Олександр Соколовський, Текстиль-Контакт: Власне виробництво завжди складніше, але економічно більш виправдано

Олександр Соколовський, Текстиль-Контакт: Власне виробництво завжди складніше, але економічно більш виправдано

28.10.2024 09:10
  1582
Костянтин Симоненко

Засновник компанії розповів про шлях побудови бізнесу, який починався з шиття блузок на кухні й згодом розвинувся в мережу фабрик та магазинів.

Засновник групи компаній Текстиль-Контакт Олександр Соколовський розповів Liga.net про шлях компанії, якій вдалося, попри несприятливі економічні умови та повномасштабну війну, розвинути не просто успішне підприємство, а вийти в лідери ринку. RAU пропонує основні тези цієї розповіді.

Про початок бізнесу

У 1990 році почав на швейній машинці “Чайка 132-М”шити вечорами жіночі блузки на продаж, аби підзаробити. Підприємництво приносило 700-800 радянських рублів проти офіційної зарплати інженера у 200 рублів. На відміну від нинішнього часу, на початку 1990-х головною проблемою було знайти не покупця, а де купити тканину чи цікавий модний одяг. В міру зростання попиту найняв надомниць, які відшивали блузки за готовими лекалами. Однак потім в Україну прийшли перші іноземні бренди, товари з Польщі й Туреччини і дефіцит одягу почав зникати. Тоді вирішив продавати тканини для інших виробництв.

Переорієнтація на торгівлю тканинами

Для пошиття своїх блузок здебільшого купував матеріал в Узбекистані. Аби здешевити закупку, брав оптові партії, а залишки тканин, що не йшли на пошиття власного товару, продавав іншим виробникам. Коли ринок змінився, повністю згорнув виробництво блузок і зайнявся дистрибуцією тканин. Так у 1995 році з’явилася компанія Текстиль-Контакт, в яку були вкладені всі заощадження – $10 000. Їх вистачило, аби купити 20 тонн цукру – одну повну фуру, яка поїхала в якості оплати за тканину в Узбекистан. Бо тоді між колишніми республіками СРСР процвітав бартер. Знайомство з місцевими виробниками тканин дозволило отримати товар у кредит на суму $40 000. Розраховувався за них теж бартером: цукром, крупами, консервами, яєчним порошком, посудом і навіть пожежними машинами. Особливим попитом в місцевих користувався кисіль у брикетах.

Спочатку торгував лише бавовняними тканинами, згодом з’явилися трикотажні тканини, для спецодягу, меблево-декоративні, штучне хутро. Розширилась і географія постачальників: Китай, Туреччина, Італія, Іспанія. Їх шукали на виставках, використовували особисті контакти.

Розширення каналів збуту

Лінійку тканин розширювали, поки Текстиль-Контакт не став найбільшим оператором у країні. А згодом за кількістю артикулів у наявності на складі – і в Європі. Нині асортимент тканин у компанії налічує понад 30 000 найменувань. Вони продаються у найбільшому магазині-складі у Києві та семи магазинах-складах у Рівному, Чернівцях, Дніпрі, Запоріжжі, Одесі, Харкові, Хмельницькому. У 2010 році компанія вийшла в роздріб, і нині має п’ять магазинів ТК-Маркет у Києві. У 2016-му відкрили інтернет-магазин. Щоправда, у структурі продажів онлайн-торгівля займає приблизно 5%. Тканини – специфічний товар, багатьом покупцям обов’язково треба їх помацати власноруч.

Початок нового виробництва

Паралельно з розширенням каналів збуту тканин, повернулися до виробництва. Наразі в структурі групи компаній Текстиль-Контакт є 12 різних фабрик: із виробництва тканин, ниток, сумок, домашнього текстилю, пошиття одягу та спецодягу як для іноземних замовників, так і для внутрішнього ринку. Власне виробництво завжди складніше, але економічно більш виправдано. Повна залежність від імпорту – велика проблема, тому базові позиції краще виробляти тут, в Україні.

Втрата потужностей

Тому в 2002 році придбали збанкрутілу Донецьку бавовняну фабрику, що стала Донецьким виробничим об’єднанням “Текстиль–Контакт–Донбас”. Це було близько 160 000 кв. м приміщень та 23 гектари землі. Аби запустити виробництво, вклали $12,5 млн. Комбінат випускав до 2014 року 1,5-2 млн погонних метрів тканини на місяць. У структурі загальноукраїнського виробництва частка продукції заводу складала понад 50%, випускаючи щороку приблизно 20 млн погонних метрів тканин. Після подій 2014 року контроль над фабрикою було втрачено.

Нова спроба

У 2018 році орендували приміщення колишньої Чернігівської фабрики первинної обробки вовни, де налагодили виробництво бавовни й тканин для спецодягу. Фабрика отримала назву “ТК ДТ-Чернігів”, у її відновлення вклали понад 100 млн грн. На початку повномасштабного вторгнення, у березні 2022 року, виробництво постраждало – в нього влучили три ракети. Завдяки зусиллям працівників та партнера-управителя Володимира Марценюка вже влітку 2022-го виробництво відновили. Восени 2023-го для оновлення фабрики “ТК – Домашній Текстиль” викупив обладнання польської текстильної фабрики, що закрилась. Модернізація коштувала майже 2 млн євро. Польське обладнання дасть змогу втричі збільшити виробництво тканин і виготовляти полотна завширшки 260 см на противагу колишнім лімітам у 180 см. Окупність проєктів у легкій промисловості довга і 7-8 років є дуже хорошим терміном.

Диверсифікація бізнесу

Ще у 1990-х роках паралельно із торгівлею тканинами виник продаж фурнітури: ниток, ґудзиків, тасьми, застібок. Тепер це окреме підприємство «ТК-Фурнітура» (засноване з партнером-управителем Валерієм Рибасом), яке управляє ще одним виробництвом – єдиною в Україні фабрикою ниток Barva, заснованою у 2017 році. Пошиття одягу на трьох фабриках – ще один напрям роботи. Першою запрацювала фабрика ТК-Style у Чернігові. Під неї у 2003 році орендували приміщення ще однієї збанкрутілої державної швейної фабрики. Тут відшивають одяг і спецодяг для майже двох десятків американських і європейських брендів із давальницької сировини. Дві інші фабрики ТК-Коростень і ТК-Лубни працюють переважно на внутрішній ринок – шиють спецодяг і форму для Міноборони, Національної гвардії, Укрзалізниці, Укрпошти й інших державних і приватних компаній.

Про конкуренцію на ринку

На українському ринку в галузі легкої промисловості висока конкуренція, яку підсилює тіньове виробництво (близько 40% виробництва). Ще одна проблема – засилля в країні вживаного одягу. Згідно з даними асоціації Укрлегпром у структурі імпорту готових товарів легкої промисловості вживаний одяг займає 54%. Також під виглядом секондхенду в країну завозиться контрабандою новий одяг. І це гальмує розвиток вітчизняного виробництва.

Експансія у Європу

У січні 2023 року у Вільнюсі з’явилася компанія “Текстиль-Контакт Литва”. Орієнтована вона на В2В продажі. Зокрема, на пошук замовників на пошиття спецодягу (уніформи, спеціалізованої форми для приватних брендів), який відшиватиметься на українських фабриках. Виявилося, що в ЄС набагато краще купують товари дорожчі, гіршої якості, але з впізнаваним логотипом, ніж молоді українські бренди. Поки ще є складнощі з сертифікацією та європейськими протоколами. Подальші кроки спрямовані на державні тендери країн ЄС.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Share this news on social networks


Read also

Роман Вельгуш, Альфа Про: Актуальні ключові запити від ритейлу – це прозорість, легкість і енергоефективність

Роман Вельгуш, Альфа Про: Актуальні ключові запити від ритейлу – це прозорість, легкість і енергоефективність

Ритейл нерухомість — це завжди великі об’єми скління, особливі вимоги до прозорості та антивандальності скла, а також...
time icon   
  271