Головна > Аналітика > Colliers: як коронавірус вплине на торговельну нерухомість, рітейл і логістику
Colliers: як коронавірус вплине на торговельну нерухомість, рітейл і логістику

Colliers: як коронавірус вплине на торговельну нерухомість, рітейл і логістику

Істотне скорочення доходу девелоперів, зниження споживчої активності, порушення виробничо-збутових ланцюжків та інші наслідки пандемії коронавірусу в Україні та світі.

Цей матеріал доступний російською мовою

Жорсткі обмеження стають стимулом розвитку інновацій та підвищення ефективності. Про довгострокові наслідки COVID-19 і його вплив на ринок нерухомості поки що говорити зарано: багато що залежить від сценаріїв розвитку епідемії. Експерти Colliers International підготували аналіз першої реакції гравців професійного ринку на виклики пандемії.

Перший шок: готелі, торгівля, логістика

У короткостроковій перспективі найбільше постраждають від наслідків пандемії індустрії туризму, роздрібної торгівлі та розваг. Оптимістичний сценарій: після спаду в другому і третьому кварталах можливо нейтральне економічне зростання в четвертому кварталі 2020 року. Турбулентність в сфері нерухомості обмежиться готельним сегментом, активами торговельної нерухомості з переважаючою розважальною складовою, та логістикою, яка залежить від товарів не першої необхідності.

В цілому, обмежувальні заходи і наслідки вірусу вплинуть на споживчі настрої. «Навіть в разі додаткової фінансової підтримки чи пільг з боку держави, структура споживання зміститься в бік базових потреб, збільшення витрат населення на охорону здоров’я. Всі сили рітейлерів, в тому числі в Україні, сконцентровані на збереженні бізнесу, а питання розвитку, найімовірніше, будуть відкладені як мінімум до скасування карантину», – прокоментував керуючий директор Сolliers International (Україна) Олександр Носаченко.

Згідно з проміжним сценарієм, відновлення економіки від пандемії відбудеться не раніше першого кварталу 2021 року.

На ринках капіталів імовірна перерва в активності, проте ключові гравці будуть продовжувати інвестиційну активність, зосередившись на «безпечних» ринках. На інвестиційну активність, крім волатильності курсів валют протягом другого і третього кварталів 2020 року, вплине і неможливість фізично відвідувати активи. Ринки, що залежать від іноземного капіталу, можуть зіткнутися зі скороченням інвестиційної активності.

Торговельна нерухомість в умовах економіки StayAtHome

Ринок торговельної нерухомості дуже чутливий до будь-яких коливань і криз. Найбільш успішно цей період пройдуть рітейлери товарів першої необхідності та аптеки, які відчують збільшення оборотів в короткостроковій перспективі. Згідно загальноєвропейської статистики, різко зросли продажі широкоекранних телевізорів, WIFI-роутерів і витратних матеріалів для домашнього офісу. Омніканальні рітейлери, що працюють офлайн і онлайн, ймовірно, будуть відчувати себе досить добре в умовах економіки StayAtHome. Це відноситься як до електронних товарів, так і до електронних послуг, при цьому попит на віртуальні бокси та онлайн-ігри, ймовірно, буде доповнювати зростання онлайн-продажів продуктів, товарів і послуг.

При оптимістичному прогнозі розвитку спалаха коронавірусу, сезонний пік продажів, який зазвичай припадає на четвертий квартал, зможе допомогти відновленню і знизити ризики для багатьох рітейлерів. Негативний сценарій передбачає зниження споживчої активності на 25% у другому-третьому кварталі 2020 року.

В Україні, з огляду на обмежувальні заходи з боку уряду, сегмент торговельної нерухомості істотно просяде в показниках операційного доходу.

Велика ймовірність зниження купівельної спроможності, особливо на тлі валютної невизначеності. Люди в кризовий період починають економити, концентруючись на товарах першої необхідності, продуктах харчування та фармації.

Також тимчасове закриття повітряних сполучень, перш за все, з Італією і Китаєм, та іншими регіонами, які є основними постачальниками в сегменті рітейлу, може призвести до зниження пропозиції товарів з нових колекцій в магазинах.

Власники ТРЦ, ймовірно, будуть домовлятися з орендарями на період карантину.

Складська нерухомість: шанс для зростання

Ринкові умови для промислового та логістичного сектору в Європі почали ставати більш нейтральними ще до початку 2020 року. У деяких країнах бізнес працював краще за інших з економічної та ділової точок зору, а в деяких – очікувалося істотне зниження активності.

З моменту появи COVID-19 порушилися виробничо-збутові ланцюжки, пов’язані з Китаєм. Вже є приклади компаній, залежних від Китаю, які не можуть продовжувати виробництво, тому домагаються у забудовників/власників скорочення орендної плати. Частина великих лізингових угод були припинені на деяких європейських ринках, компанії вичікують, спостерігають за розвитком ситуації з коронавірусом. Очікується, що деякі проекти BTS також будуть припинені.

У той же час, спостерігається зростання попиту з боку компаній, які працюють в продуктових, омніканальних і фармацевтичних областях.

«Ринок складської нерухомості Києва вже кілька років перебуває у фазі орендодавця, що означає – попит перевищує пропозицію. Вакантність в кращих об’єктах наближається до нуля. З огляду на те, що драйверами попиту в останні роки були логістичні компанії, компанії e-commerce індустрії та фармацевтики, в умовах активізації бізнесу цих індустрій в період обмежувальних карантинних заходів не виключені спроби розширення займаних площ складської нерухомості в короткостроковій перспективі. У середньостроковій перспективі перебої в поставках з Китаю і Європи можуть навпаки уповільнити оборот товарів і трохи знизити попит на складські приміщення», – вважає Олександр Носаченко.

У довгостроковій перспективі передбачається зрушення в ланцюжку поставок і зменшення ролі Китаю в них. Згідно з результатами дослідження, проведеного німецькою командою Сolliers International, ймовірний зсув у виробничих ланцюжках і ланцюжках поставок ближче до ринків попиту/споживачів і прискорення автоматизації для подальшої роботи. «Багато виробництв фармацевтичної продукції є не європейськими, цей сектор стане одним з пріоритетних для розвитку в найближчі роки. Не виключено, що роль «європейського Китаю» може зіграти й Україна», – зазначає Носаченко.

Читайте також – 

Nielsen: як пандемія коронавірусу змінить рітейл та онлайн-продажі

Про автора
Виктор Нагорский

Deputy Chief Editor Ukrainian Retail Association

Всі статті від автора