Андрій Логвін, Kasta.ua: Партнерство не має народжуватись з дружби
Співзасновник і генеральний директор компанії Kasta.ua – про партнерство в бізнесі, розвиток під час кризи та конкуренцію за людей.
Цей матеріал доступний російською мовою
Співзасновник і СЕО інтернет-магазину Kasta.ua Андрій Логвін в рамках першого RAU Investment Forum 2019, організованого Асоціацією рітейлерів України і компанією Dragon Capital, розповів про те, як знаходити баланс між роботою та особистим життям, гроші для розвитку та конкуренцію на ринку електронної торгівлі. Investory.news підготовуала конспект розповіді бізнесмена, а RAU вибрала найцікавіші тези.
Про мотивацію та life and work balance
Наше локальне завдання – робити набагато більше, ніж робимо зараз. Можна провести аналогію зі спортом. Якщо ти займаєшся бігом, щоб зігрітися, то баланс між роботою та життям знайти досить просто. А якщо ти бігаєш і хочеш обігнати найшвидшого, тобі доведеться серйозно напружуватись.
Якщо ти робиш якісь неординарні речі, буде непросто постійно залишатись у зоні комфорту. Сем Уолтон, засновник Walmart, говорив: “Якщо ви прийшли в рітейл і не працюєте шість днів на тиждень, у мене для вас погані новини – вас скоро не буде”.
Навіть при всій любові до роботи потрібно виходити із зони комфорту, надриватися і показувати колегам своїм прикладом, як потрібно вкладатися.
Про партнерство в бізнесі
Партнерство не має народжуватись з дружби, а дружба – з партнерства. Мій досвід підказує, що ти не повинен обирати за показником “кльові хлопці, знаємо один одного ще з дитячого садочка, давайте зробимо бізнес”. Звичайно, є випадки успіху таких історій, але більшість з них все ж таки неуспішні.
В нашому бізнесі – рітейл, ІТ – досить важко знайти людину, в якій поєднуються усі важливі навички та сильні сторони. Кожен з партнерів має доповнювати один одного в будь-якому випадку. Не знаю, чому саме в Україні так складно з партнерством. Можливо, тому, що в нас є певний менталітет, досить високі амбіції, тому прикладів успішних партнерств у зрілому віці я знаю небагато.
Треба розвивати не лише бізнес, а й один одного. У бізнесі якщо хтось росте, а хтось залишається на місці, це призводить до розбалансування “корабля”. І тут критично важливий спільний розвиток.
Є така американська приказка “Чим довше ви товаришуєте, тим товще має бути ваша партнерська угода”. А в нас ввжається, що товариші завжди зможуть розібратися з проблемами, і взагалі говорити про угоду на початку побудови власної спільної справи якось “не по-пацанські”. А згодом починаються складнощі.
Про розвиток під час криз
Я вважаю, що під час криз відбувається розвиток. У цілому, філософи сходяться на думці, що найвища мотивація в людини у кризу в тому, що це – близькість смерті. Ніщо так не мобілізує твої сили, як знання того, що ти зникнеш.
Криза – це точно можливості. Улюблений мій приклад – південнокорейський ринок, де зараз працюють десятки тисяч інтернет-магазинів з маржею до 10%, де просто дика конкуренція. Ми ж знаходимось в умовах, на мою думку, ще досить низького рівня конкуренції. І криза – це природний людський відбір за Дарвіном: слабкі вмирають, сильні стають ще сильнішими. І з’являється вікно можливостей, щоб зрозуміти, хто є хто на ринку.
Про конкуренцію
Ми дивимось на західні ринки, на продукти, які там створюються, і розуміємо, що ми знаходимось все ще в “теплій ванні”. Бо таку велику країну з 45-46 мільйонами населення з таким низьким проникненням у сфері e-commerce – максимум на рівні 4-5% – знайти досить важко.
Впродовж наступних 4-5 років ринок має збільшитись у 5 разів, і ми повинні дати таку якість продукту споживачеві, щоб він був задоволений. Й у цьому зупинити нас ніхто не зможе: ні Alibaba, ні Amazon, ні колега з Києва не зможуть заборонити нам робити класний продукт.
Зараз ми знаходимось в ситуації, коли все залежить від нас. Але що буде, коли сюди зайде Amazon? Ми бідніші, голодніші, в нас немає плану Б, на відміну від Amazon, але це наша країна і це буде наш найважливіший бій. І точно не треба падати раніше пострілів.
Прикладів, де Amazon програв ринки, досить багато. Тобто нічого навіть вигадувати не потрібно, варто лише повторити чийсь досвід.
Всі можливості зараз знаходяться в руках наших колег. Наприклад, у сфері електронної комерції дуже велика проблема утримання айтішників. Для розуміння: під час навчання в Стенфорді я почув, що якщо спеціаліст розбирається в machine learning, його річна заробітна плата стартує від $400 000 на рік, якщо він розуміється на тому, як використати ці знання у процесі створення продукту, це зарплатня в $1 млн на рік. Ми – дуже сприятливе середовище для виховання таких спеціалістів.
Рецепт тут один: ми знаходимось в глобальному світі, тож мусимо навчитись платити конкурентні гроші співробітникам. А для цього треба розвивати бізнес.
Час, коли ти придбав свічний заводик і виробляєш 5-10 свічок, платиш співробітникам по 500-800 євро, вже пройшов. Ти мусиш розвивати бізнес, який зростатиме, ти маєш давати конкурентні зарплати. Чим далі, тим більше.
Ми – суперприваблива нація з працездатним й інтелектуальним населенням. А це великий ризик для локального ринку.
Про залучення інвестицій
Ми заснували Kasta.ua у 2010 році і розуміли, що на цей ринок ми вийшли одними з останніх. Я завжди дуже активний в інвестиційних рамках. Відомо, що зараз отримати кредит під прийнятну ставку досить складно. Тому в нас на різних етапах тривають перемовини з венчурними інвесторами, розглядаємо інші можливості залучення капіталу.
Будучи в США, я пройшовся по багатьох американських фондах – всі прекрасні хлопці. Але 95% зустрічей закінчувались на запитанні, з якої ми країни. У відповідь ми чули: “Вибачте, після Румунії ми не покриваємо інші ринки в Європі”.
Питання про інвестиції доволі актуальне. Коли ти швидко розвиваєшся, тобі потрібно “пальне для заправки”. Тому треба самостійно шукати джерела фінансування.
Читайте також –
Андрій Логвін, Kasta: Будемо дуже агресивно розвивати мережу відділень