пізніше, площі українських гіпермаркетів отримав в оренду Ашан. Виключенням став харківський О’кей, який був переданий в оренду Fozzy Group. В 2018 році російську мережу О’кей викупив російський Х5 Retail Group.

Перекресток

  • Рік початку роботи в Україні: 2004
  • Рік завершення роботи: 2013

Російська мережа магазинів Перекресток, що належить компанії Х5 Retail Group, вийшла на український ринок у 2004 році. Станом на кінець 2013 року мережа об’єднувала 13 магазинів, 10 з яких були розташовані в Києві, два – в Броварах і один у Вишгороді. Торгова площа об’єктів коливалася від 350 кв. м до 2400 кв. м. У 2013 році компанія повідомила, що у відповідності з основною стратегією Х5 Retail Group, планує зосередити активи в межах РФ. Українські активи рітейлера викупила компанії Омега, яка розвиває мережу супермаркетів Varus.

Читайте також

Вони не змогли: найгучніші банкрутства останнього десятиліття в рітейлі України


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку