Засновник Cherry Berry: Багато рітейлерів потрапили на власні похорони
Андрій Піонтковський, засновник і директор Cherry Berry Ukraine, розповідає про наслідки введення жорсткого карантину для українського рітейлу та економіку країни в цілому.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Очевидно, що через закриття ТРЦ багато роздрібних мереж збанкрутують. Ще вчора ми не вірили, що до цього може дійти, а сьогодні це сувора реальність. Керуючі компанії ТРЦ скаржаться на те, що потрапили в складну ситуацію і втрачають доходи кожен день. Однак багато хто з рітейлерів потрапили на власні похорони та ризикують втратити власний бізнес.
Мережа Cherry Berry складається з 65-ти торгових точок острівного формату в торгових центрах різних міст України. У них зайнято близько 200 співробітників. Cherry Berry – порівняно невеликий бізнес, але в той же час – лідер в своєму сегменті. Ми продаємо солодощі та морозиво, соки та воду. Тобто, є частиною продуктового рітейлу. Незважаючи на те, що цей вид торгівлі не знаходиться під забороною, деякі ТРЦ змушують нас закриватися, хоча ми стоїмо біля працюючих супермаркетів.
Девелопери бояться перевірок і не до кінця розуміють, кого вони торкнуться, а ми звертаємося до юристів і намагаємося довести, що маємо право продовжувати роботу. Поки безуспішно.
Зараз майже всі наші торгові точки не працюють. В таких умовах у нас немає іншого вибору, крім як відправляти більшість співробітників по домах. В нашій мережі зарплата залежить від виробітку, тому тепер вони залишаться без доходів. Напередодні сезону основна частка вільних коштів була спрямована на закупівлю товару, частина з якого так і не надійшла в Україну. Тому, вже з 17 березня співробітники бек-офісу пішли у відпустки за свій рахунок.
Навіть якщо нам дозволять торгувати в ТРЦ, де продовжують працювати продуктові супермаркети, падіння продажів не уникнути. У ситуації, що склалася, попит на солодощі точно впаде. Наскільки суттєво – передбачити складно, але це може бути 50% або навіть більше. Якщо ж ми не зможемо повернутися до роботи в найближчі тижні, виникнуть й інші наслідки. Ми торгуємо продукцією, що швидко псується, тому частину товарних залишків доведеться утилізувати. Через те доведеться знову шукати кошти для закупівлі товару та знову інвестувати в перезапуск бізнесу.
Так, можливо, великі компанії здатні пережити цю бурю, але дрібні та середні мережі, у яких немає достатнього запасу міцності, будуть стерті з карти українського рітейлу.
Слід розуміти, що наслідки відчують на собі всі компанії та вся країна. Рівень безробіття істотно виросте, рівень доходів українців також істотно впаде. В результаті навіть продуктові магазини, аптеки та служби доставки, які зараз, на перший погляд, знаходяться «у шоколаді», зіткнуться з падінням товарообігів. Не кажучи вже про інші сегменти рітейлу, такі як fashion, електроніка, ювелірка, косметика чи drogerie. Багато гравців цих сегментів просто помруть.
Зрозуміло, що вводячи жорсткі карантинні заходи, держава намагається захистити своїх громадян. Ці заходи дійсно необхідні. Я сам і більшість інших підприємців їх підтримуємо. Ніхто з бізнесменів не хоче піддавати українців додатковому ризику. Ніхто не хоче повторення в Україні Ухані чи Італії. Ми всі розуміємо, що карантин – це вимушений захід, здатна запобігти сотням, а то й тисячям смертей. Однак разом із введенням обмежень, потрібно задуматися й про наслідки, до яких вони приведуть. І розуміти, що в даній ситуації ми повинні думати не тільки про себе, а й про наших співробітників, бізнес-партнерів і країну в цілому.
Вчора Верховна Рада прийняла закон про підтримку підприємців в період карантину, звільнивши ФОП від сплати ЄСВ та запровадивши ряд інших «підтримують» заходів. Однак їх недостатньо.
В таких умовах, саме малі та середні компанії повинні отримати першими підтримку від держави. Ця допомога повинна бути дієвою й ефективною. Вона потрібна вже сьогодні, бо завтра значної частини рітейлу може не бути.
Крім того, зараз для нас життєво важливо отримати підтримку від девелоперів. Упевнений, що й самі торговельні центри розуміють, що зараз необхідно піти на зустріч рітейлерам і знизити орендні платежі до мінімуму. Цей крок дозволить торгівельним мережам пережити кризу, та повернутися до роботи після закінчення карантину. Зрозуміло, ми не знаємо, як довго він триватиме, але продовжуємо вірити в краще. Якою б складною була об’єктивна ситуація, я продовжую залишатися оптимістом і готовий відновити роботу своїх торгових точок після зняття обмежень.
Читайте также –
Карантин в Україні: якими будуть наслідки для ТРЦ, рестораторів та операторів розваг