Технології, формати чи поведінка: топ-8 трендів в рітейлі на 2021 рік
Тенденції, які будуть впливати на світову роздрібну торгівлю в 2021-му і ще кілька років після: нові формати, зміна поведінки споживачів, інші принципи взаємодії.
Рітейл завжди ближче всіх стояв до споживача. Будь-яка зміна споживчих звичок негайно відгукується на роздрібній торгівлі, тому в цій сфері зараз спостерігається неймовірна швидкість змін. Портал NR зробив огляд восьми трендів, які визначатимуть розвиток торгівлі в 2021 році.
Рітейл йде по домівках
Рітейлу вже “не сидіти” в комфортних торгових комплексах, ситуація його стрімко підштовхує до домогосподарств та під’їздів. Тому торгові мережі будуть активно відкривати пункти самовивозу товарів, розміщуючи їх поруч з будинками своїх клієнтів.
Банки переманюють покупців
Рітейл виявився не настільки швидким у винаході нових форматів: всі зусилля зараз йдуть на оптимізацію старіючих бізнес-моделей, а на нові моделі не залишається сил. Банки, високотехнологічні компанії активно виходять в нові для себе сфери і поступово забирають традиційну аудиторію роздрібних мереж, пропонуючи нові формати.
Якщо рітейл і далі буде втрачати ініціативу в нових форматах, то скоро можна буде говорити про формування нової реальності. Де на вершині піраміди будуть банки і технологічні компанії, а не торгові мережі. Рітейлерам варто звернути увагу на цю ситуацію вже в 2021 році.
Розмаїття технологій: вибудувати систему пріоритетів
Роздрібну торгівлю чекає активне впровадження інновацій на всіх його рівнях, в усіх сегментах, в боротьбі за виживання і підвищення ефективності, рітейл змушений почати активний пошук інноваційних рішень, в першу чергу IT-рішень. Складністю, з якою зіткнуться торгові мережі в цьому році, стане достаток технологій і відсутність критеріїв вибору рішень.
Пропозицій багато, і вирішують вони безліч завдань, але при обмеженому бюджеті складно вибрати технологію, яку потрібно впроваджувати в першу чергу, а яку – в другу. 2021 рік – це проблема пріоритетів. Зростає роль консультантів, які допоможуть підібрати рішення і вибудувати пріоритети.
Виробники впливають на стратегії боротьби за покупця
Офлайн-рітейл довго нехтував організацією зворотнього зв’язку між споживачем і виробником. Таке нехтування може поставити торгові мережі в дуже складне становище, тому що виробник бачить дуже демократичні канали виходу безпосередньо на споживача, і в цих каналах він отримує зворотній зв’язок для поліпшення свого продукту, а також – великий прибуток.
Найбільш меткі рітейлери зроблять своєю стратегією не блокування зв’язку виробника і покупця, а зосередяться на вибудовуванні зручного інтерфейсу спілкування.
У магазинів в більшості випадків товар не свій, а у виробника немає доступу до покупця, його монополізував рітейл. У 2021 році ми побачимо процеси зміни стратегії виробника в напрямку роботи з покупцем безпосередньо і, як наслідок, зміну стратегій рітейлу, щоб зменшити шкоду від нових стратегій виробника.
Дискаунтери наступають
У споживача завжди був запит на справедливу ціну, але задовольнити його не поспішали, тому що не складалися для цього умови. Жорсткі дискаунтери у всіх сегментах будуть займати все більшу частку. У найближчі 3-5 років вона може перевалити за 20%. Сприятливою умовою для розвитку дискаунтерів є не стільки падіння доходів населення, скільки втома багатьох покупців від брендів. Покупець просто не бачить різниці між торговими марками, і вирішальним фактором для нього стає тільки ціна. Важливо розуміти, що жорсткий дискаунтер – це в першу чергу задоволення попиту на справедливу ціну, а потім вже все інше.
Мобілізація
Продовжиться мобілізація всього і вся, буде лавина розробок мобільних додатків: для покупця, для продавця, для офісних співробітників рітейлу. Ми всі йдемо в маленькі екрани, а доступність 24/7 стає новим стандартом.
Каси самообслуговування
У рітейлі продовжиться тренд на розвиток кас самообслуговування. У найближчі 3-5 років частка чеків, що пробиваються через такі каси, може дійти в середньому до 30-40%.
IT-аутсорсинг
Частина рітейлу, яка активно увійшла у власні розробки IT-продуктів почне їх згортати на користь аутсорсингових рішень. Багато компаній побачать, що власна розробка добре може відображати проблеми конкретного бізнесу, але сильно відставати від загальноринкових завдань, і це вже непосильна задача для непрофільного підрозділу в рітейлі. Ті ж компанії, які продовжать активні розробки, в наступні п’ять років стануть постачальниками IТ-рішень для ринку і почнуть активно міняти свою бізнес-модель в сторону розвитку в якості IT-компаній.
Читайте також –
П’ять трендів shopper-маркетингу, які будуть актуальні в 2021 році