
У Дніпрі відкрився магазин Територія мінімальних цін


Операційний директор одних із найбільших торговельно-розважальних центрів України – Lavina Mall i Blockbuster Mall – про те, чи реальне повернення шведського DIY-ритейлера IKEA на український ринок у найближчому майбутньому, як мережа впливає на вітчизняний ритейл і чого очікувати ТРЦ та іншим мережам.
10 квітня 2024 року компанія IKEA заявила, що намагається оцінити вплив поточної ситуації на потенційну операційну діяльність в Україні — повідомило видання Delo. До того ж, в кінці 2023 року на посаду нового керівника IKEA в Україні було призначено Юрія Приходько, який з 2017 року консультував компанію у Південно-Східній Європі по питанням розширення ринку.
До 24 лютого 2022 року працював лише один український офлайн-магазин IKEA в Blockbuster Mall (формат city store, понад 5000 кв. м). Дмитро Лашин, СЕО Blockbuster Mall, поділився з RAU своїми роздумами щодо можливого повернення шведського ритейлера.
Так, в IKEA зауважили, що наразі не можуть назвати точну дату повернення в Україну. Але ми бачимо, що вже повернулися H&M та магазини Inditex; окрім того, Міністерство закордонних справ публічно звертається до IKEA щодо відновлення роботи.
Маю певну інформацію, але не на часі обговорювати конкретні дати — будемо сподіватися, що IKEA, як зазначають в компанії, налагодить усі необхідні аспекти, й ми невдовзі зможемо оголосити про відкриття. Зараз хочу проговорити стосовно значення повернення такого гравця.
Чотири фактори впливу IKEA на український ринок
Повернення IKEA безперечно відкриє нові можливості не лише для споживачів, а й для економіки країни в цілому. Виокремлюю чотири фактори:
У 2023 році IKEA — сьомий найдорожчий роздрібний бренд у світі, вартість якого оцінюється в понад $21 млрд. У 2023 році магазини ІКЕА відвідали близько 860 мільйонів клієнтів. Компанія управляє 471 магазином, більшість з яких знаходиться в Європі.
Тому, на мою думку, повернення IKEA стане каталізатором для збільшення обсягу інвестицій в економіку (також від інших іноземних підприємців).
Ось ще яскрава аналітика від Statista по валовому прибутку IKEA з 2009 по 2023 рік:
Нагадаю, що офіційно відкривали IKEA в Blockbuster Mall, окрім власника ТРЦ та керівника магазину, ще й мер Києва Віталій Кличко та Надзвичайний і Повноважний посол Швеції в Україні Тобіас Тіберг. Це говорить про силу бренду.
Багато вже наголошував в інтерв’ю, але ще раз скажу. Не погоджуюсь з тими, хто каже, що з поверненням міжнародних брендів падає трафік в українських магазинах. Якщо люди приїдуть в IKEA, то потім вони зайдуть й до іншого магазину. Якщо з вами на поверсі присутні бренди по типу Zara, IKEA або Bershka, то не бійтесь, це лише на користь вашим продажам. Коли зростає трафік всього ТРЦ, то усі в плюсі.
Хочу показати на прикладі порівняння попиту. Використаємо інструмент Google Trends й подивимося, як змінювалася динаміка попиту ключу “IKEA” за останні п’ять років в Україні:
Бачимо явні сплески, коли про IKEA писали ЗМІ, а також просідання після початку повномасштабного вторгнення й закриття магазину. Але давайте порівняємо цей попит з попитом на ключ данської корпорації “JYSK” (червоним кольором):
Ось це здорова конкуренція. Йде зростання попиту в одного гравця — зеркально зростає попит в іншого. Ми бачимо, що один гравець йде з ринку — попит в іншого різко набирає обертів. Мені дуже цікаво подивитися, як розвиватиметься ситуація, коли IKEA все ж повернеться в Україну. Конкуренція ринку лише на користь.
По трафіку скажу, що IKEA — один з найголовніших “якорей” будь-якого молу, і сильний гравець онлайну. Якщо згадувати 2021 рік, то за перші кілька місяців роботи понад 397 000 покупців відвідали магазин в Blockbuster Mall (а це, до речі, один із перших магазинів IKEA формату city store у світі), а онлайн за рік роботи було оброблено 148 000 замовлень. Цифри дуже непогані.
Повернення міжнародних брендів в Україну під час війни я розглядаю як позитивну ознаку, тому що це:
Для нас, як команди ТРЦ, майбутнє повернення IKEA має вкрай важливе значення. Тому що цей бренд не лише запускає якісний трафік, а й збільшує час, який відвідувач проводить в молі. Це матиме позитивні зрушення для бізнесу.