
Традиції та інновації: Як Coca-Cola стала одним з найуспішніших брендів в історії


ISEI, АТБ, Епіцентр, ОККО та інші компанії, які у повномасштабну війну наважилися на сміливі експерименти – розвивати нетипові для основного бізнесу напрямки.
Група компаній Епіцентр будує свою першу АЗС, відкриває ТРЦ та запустила ДРЦ, мережа ISEI вийшла за кордон та відкриває магазини преміального американського бренду Kiehl’s, ОККО Group будує гірський курорт, купує електрозаправки, запустила фаст-фуд та інвестує в агронапрямок. RAU зібрала приклади ритейл-компаній, які у повномасштабну війну диверсифікували свою діяльність.
Історія мережі Famo почалася в 2013 році, щоправда, тоді назва була Platok. З неї зрозуміло, що в асортименті були платки та шарфи. З часом асортимент збільшувався і назва вже не підходила, тому зробили ребрендинг та в 2017 році зареєстрували нову назву – Famo.
Коли сталося повномасштабне вторгнення в Україні, великі fashion-бренди, як H&M та іспанський ритейлер Inditex, призупинили роботу, а ті, хто був пов’язаний із країною-агресором, назавжди покинули країну. У таких умовах ТРЦ країни почали залучати більше українських брендів. Тож за відсутності іноземних мереж, багато українських виробників зміцнили свої позиції, здобули популярність та впізнаність серед відвідувачів. Проте певні побоювання щодо повернення гігантів витали у повітрі. «По-перше, споживачі скучили і це емоційно буде повернення до мирних часів. По-друге, в сегменті середній мінус важко буде конкурувати з іноземними брендами за ціною, лише через оптимізовану затратну частину», – сказала Юлія Томусяк, засновниця Famo, в коментарі для RAU.
Тож вона вирішила диверсифікувати бізнес та створити мультибрендовий магазин косметики Pinky. Перша точка запрацювала 28 травня 2023 року. А наразі магазини вже представлені в Києві, Харкові, Чернігові та Івано-Франківську.
«Ідея бренду – стильний, легкий, красивий простір для дівчат, з топовими продуктами, які вони звикли купувати онлайн. У зручному місці, красивій локації, з класним сервісом від команди», – йдеться на сайті мережі Pinky.
У листопаді 2024 року мережа ISEI – офіційний постачальник азійської та європейської косметики та товарів для дому – відкрила першу точку за кордоном. «Згідно з нашою стратегією диверсифікації, ми вийшли на європейський ринок, відкривши перший магазин у Варшаві. Наша мета – створення стійкої мережі в Європі. У 2025 році плануємо відкрити кілька магазинів у великих польських містах, які стануть базою для запуску франчайзингової моделі. До кінця наступного року маємо намір розпочати співпрацю з партнерами, а протягом двох років розширити мережу до 50 магазинів», – написав у дописі Костянтин Доронін, СЕО ISEI.
У грудні 2024 року, якраз напередодні різдвяно-новорічних свят з’явився б’юті-простір у місті Ларнака на Кіпрі, в ТЦ Metropolis Mall.
Ще один крок у стратегії диверсифікації – у партнерстві з L’Oréal запуск преміального американського бренду Kiehl’s. До повномасштабного вторгнення мережа вже була представлена в Україні в кількості шість точок, тож знайома українським споживачам.
Наприкінці листопада 2024 року відкрився перший монобрендовий магазин в ТРЦ Gulliver. «Цей проєкт – тестування нової бізнес-моделі. У планах – відкриття нових магазинів у великих містах України», – написав Доронін в дописі.
За час свого існування група компаній Епіцентр К перетворилась в потужну диверсифіковану бізнес-імперію, яка крім флагманської мережі однойменних торгових центрів має також чимало інших бізнесів.
Тогоріч компанія почала розвивати новий напрямок – будувати великі ТРЦ з орендними площами. Перша черга першого проєкту – ТРЦ Green Gallery в селі Чабани – відкрилася у вересні. Друга – має розпочати роботу на початку квітня цього року.
Нагадаємо, ТРЦ Green Gallery має загальну площу 96 000 кв. м, орендну – 62 000 кв. м. Проєктом передбачалося, що 53 000 кв. м займатимуть торгові формати мережі Епіцентр, тоді як 9000 кв. м площ буде віддано під оренду. Тут має розпочати роботу і другий ДРЦ Epiland площею 5000 кв. м – проєкт, який компанія запустила тогоріч. Перший відкрився у липні в столиці.
Також у 2025 році має відкритися другий ТРЦ Bucha Gallery загальною площею 97 000 кв. м у Бучі.
Ще один новий напрям, який у велику війну почав розвивати Епіцентр – будівництво АЗС, про це пише видання НафтоРинок. Свою першу заправку компанія будує на території, де розташований логістичний центр Калинівка, митний термінал та завод з виробництва керамічної плитки й керамограніту в Фастівському районі Київської області. На АЗС буде здійснюватися реалізація дизпального та бензину марки А-95+ та А-95.
Ще варто згадати, як тогоріч у березні ритейлер розгорнув нову мережу магазинів Епіцентр Express. Нові магазини розміром 200-300 кв. м з доволі широким асортиментом товарів нагадують одночасно маленький формат торгівлі DIY або велику точку видачі. Станом на грудень 2024 року на сайті компанії вказано, що вже працює 58 точок. У той час як в квітні їх було всього шість.
Влітку тогоріч мережа ОККО почала розгортати новий сервіс видачі готових страв на своїх АЗК – ОККО Drive. Тепер водіям, щоб замовити їжу та напої з асортименту кафе, не треба виходити з автомобіля. Щоправда, перший пілотний проєкт запустили ще до початку повномасштабного вторгнення. На ньому було відпрацьовано всі процеси та проаналізований попит клієнтів на цей сервіс.
А саме під час війни почали його масштабувати. Так, на АЗК ОККО у Львові відкрився вже третій ОККО Drive. Ще одна подібна точка працює у Тернополі. На черзі ще шість ОККО Drive у Львові.
Також у жовтні 2024 року ОККО Group розпочала будівництво масштабного проєкту рекреації Львівських Карпат. Новий всесезонний гірський курорт міжнародного формату GORO Mountain Resort буде розташований біля підніжжя гірського масиву Високий Верх на висоті 650 м над рівнем моря, поблизу сіл Волосянка та Верхня Рожанка, що входять до Славської ОТГ Львівської області. На території планують протягом 15 років побудувати 41 лижну трасу завдовжки 75 км зі 342 га засніження, 17,5 км витягів, з яких дві сучасні гондольні канатні дороги та 11 крісельних канатних доріг, а також Welcome- та Mountain-центри. Тут з’явиться перша в Україні та найдовша гондольна канатна дорога (2,8 км) і найдовша лижна траса (3,8 км). Також буде побудовано 25 готелів на 5500 номерів. Загальні інвестиції у GORO Mountain Resort оцінюють у $1,5 млрд. Із цієї суми OKKO Group за рахунок власних та кредитних коштів планує вкласти $500 млн, ще $1 млрд планують залучити від інших інвесторів.
Наразі вже йде будівництво першого готельного комплексу, який включає три дизайнерські готелі, загальною площею 48 000 кв. м, йдеться на сайті OKKO Group.
Також у лютому 2025 року стало відомо, що найбільша паливна компанія України ОККО купує 50% одного з лідерів ринку електрозаправок – київську Тoka, йдеться в матеріалі Forbes. Мережа Тoka має 200 електрозарядних станцій по всій країні та перша в Україні за кількістю ультрафаст-чарджерів (125 надшвидкісних зарядних станцій, а це – 28% ринку). Серед «повільних» станцій посідає четверте місце.
Ще один напрям холдингу OKKO Group – «ОККО Агротрейд», створений в 2016 році. Компанія пропонує аграріям співпрацю за форвардною програмою, згідно з якою за отримані ресурси сільгоспвиробники розраховуватимуться продукцією майбутнього врожаю. Отриману в результаті такої співпраці сільськогосподарську продукцію «ОККО Агротрейд» переважно реалізує на експорт. А у 2024 році компанія створила спільне підприємство з аграрною компанією «Гадз Агро». «В результаті об’єднання зусиль з партнером маємо вже земельний банк – 32 000 га, 10 000 корів, елеватор на 100 000 т, насіннєвий і комбікормовий заводи. За наступні кілька років в цьому бізнесі плануємо розширити земельний банк орієнтовно до 100 000 га та збільшити стадо до 20 000 голів. Це має сформувати стійку ресурсну базу для іншого напрямку нашого бізнесу, який ми зараз робимо у вигляді біоетанолу», – йдеться на сайті компанії.
Основна діяльність холдингу МХП зосереджена у таких сегментах, як птахівництво, м’ясопереробка і тваринництво. А у 2020 році МХП взяв курс трансформації із сировинної компанії в кулінарну. Компанія почала розвивати нові формати роздрібної торгівлі, як-то: мережу М’ясомаркет та точки з продажу шаурми Doner Market. А у листопаді 2024 року стало відомо, що МХП запускає новий food-напрямок – MHP Food Service, який допоможе іншим бізнесам подбати про харчування своїх працівників, а сервісам доставки, операторам їдалень та івент-кейтерингам — масштабуватися. Проєкт матиме два напрямки: перший – послуга корпоративного харчування для бізнесів, які хочуть подбати про працівників.
MHP Food Servise пропонує формати під різні потреби: від холодильників з касою самообслуговування чи доставки порційно запакованої продукції до організації шведської лінії. Другий – це пропозиція для сервісів доставки, операторів їдалень та івент-кейтерингів. Завдяки своїм потужностям MHP Food Servise дає можливість бізнесам масштабуватися і пропонувати клієнтам більше без додаткових вкладень в організацію робочих просторів.
Ще у 2015 році Геннадій Буткевич заснував інвестиційну компанію BGV Group Management, яка інвестує в різні галузі, включно з ритейлом, енергетикою, гірничодобувною промисловістю та технологіями. У 2024 році Буткевич почав інвестувати у виробництво електроенергії та увійшов у будівельний бізнес. А на початку листопада 2024 року оголосив про партнерство з Saga Development у будівництві ЖК у Києві. Компанія розпочала будівництво котеджного містечка Equides Villas, що знаходиться в 13 км від центру Києва. Воно складатиметься з вілл площею від 80 до 138 кв. м. Ще один проєкт – відкриття першого в групі власного торговельного центру площею 3800 кв. м заплановано на I квартал 2025 року, пише Forbes.