Борис Марков, АТБ: Як логістика допомагає компанії бути ефективнішою за конкурентів
СЕО та голова ради директорів корпорації АТБ Борис Марков про логістичну інфраструктуру компанії, будівництво нових розподільчих центрів та впровадження інновацій на складах компанії.
Цей матеріал доступний російською мовою
Про це топ-менеджер говорив у черговому випуску відеопроекту «Інтерв’ю з топом», який був присвячений логістиці мережі магазинів АТБ. Генеральний директор корпорації АТБ також розповів про розмір інвестицій в будівництво складів, оновлення автопарку, автоматизацію та підвищення продуктивності праці на РЦ тощо. Редакція RAU публікує текстову версію інтерв’ю.
Про складські потужності АТБ та ефективність логістики
Наша складська логістика складається з десяти розподільчих центрів: восьми власних і двох орендованих. Три наших РЦ знаходяться в Дніпропетровській області, по два – в Київській та Харківській областях. При цьому харківські РЦ ми орендуємо. Ще по одному в Одесі, Львові та Херсоні. Загальна площа цих розподільчих центрів складає більше 200 000 кв. м. Середньодобовий вантажообіг становить понад 8000 тонн на добу, а в період пікових навантажень – 10 000-11 000 тонн на добу.
Враховуючи, що АТБ сповідує класичний підхід до дисконтно-орієнтованої торгівлі та цінового лідерства за ключовими групами товарів, ми намагаємося оптимізувати витрати по всьому ланцюжку поставок. Практично у всіх роздрібних операторів, в тому числі й у нас, друга за значимістю стаття витрат – це логістика: складська, транспортна, інформаційна тощо. Тому приділяємо підвищену увагу цьому напрямку. І з моєї точки зору, логістика АТБ – безумовна конкурентна перевага компанії в порівнянні практично з усіма операторами в Україні.
Досить давно ми прийняли рішення про розвиток власних логістичних потужностей в складській логістиці, а також приблизно про 70% власних потужностей в транспортній логістиці.
Уже багато років підтримуємо ці принципи, вони дозволяють нам бути попереду конкурентів у питаннях вартості та якості продуктів, а також простоти й швидкості приймання\обробки товарів. Комплекс цих заходів уже довгі роки дає можливість утримувати витрати на логістику в межах до 4% від обороту.
Про нарощування логістичних потужностей і будівництво нових РЦ
Зараз перебуваємо в активній фазі будівництва власного розподільчого центру в Харкові. Плануємо ввести його в експлуатацію на початку наступного року, а в другому кварталі – запустити власну логістику в харківському регіоні, замінивши два орендованих РЦ.
Також в активній фазі придбання земельної ділянки в Хмельницькій області під розміщення нового розподільчого центру. За нашими планами будівництво відбуватиметься в 2021 році, а в першій половині 2022-го розраховуємо отримати його в своє розпорядження і запустити повний комплекс складських операцій.
Кожен з нових РЦ займатиме площу близько 30 000 кв. м. Таким чином орієнтовно до кінця 2021-го – середини 2022-го ми підійдемо до рубежу в 250 000 кв. м складських площ.
Це дуже технологічні розподільчі центри зі спеціальними кліматичними зонами, з найсучаснішою складською технікою та IT-рішеннями. Інвестиції в РЦ такого класу знаходяться в діапазоні $900-1000 на кв. м.
Розширення складських площ дасть можливість покрити всі потреби мережі на найближчі три роки, а в подальшому все залежатиме від інтенсивного і екстенсивного зростання. Адже логістика виконує обслуговуючу функцію: її стратегія розвитку безпосередньо залежить від стратегії розвитку торгової мережі.
Про розвиток власного автопарку
У нас в розпорядженні один з найбільших автопарків в країні. За нашою інформацією, він найбільший серед роздрібних операторів і входить в трійку серед усіх транспортних операторів в Україні, включно з західними компаніями. Зараз автопарк АТБ складається з 655 одиниць автотранспорту різної тоннажності – від 3-5 до 20 тонн.
В цьому році ми повинні отримати ще 86 нових автомобілів. Старі авто марки МАЗ будуть виведені з експлуатації до кінця цього – початку наступного року.
Розвиток автопарку зосереджено на автомобілях німецької фірми MAN з найсучаснішими будками і охолоджуючими агрегатами. При цьому кожне придбання і річна закупівля супроводжується тендерами і порівнянням комерційних пропозицій. Ми дуже ретельно стежимо за якістю автопарку, його працездатністю і за комерційними умовами придбання.
Про IT-рішення для управління логістикою і автоматизацією складів
Ключовий програмний продукт, який ми використовуємо – це WMS-система Manhattan. За класифікацією WMS-систем, це як умовний Bently в світі авто. За нашою інформацією, крім нас в Україні таку технологію використовують тільки дві компанії. Ми були змушені зупинити свій вибір на цій дорогій та складній з точки зору доопрацювання системі в силу великих обсягів наших операцій, кількості транзакцій та необхідності частково централізованого, а частково децентралізованого управління системою. Зараз перебуваємо на етапі переходу від старої версії на версію 2018. У цьому проекті ми перші в Україні й одні з перших в країнах пострадянського простору.
Також на наших складах працює цілий комплекс інформаційних систем, в тому числі Yard Management System і TMS System, яка управляє подачею і розподілом транспорту.
Уже не перший рік реалізуємо цілий пул проектів, пов’язаних з підвищенням продуктивності праці та автоматизацією. Звичайно, ми все ще дуже далекі від роботизації наших складських площ. В першу чергу тому, що в Україні поки що відносно невисокий рівень оплати праці складського персоналу і відносно високі капітальні вкладення на придбання роботизованого обладнання. Але з огляду на тренд зростання фонду оплати праці та зниження вартості обладнання, вся цивілізована торгівля і логістика рухаються в бік автоматизації. Ми не виняток, але підходимо до цього процесу розумно, поступово і через економічне обґрунтування.
Про пріоритети в розвитку логістики та нові послуги для постачальників
Розглядаємо логістику як нашу кровоносну систему, тому і акцентуємо увагу на власних логістичних потужностях, намагаючись контролювати процес від початку до кінця. Наша подальша стратегія розвитку буде спрямована на підвищення продуктивності праці, поступове еволюційне заміщення персоналу софтом і залізом, а також на створення комплексного продукту для наших постачальників, для їх зручності, комфорту і більш ефективної роботи всього логістичного ланцюжка.
Здачу своїх складських площ в оренду не розглядаємо ні в короткостроковій, ні в середньостроковій перспективі. Однак уже найближчим часом плануємо вийти на ринок з пропозицією по наданню комплексної послуги 3PL оператора.
Завдяки цьому проекту у постачальника буде можливість поставити товар до найближчого розподільчого центру АТБ, після чого ми самі будемо займатися внутрискладською логістикою і розвозити товар по всій нашій логістичній системі. Це повинно працювати в конфігурації win-win і точно буде дешевше та зручніше для постачальника, ніж його власна логістика. Також це буде вигідно і для нас з точки зору завантаження виробничих потужностей і циклічності логістичних процесів. Думаю, що з цією комплексною пропозицією в тестовому режимі ми вийдемо на ринок вже в цьому році.
Читайте також –
Як пережити кризу: поради генерального директора АТБ Бориса Маркова