Дефіцит брендів. Імпорт одягу до України впав на 60%, а H&M та Zara не поспішають відкриватися. Чи є шанс у українських виробників

Дефіцит брендів. Імпорт одягу до України впав на 60%, а H&M та Zara не поспішають відкриватися. Чи є шанс у українських виробників

06.06.2022 08:45
  3661
Дарія Осіїк

З магазинів зникає брендовий одяг. Причин кілька – падіння попиту та проблеми міжнародних рітейлерів з оплатою замовлень. Але це шанс для українських виробників одягу, у яких також багато проблем. Forbes розповідає, чи зможуть українські модні бренди скористатись цим шансом.

«Товару на складах достатньо, але не весь актуальний, – говорить CEO мультибрендового fashion-рітейлера ARGO Павло Савчук. – Продаємо те, що приїхало в січні – лютому». ARGO, який в Україні має 52 магазини, де продаються бренди Benetton, Mango та інші, скоротив імпорт більше ніж удвічі. Не всі літні колекції, які зазвичай завозять в Україну у березні-квітні, доїхали до ТРЦ, говорить Савчук.

Імпорт одягу та взуття під час війни, за оцінкою консалтингової компанії Pro-Consulting, зменшився майже на 60%. Міжнародні fashion-бренди – основні гравці українського рітейлу. У 2019–20 роках, за даними асоціації Укрлегпром, вони зайняли понад половину всього ринку, ще понад 30% – контрабанда та секонд-хенд, українські виробники вибороли тільки 11%. Всі вони ділили ринок обсягом майже 60 млрд грн.

На український ринок повернулися не всі міжнародні оператори. Наприклад, закриті магазини Zara, Pull&Bear, Bershkaта шведський H&M.

А мережа Intertop, у портфелі якої понад 200 світових брендів, завезла в Україну лише 40–45% замовлених ще до війни колекцій. Їх, як і інший одяг, стало складніше замовляти: банки перестали гарантувати оплату боргів рітейлерів.

До того ж одяг, наприклад футболки та взуття, не входять до переліку критичного імпорту, який ввели на початку війни. Через це компанії не можуть закуповувати валюту для оплати одягу чи взуття. «Вже триває замовлення колекцій на весну – літо 2023, – розводить руками CEO Intertop Україна Сергій Бадрітдінов. – Ми навіть не можемо сплатити борги, аби замовити хоча б щось».

У дефіциті опиниться легкий літній одяг, каже Савчук з ARGO. “Якщо валютні обмеження не послаблять, брак одягу та взуття посилиться ще дужче за півроку, – пояснює Бадрітдінов. – Буде дефіцит. В Україні виробляють лише 20% одягу та взуття. Цього недостатньо». В ARGO, щоб уникнути проблеми з оплатою, замовляють одяг через компанії партнерів у Європі. «По суті переводимо заборгованість з постачальника на них, – пояснює Савчук. – Це тристоронні договори».

Компанія також частково замінює бренди, яких уже недостатньо у магазинах, одягом власної марки Equilibri. Його відшивають підрядники під Одесою та на заході України і за кілька тижнів доправляють до магазинів. «Ми додаємо в асортимент нові моделі, які виробляємо під потреби ринку», – каже Савчук. Наприклад, патріотичні футболки, які у попиті. До війни частка власної марки на полиці була 10–15%, нині може сягати 30%, каже Савчук.

Шанс для українських виробників?

Дефіцит імпортного одягу – шанс для українських виробників, щоб наростити частку продажів. “Українські бренди можуть збільшити попит на свою продукцію”, – припускає гендиректор Pro-Consulting Олександр Соколов.

Аби частина покупців залишилася у локальних гравців, потрібно, щоб магазини Zara та інших гравців, були закриті близько року, каже Савчук з ARGO. У міжнародних брендів достатньо важелів для повернення своєї частки. Частина міжнародних брендів уже йдуть на поступки: зменшують борги на ввезений товар або віддають колекції з більшими знижками, ніж раніше.

«Пропозиція обмежена, і люди купують українське, – пояснює Савчук. – Ступінь патріотизму вищий, ніж до війни». У 2014-му хвиля патріотизму після Революції Гідності підвищила попит на made in Ukraine. На ній піднялися кілька вітчизняних марок: VOVK, Must Have, Goldi та aTan.

“Зараз ситуація інша – у людей немає грошей”, – каже власник мережі aTan Андре Тан. Його мережа після 2014-го зросла втричі, до 52 магазинів (з них лише 16 сьогодні працюють). Виторг відкритих магазинів впав утричі, у деяких випадках – в чотири-пʼять разів. Подібна ситуація і в інших гравців ринку: у MustHave продажі у травні впали на 60%. У мультибрендових ARGO та Intertop – на 30–40%.

Зміг зберегти обсяги на рівні минулого року український виробник Goldi, у якого 25 магазинів. Допомогли продажі повсякденного одягу. «Але минулий рік – це також було виживання через пандемію», – каже співвласник Goldi Олег Червонюк.

«Зараз показники гірші, ніж у СOVID», – каже співвласниця Must Have Анна Коваленко. Через це її компанія на 50% скоротила колекцію на весняно-літній сезон, щоб не накопичувати залишків на складах.

Українського одягу достатньо, щоб замінити імпорт. «У українських брендів багато залишків на складах», – каже Тан. У свої магазини він відвантажив лише 20% пошитої весняно-літньої колекції (у колекції 65 000 одиниць одягу). Решта одягу, якщо її не куплять оптовики у Європі, зʼявиться магазинах і влітку 2023-го.

Аби повернутися до довоєнних оборотів у суперконкурентній ніші недорогого одягу, Тан виходить у Європу. Це єдиний шанс не потонути, а потім – наростити частку на ринку. Його магазини восени за франшизою відкриються в Австрії, Великій Британії, Іспанії та Італії.

Але партнери, які їх хочуть відкривати або купувати одяг у нього оптом, розцінюють як ризик те, що виробництво в Україні може постраждати і вони залишаться без товару. Щоб уникнути цього, склад з одягом Тан планує відкрити в Європі, наприклад у Польщі. Одна з його трьох фабрик постраждала від бойових дій.

Ще одна ціль – разом з іншими девʼятьма брендами, серед яких одяг дизайнерів Лілії Літковської, Каті Сильченко –  збільшити експорт одягу. Щоб отримати замовлення в Європі, Тан і компанія поїдуть на виставки моди до Німеччини, Італії та Франції, де баєри закуповують колекції. Щоб представити стенд з українським одягом, бренди залучають фінансування у Європейського банку реконструкції та розвитку. Поки його ще не погодили.

Але шанс зайти в нішу в Європі є тільки в преміум-сегменті, зазначає Тан. «Тепер завдання – створювати додаткову вартість товару і продавати його в Європі, – каже він. – Наші дизайнери вже довели, що можуть продаватись у всьому світі».

Читайте також – 

https://rau.ua/novyni/chasi-deficitu-produkti-znikli/

До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Кейс лідерства: як LG вже декілька років утримує позицію одного з лідерів на ринку електроніки та побутової техніки в Україні

Кейс лідерства: як LG вже декілька років утримує позицію одного з лідерів на ринку електроніки та побутової техніки в Україні

Це підтверджує її статус переможця в головній бізнес-премії країни «Вибір року», яка визначає найкращі бізнеси у своїй...
time icon  
  124
Усі новини ринку