
Відкриття у стилі “Гри в кальмара”: у Києві запрацював третій у місті супермаркет ТА-DА! (+фото)


Український ресторатор про вплив карантину, зміни уподобань споживачів, розвиток гастрономічної культури в країні і появі нового покоління клієнтів та рестораторів.
Цей матеріал доступний російською мовою
Відомий ресторатор Дмитро Борисов дав інтерв’ю Радіо НВ, в якому розповів про причини низької популярності української кухні на батьківщині, про можливості розвитку цього ресторанного сегмента, про втрати в карантин і багато іншого. Також на своїй сторінці в Facebook він розповів про основні принципи підбору і мотивації персоналу. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цих матеріалів.
Необхідно зберігати культурну пам’ять українців за допомогою традиційної кухні, яка була «вирізана» з суспільної свідомості за часів СРСР. Українська кухня була представлена через сільське масне “куховарство”: сало, борщ, вареники і так далі.
Ми створюємо нову історію української гастрономії, тому що просто грати в старовинні рецепти як це було у наших дідів-прадідів не зовсім вірно. Це повинно бути основою для розвитку гастрономічної культури і представлення української кухні в сучасному її форматі.
Наприклад, як в наших закладах борщ в качані капусти, різнокольорові вареники, подані в азіатському стилі і так далі. Це наша база та ідентифікація. В Іспанії, Італії та Франції люди переважно замовляють страви своєї кухні, чого не можна сказати про Україну.
Ми пропонуємо мідії та устриці з місцевим бесарабським вином – це і є наше нове прочитання української кухні. Хоча це дуже схоже на ті ж страви в Італії або Франції.
Українці в своїх гастрономічних перевагах ближче до жителів півдня – італійцям і грузинам. Ми для себе провели невелике дослідження і з’ясували, що в основі цієї спільності знаходиться алкогольний напій – вино. Це наша гіпотеза: гастрономія інтенсивно розвивається в тих регіонах, де основним алкогольним напоєм є вино. У країнах, де, як правило, холодніше і п’ють міцніші напої, важче виділити типові страви місцевої кухні.
По-перше, в ресторани українці ходять не поїсти, а розважитися, відсвяткувати подію або провести час.
По-друге, українські страви люди звикли їсти вдома.
По-третє, з’явилася мода на здоровий спосіб життя, а українська кухня асоціюється з чимось жирним і калорійним.
Ми 70 років не бачили світ, не могли пробувати чужу кухню. Базовий гастрономічний рівень в СРСР був однаковим: що в школі, що в робітничій їдальні, що в армії, що в тюрмі. Це була збірка одних і тих же рецептур. Стандарти за кількістю закладів на 100 000 населення.
Тільки зараз приходить покоління, яке свідомо підходить до свого життя.
Нам важливо не тільки відкривати ті заклади, на які є попит, але й формувати цей самий попит. Адже українська кухня може бути дуже різною в своєму різноманітті. Треба показувати, якою неймовірною може бути їжа в країні з двома морями, Карпатськими горами, річками, виноградниками, з неймовірним вином … Це треба просто брати, куштувати, насолоджуватися і з гордістю представляти це в світі.
Ресторанний бізнес робиться заради грошей. Зрозуміло також, на яких напрямках можна зробити цей бізнес. Можна йти за попитом і швидко окупити вкладення – піцерія, суші-бар або хінкальня. Але ми робимо вибір на користь розвитку того, що не розвинене – сучасна українська кухня в ресторанній подачі. Це трохи довше для повернення інвестицій, але все одно вигідно.
Звичайно, можна сказати, що в сегменті українських ресторанів конкуренція менше, ніж серед закладів італійської, наприклад, кухні. Але насправді це не так.
До карантину українська кухня була досить популярною в Польщі. Ресторан Канапа у Варшаві дуже добре працював. Ми бачили, як поляки після відвідування ресторану потім приводили своїх друзів і родичів, влаштовуючи велике застілля і показуючи своїм, якими, наприклад, повинні бути «пироги», тобто вареники.
Ніхто не очікував, що не можна буде фізично потрапити в свій ресторан в іншій країні через скасування авіасполучення, не можна зробити жодної транзакції, бо в обох країнах не працювали в карантин держоргани. Єдиний вихід – продати ресторан комусь із місцевих, хто готовий був розібратися з усіма рахунками, які виставляли з усіх боків нашому закладу. В результаті ми зафіксували збиток більше 1 млн євро, продавши заклад з дисконтом більше 80%. Хоча планували повернути ці інвестиції протягом п’яти років.
Тому зараз незрозуміло, як робити бізнес за кордоном, коли кожні півроку влада лякає закриттям кордонів.
За останні 5-6 років в Україні після Революції Гідності сталася свого роду самоідентифікація людей, в тому числі в регіонах. Це видно і на рівні гастрономічної культури. Наприклад, в Одесі я йду в хороший ресторан пробувати варіант південноукраїнської кухні, багатою дарами морів. Адже в Азовському і Чорному морях є близько 60 видів риби і морепродуктів, які можна приготувати і подати.
Ресторани в Україні вже давно досягли рівня Лондона, Нью-Йорка і Берліна. За якістю, по своїм неймовірним інтер’єрам, рівню обслуговування. Може, в невеликих містах це не так сильно помітно, але все частіше в цю сферу усвідомлено приходить нове покоління рестораторів, кухарів і офіціантів. Такі ресторатори особисто відповідають за продукт, а не намагаються, як ще було 10 років тому, відкрити кілька закладів, щоб заробити, а що відбувається всередині – їх не хвилювало.
Перше. У нас в компанії немає штрафів. Ніяких, в принципі. Ми вказуємо на помилки і допомагаємо їх виправити, ставимо перед кожним співробітником дуже чіткі завдання й цілі, і пропонуємо інструменти для їх досягнення. Якщо людина систематично грубо порушує правила, не справляється і не намагається впоратися, ми просто коректно розлучаємося.
Це більш ефективний підхід, ніж спроби отримати результат від команди, діючи методом батога і пряника, лякати штрафами, маніпулювати почуттям провини і так далі.
Друге. Cистема мотивації, на відміну від системи штрафів, є. Вона прозора і зрозуміла для всіх. Для лінійного персоналу, наприклад, для офіціантів, вона прив’язана до товарообігу і виконання особистих планів по виручці. Для директорів і шеф-кухарів – до рентабельності. Важливо, що всі співробітники отримують ставку трохи вище середньої по ринку, а мотиваційні бонуси – це те, що «понад». Тому якщо не вийшли на планові показники, в будь-якому випадку виплачуємо базові ставки і глобально дивимося, що потрібно поміняти в бізнес-моделі, щоб вона була робочою.
Трете. Прозорість процесів і доступ до інформації. Всі завдання обговорюємо в групах онлайн, там же ставимо цілі на місяць, тиждень, день і в кінці зміни відзначаємо, як ми їх досягли. Чув про те, що є неймовірні ситуації, коли товарообіг, середній чек, бізнес-модель ресторану – це «таємниця тільки для втаємничених», а співробітники не знають, яка зарплата один у одного. Я не розумію, як в такій ситуації можна говорити про бажання працювати на загальний результат, цінуванні своєї роботи і так далі.
Четверте. Ми керуємо процесами, а не людьми. У кожної людини є свій досвід, воля, цілі, мотивація і так далі. Бізнес може створити таку систему, правила, умови, в яких люди зможуть, виконуючи поставлені завдання, працювати на благо бізнесу і досягати своїх особистих цілей (фінансова незалежність і безпека, можливість отримати «в резюме» сильний бренд, доступ до корпоративних практик та рішення складних задач при наявності необхідних ресурсів і т.д.). У той же час бізнес повинен бути стійким, і ротація співробітників не повинна впливати на глобальні результати.
П’яте. Ми концентруємося на тому, щоб ростити свої управлінські кадри. У нас є прозора система кар’єрного зростання, велика частина директорів наших ресторанів зараз починали з позиції офіціанта/адміністратора в компанії, а шеф-кухарів – кухарями на зміні. Ми прийшли до того, що легше допомогти «своїм» розвинути, доточити управлінські навички, ніж брати людей «з ринку», які працювали з іншими бізнес-моделями, кардинально іншими цінностями і принципами.
Шосте. Ми будуємо глобальну HR-систему. Часто 80% сил рестораторів направляється на нескінченний рекрутинг, 20%, якщо залишається час, на все інше. Ми пішли від зворотного: від побудови процесів, автоматизації системи навчання, прозорої мотивації, доопрацювання посадових інструкцій і стандартів роботи, зниження плинності кадрів і створення комфортного середовища. В результаті у нас незалежно від сезону закрито 97-98% позицій, а під відкриття нових ресторанів завдяки кадровому резерву, HR-боту, ефективним каналам комунікації з потенційними кандидатами ми дуже швидко збираємо команди, іноді за 2-3 дні.
Джерело: Радио НВ
Читайте також –