Зона сутінків. Хто переможе на e-commerce ринку України: легальний бізнес, або «сірий товар»?

Зона сутінків. Хто переможе на e-commerce ринку України: легальний бізнес, або «сірий товар»?

16.05.2019 08:05
  2201
rau

Український e-commerce залишається вкрай закритою сферою з великим відсотком контрафактних товарів. Чи зможуть легальні постачальники і рітейлери знизити частку “сірого” і “чорного” імпорту і зробити ринок прозорим і легальним.

Цей текст доступний також російською мовою

Як пише портал Delo.ua, обсяг ринку інтернет-торгівлі в 2018 році досяг $2,8 трлн. До 2021 року ця цифра фактично подвоїться, склавши $4,8 трлн.

Світовий ринок електронної комерції зростає зі швидкістю 23-25%, а український – понад 30%, займаючи друге місце за темпами зростання в Європі. Така динаміка може зберігатися досить довго, так як частка онлайн-продажів в українському роздробі всього 3,2%, при середніх європейських показників 8,8%, а у Великобританії — 17,8%.

Існуючі ризики

Специфіка України в тому, що тут багато дрібних інтернет-магазинів продають “сірий” товар. Як пояснили в компанії MOYO, його часто відпускають за цінами нижче ринкових. При цьому споживач ризикує не отримати гарантію на товар та / або нелокалізований софт.

На думку представника компанії Sony Олега Кисельова, в Україні великий дисбаланс вимог до онлайн-бізнесу і бізнесу, який має фізичні точки продажів.

Державі простіше перевіряти бізнес з фізичними магазинами. Виходить, що для електронної торгівлі є преференції і за оцінками експерта сіра частина інтернет-торгівлі може становити 40-60%.

e-commerce хорошоп

Поле регулювання

Зараз діє 17 нормативно-правових актів, які регулюють ринок електронної комерції: чотири Кодексу України, 10 законів, один наказ МЕРТ, одну постанову Кабміну і одна постанова НБУ.

Проблема в тому, що ці норми законів встановлюють обов’язки виключно для продавців. Водночас, виходячи з коментаря Держспоживслужби, власник інтернет-магазину (домену) не несе жодної відповідальності за розміщення інформації в недостатньому обсязі.

За даними відомства, в 2018 році надійшло понад 20 900 звернень споживачів про порушення їх прав при придбанні продукції, з них 1322 — з придбання товарів в інтернет-магазинах. При загальному зростанні числа скарг в 2018 році на 6% (з 19 700 до 20 900), кількість скарг на інтернет-магазини збільшилося на 3,7% (з 1275 до 1322).

При цьому рівень задоволення скарг споживачів на інтернет-магазини — 1%.

Цю сумну статистику підтверджує заступник голови правління спілки споживачів України Олег Цільвік. За його словами, рівень продажів “сірої” техніки зашкалює, а ринковий нагляд не може “дотягнутися” до інтернет-сегменту.

“Ми силами своєї організації повернули споживачам, у випадках, коли держава вже відмовилася від захисту, понад півмільйона гривень. Закон вимагає видати фіскальний чек. Є ініціативи кешбек, щоб спонукати споживачів вивести сірий бізнес в білу площину, але бізнес, який працює під виглядом ФОП, торпедує всі ініціативи, які могли б дозволити легалізувати цей сегмент ринку”, — коментує ситуацію Олег Цільвік.

За словами експерта, часто споживачі втрачають кошти від шахрайських дій. Величезна кількість інтернет-магазинів працює без ідентифікації продавця, як того вимагає закон.

Це підтверджує і моніторинг інтернет-магазинів на предмет дотримання закону в сфері захисту прав споживачів, який провели активісти Всеукраїнського руху “Молодь за права споживачів”. Активісти промоніторили 60 сайтів з технікою, одягом і косметикою. Висновки невтішні — 65% сайтів не вказали, хто є продавцем і не розкрили інформацію про свою юридичну адресу.

“Сірі” схеми

За законом, інтернет-магазини, які працюють, як ФОП, також зобов’язані передавати всю інформацію про своїх продажах і оборотах в ГФС. Йдеться про норму, яка зобов’язала всіх продавців техніки та електроніки видавати фіскальний чек. Норма є, зобов’язання є, але все одно це виконують далеко не всі інтернет-магазини.

Самі по собі ФОП — це легально. Але, як і скрізь, тут є свої лазівки. Один магазин — це приблизно 100-200 ФОП. До того ж сьогодні може продавати один, а завтра вже другий. Так їх знайти і викрити ще складніше.

Ця проста схема дає багато переваг. По-перше, податкове навантаження на фізосіб-спрощенців істотно нижче, ніж для юросіб. По-друге, ФОП не зобов’язані вести первинний облік, так як не звітують перед податковою, де і як вони купили товар. Тому не можна простежити ланцюжок поставки товару від кордону до кінцевого покупця, що значно полегшує реалізацію товару, завезеного в країну з порушенням митних правил або зовсім минаючи митницю.

Більш того, в ГФС стверджують, що великі та середні торгові компанії масово мігрують в “тінь”, використовуючи все ту ж схему з ФОП, так як немає ефективного контролю за обігом товарів і обсягом доходів “спрощенців”. А відсутність інформації на сайті інтернет-магазину, дозволяє недобросовестным торговцям:

    • після оплати не доставляти споживачеві товар;
    • у разі наявності в товарі істотного недоліку споживачеві не повертати гроші;
    • здійснювати доставку товару, що не відповідає заявленим характеристикам.

Крім того, Держпотребслужба не може без інформації про продавця провести повний і об’єктивний розгляд скарг споживачів з виходом на позапланову перевірку.

При цьому сервісні центри, куди звертаються споживачі, відмовляються ремонтувати товар по гарантії на тій підставі, що інтернет-магазини продали товар, який не призначений для реалізації в Україні. Іншими словами, контрабандний товар.

Що далі?

Контролюючі органи та легальний бізнес вимагають посилити санкції за незастосування касових апаратів, так як перший штраф в 1 гривню не стимулює до детінізації.

Мінекономрозвитку наполягає на більш чіткому описі в законі відомостей, які повинен публікувати онлайн-магазин на своєму сайті. Зокрема, повне найменування, місцезнаходження, телефон, код (для юросіб) або номер облікової картки платника податків (для ФОП), а також дані про патент, дозвіл або ліцензії на роботу.

В Європейській бізнес асоціації (ЄБА) також наполягають на прийнятті закону, який дозволяє блокувати інтернет-магазини, які не публікують детальну інформацію про себе.

Експерти йдуть ще далі, вимагаючи розділити поняття “інтернет-магазин” і “маркетплейс”. Директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський каже, що маркетплейс – хороший спосіб вийти на ринок різним компаніям, як маленьким, так і великим. Це також і підвищення рівня обслуговування клієнтів за рахунок конкуренції. Але є і псевдомаркетплейси – вони реалізують товар від себе і від інших осіб (у тому числі і ФОП), тому отримують цінову перевагу за рахунок не сплачених податків.

Експерти пропонують допомогти таким торговим майданчикам чітко визначитися: або ви маркетплейси — і тоді відповідальність буде нести лише той, хто постачає вам товар, або ви все-таки фізична або юридична особа-підприємець — і відповідаєте за свій продукт.

У парламенті вже є проект закону “про детінізацію діяльності суб’єктів електронної комерції” під номером 6754. Він дає більше можливостей уповноваженим органам регулювати і блокувати незаконні сайти, але знаходиться без руху з липня 2007 року.

За матеріалами Delo.ua

Читайте також- 

ТОП-5 трендів e-commerce в Україні в 2018 році


To the latest news To popular news Підтримати редакцію

Share this news on social networks


Read also

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

20 листопада Інвестиційний фонд для України (Ukraine Investment Fund) — новостворений фонд під управлінням норвезького державного...
time icon   
  14