В мережі й наяву: найгучніші переходи світових і вітчизняних рітейлерів з онлайну в офлайн

В мережі й наяву: найгучніші переходи світових і вітчизняних рітейлерів з онлайну в офлайн

26.07.2021 08:30
  1252
Дарія Осіїк

Amazon, JD, Alibaba, Google, Rozetka, Make Up, Kasta та інші характерні переходи крупних інтернет-рітейлерів у “реальний світ” з відкриттям фізичних магазинів.

Читати російською

Онлайн-комерція зараз переживає бурхливе зростання – здійснювати покупки через Всесвітню павутину почали навіть найзатятіші “офлайнери”, тому мати свій інтернет-магазин для мережевих гравців – це вже обов’язкова умова для подальшого успішного розвитку. Велика кількість успішних онлайн-рітейлерів, незважаючи на свій неймовірний злет, не зупиняються на досягнутому та продовжують залучати нових клієнтів через власні мережі традиційних цегляних магазинів. RAU проаналізував найуспішніші світові та вітчизняні приклади переходу онлайн-магазинів у формат традиційної роздрібної торгівлі. 

Досвід світових онлайн гігантів у офлайн-торгівлі

Alibaba

Освоєння традиційного роздробу компанія Alibaba Group розпочала ще в 2016 році, відкривши перших шість магазинів мережі Hema Fresh. В 2017-му їх уже було 18, а до середини 2019 року до складу цієї мережі вже входило понад 150 торгових точок, які знаходились у великих містах Китаю та обслуговували понад 20 млн споживачів. 

Концепція мережі Hema Fresh полягає в об’єднанні під однією вивіскою високотехнологічного цілодобового супермаркету, ринку свіжих продуктів, ресторану та складу з доставкою онлайн-замовлень. Магазини Hema зазвичай розташовуються в крупних торгових центрах. Існує декілька форматів Hema: великі, що займають в середньому від 4000 до 10 000 кв. м, середні – від 2000 кв. м, і малі (магазини крокової доступності) – від 800 кв. м. В 2019-му перший магазин Hema Fresh відкрився за межеми Китаю – в ТРЦ Intu Xanadu в Мадриді. До 2022 року онлайн-рітейлер планує розширити свою фізичну мережу до 2000 магазинів. 

На початку 2018 року Alibaba також відкрив в Ханчжоу магазин-кафе без персоналу Tao Café площею 200 кв. м. В магазині, який може одночасно приймати до 50-ти покупців, пропонуються промарковані QR-кодами упаковані напої, фаст-фуд і закуски. Для входу в магазин і оплати покупок необхідний смартфон з установленим на ньому мобільним додатком Taobao (淘 宝; китайська назва Alibaba). А у травні 2019 року Alibaba також запустив “безпілотний” винний магазин у Гонконзі, який торгує алкогольними брендами з сайту Taobao. Крім вітрин із пляшками вина, магазин обладнаний безліччю сенсорних екранів, де можна знайти бажану марку та вивчити її характеристики і склад. У червні того ж року такий самий магазин відкрився в Ханчжоу. Таким чином онлайн-рітейлер не тільки популяризує платіжну систему Alipay як обов’язковий спосіб оплати в своїх магазинах, але і продає продукцію зі свого інтернет-асортименту. 

А в 2020 році Alibaba анонсувала інвестування у розмірі $3,6 млрд в компанію Sun Art, яка управляє мережею з 484 гіпермаркетів в Китаї під брендами Auchan і RT-Mart. Засновник Alibaba Джек Ма так пояснював, що відбувається: “Ера чистої електронної комерції пройшла, у найближчі 10-20 років електронної торгівлі вже не буде, залишиться тільки нова роздрібна торгівля, що представляє собою злиття офлайн-, онлайн-рітейлу та логістики”.

JD

Відомий китайський онлайн-рітейлер Jingdong Mall (JD.com), що володіє 400 складами, 6000 пунктами доставки і 2500 станціями прийому замовлень по всьому Китаю, розвиває фізичну мережу за допомогою франшизи. Ще у квітні 2017-го засновник компанії Лю Цян-дун заявив, що до 2022 року відкриє мільйон магазинів по всій країні, половина з яких буде у сільській місцевості. 

Інтернет-компанія працює з власниками магазинів шляхом надання їм франшизи. Jingdong Mall перевіряє кваліфікацію власника магазину, підписує з ним договір, після чого приступає до його навчання. Після завершення навчання власник починає працювати під брендом JD і торгує товарами, які пройшли перевірку головної компанії. Поставку товарів до магазину бере на себе JD. Власнику магазину не потрібно платити Jingdong за франшизу, навчання і подальше управління магазином. Він несе витрати на оренду і оздоблення магазину, закупівлю товарів та інше. Єдина вимога до магазину – це гарантія якості товарів, що продаються. JD пропонує магазинам два варіанти співпраці: 100% поставок зі складів Jingdong, за логістику і розподіл товарів повністю відповідає компанія; частина товарів доставляється з JD, частина – з інших каналів поставки. 

Amazon

У 2016 році онлайн-гігант Amazon відкрив свої перші продуктові онлайн-магазини без кас та продавців Amazon Go. Трохи пізніше з’явився подібний офлайн-проект Amazon Books. А у вересні 2018-го Amazon почав розвивати власну мережу роздрібних магазинів без продавців Amazon 4-star.

Головна ідея цього проекту – зібрати на вітрині найпопулярніші товари з інтернет-каталогу маркетплейсу. У магазині продаються тільки товари, рейтинг яких у покупців не нижче 4 зірок (з 5). Середня оцінка всіх представлених товарів в Amazon 4-star – 4,4 зірки. Таким чином Amazon намагається пов’язати сайт з магазином, щоб зробити покупки більш звичними і комфортними. На полицях фізичних магазинів рітейлера можна знайти і товари власної торгової марки – Amazon Basics. Загалом саме просування ВТМ стало однією з головних причин відкриття традиційних магазинів для онлайн-гіганта. 

Google

Цього літа свій перший фізичний магазин відкриє і Google. Про відкриття фізичного Google Store у Нью-Йорку компанія оголосила у своєму блозі.

Новий магазин буде розташований в районі Челсі на Манхеттені, як частина кампусу Google (там же знаходиться і штаб-квартира компанії в Нью-Йорку). У Google Store будуть виставлятися і продаватися різні товари Google: телефони Pixel, пристрої розумного дому Nest, трекери Fitbit, книги Pixelbook і багато іншого. Також магазин буде працювати і на видачу товарів, замовлених в інтернет-магазині Google. 

Український досвід міграцій онлайн-рітейлерів у фізичний роздріб

Rozetka

Першу офлайн-точку Rozetka відкрила ще в далекому 2007 році, через півтора року після старту проекту. Ален це, скоріш був лише пункт видачі замовлень. На кінець 2017 року у найбільшого інтернет-магазину країни працювали два об’єкти в Києві: на Ярославській і на проспекті Степана Бандери. Точка на Петрівці має площу близько 4000 кв.м та асортимент близько 20 000 SKU. 

В 2018 році Rozetka почала відкривати точки видачі інтернет-замовлень з торговим залом. Перший торговий об’єкт було відкрито в ТЦ Шоколад на площі в 400 кв. м, 200 з яких займав склад. 

У жовтні 2020 року онлайн-рітейлер оголосив про запуск франшизи послуги видачі замовлень. За тиждень компанія отримала понад 300 заявок. У червні цього року компанія відзначила своє 16-річчя і відсвяткувала його відкриттям 110-ї точки видачі. Але на цьому найбільший український маркетплейс не зупинився, і продовжив активно розширювати свою мережу. На початок липня Rozetka відкрила ще 11 точок видачі, більшість з яких розташовані у столиці. Також нові точки видачі з’явилися у Львові, Сумах, Івано-Франківську, Черкасах та Харкові. Загалом власник Rozetka Владислав Чечоткін оцінює місткість ринку в 1000 точок. 

Makeup

Найсвіжіший в Україні приклад виходу в офлайн класичного e-commerce-гравця – парфюмерно-косметичний рітейлер MakeUp. Минулого року компанія відкрила свій перший фізичний магазин в столичному ТРЦ Атмосфера. Загальна площа магазина склала близько 260 кв. м, а площа торгового залу – понад 230 кв. м. 

Тут компанія втілила концепт шоу-руму, представивши ті продукти та бренди, які клієнту бажано побачити і спробувати перед покупкою. Зокрема, провідні торгові марки luxury-сегменту, нішеву парфумерію, цікаві та рідкісні бренди косметики з догляду за обличчям, волоссям і тілом. Зараз компанія працює над подібним проектом в Європейському союзі, й незабаром планує відкриття шоу-руму Makeup в столиці Польщі Варшаві. 

Kasta

У жовтні 2018 року після ренеймінгу (modnaKasta стала просто Kasta) та переходу з бізнес-моделі Flash sales на модель каталогу з наявністю постійного асортименту Kasta.ua виділила мережу регіональних відділень в окремий сервіс доставки посилок і обслуговування клієнців ринку e-commerce, що дозволяє здешевити послугу доставки товарів для клієнтів компанії.

Минулого року Kasta спільно з Укрпошта запустили кобрендинговий проект з відкриття поштових відділень. У кобрендингових поштових відділеннях Укрпошта і Kasta встановлені примірочні, де клієнти можуть перевірити, чи підходять їм замовлені товари на kasta.ua. Це дозволяє швидко масштабувати модель роботи. В кінці 2020-го онлайн-рітейлер мав 135 локацій в 75-ти містах, з яких кілька десятків – кобрендингових. Цього року Kasta планує відкрити ще як мінімум кілька сотень таких відділень.

Yakaboo

У жовтні 2019 року інтернет-магазин Yakaboo відкрив свій перший офлайн-книжковий магазин на території Головпоштамту за адресою вул. Хрещатик, 22, створений до 15-річчя компанії.

В магазині можна придбати топи продажів і новинки Yakaboo, а також зручно забрати своє замовлення з сайту yakaboo.ua в центрі міста. У залі встановлено монітор з доступом до сайту yakaboo.ua, де всі бажаючі можуть перевірити наявність товару, більше дізнатися про нього, і відразу ж зробити замовлення на місці, в разі необхідності звернувшись до консультантів. 

Читайте також – 

Супермаркет біля моря: огляд регіональних торгових мереж півдня України


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку