Що AI рекомендує купувати українцям на Чорну Пʼятницю
Напередодні Чорної пʼятниці Promodo провели власне дослідження, щоб перевірити, що LLM-системи знають про сезонні пропозиції українського eсommerce та дізналися, які бренди та магазини найчастіше зʼявляються у рекомендаціях.
З чатботів, які полегшують рутинні завдання, популярні LLM-системи поступово перетворюються в особистих асистентів. За даними дослідження Kantar Україна, кожен четвертий українець (23%) уже використовував ШІ для шопінгу, а 36% планують спробувати. Спілкування з чатботами також допомагає пришвидшити покупку на 47%. Це повʼязано з тим, що споживач в одному місці отримує рекомендацію на конкретний товар та магазин, з урахуванням його бюджету та побажань. Напередодні високого сезону бізнесам особливо актуально потрапляти в ці рекомендації.
У компанії Promodo попросили три популярних чатбота — Chat GPT, Gemini та Perplexity — підготувати список покупок до Чорної пʼятниці. У дослідженні взяли участь 121 респондент, який надіслав цей промпт всім трьом чатботам (Chat GPT, Gemini та Perplexity). Ми проаналізували їх відповіді в розрізі категорії товарів, брендів та магазинів — визначили, які українські бізнеси зʼявляються у рекомендаціях найчастіше, а також порівняли, чим відрізняються відповіді LLM-систем.
У всіх запитах використовувався один промпт:
Привіт! Чорна п’ятниця (Black Friday) наближається, і я планую витратити до 20 тисяч гривень на покупки в Україні. Моя мета — купити 5 товарів з п’яти різних категорій:
електроніка (electronics)
мода (fashion)
побутова техніка (home appliances)
косметика (cosmetics)
іграшка для дитини віком 5-10 років (toy)
Будь ласка, наведи рекомендації — по одному товару на категорію, із зазначенням конкретного бренду товару, та конкретного українського магазину, де цей товар можна придбати. Додай приблизну ціну в грн для України та коротку аргументацію, чому саме цей товар заслуговує уваги. Дякую!
Електроніка
Абсолютний лідер — бренд Xiaomi (53%), друге місце займає Samsung (28%) і третє — Apple (9%). В топ рекомендацій також зайшов бренд Sony (6% відповідей) — як аудіосегмент.
Електроніка рекомендувалася через найкраще співвідношення ціна/якість.
Серед найбільш популярних категорій товарів в ніші електроніки — смартфони Redmi Note, TWS-навушники (бездротові навушники), смарт-годинники та фітнес-браслети. При цьому, навушники найбільше рекомендував саме Gemini, два інших чатботи зосередили увагу на смартфонах. Технологія шумопоглинання в навушниках — одна з ключових функцій.
Магазини:
- Rozetka — безумовний лідер: 53% (ChatGPT: 72%, Gemini: 35%, Perplexity: 52%)
- Comfy — другий: 20% (ChatGPT: 8%, Gemini: 30%, Perplexity: 23%)
- Citrus/Foxtrot/Allo — ділять 15-20% рекомендацій.
Мода
Спортивні бренди домінують у 60% рекомендацій — Adidas (22%), Nike (18%), Puma та Columbia (20%), а ще бренд Levi's (12%). Основний фокус рекомендацій йде на довговічність та універсальність. Наприклад, ChatGPT рекомендує взуття (Stan Smith, Air Force 1) та джинси Levi's 501 як «інвестицію в базу», а Gemini та Perplexity — сезонний верхній одяг через актуальність та високі сезонні знижки. Цікавим спостереженням є досить висока частка годинників серед категорій товарів в рекомендаціях ChatGPT. Це може свідчити про те, що годинники розглядаються не тільки як функціональний пристрій, але й як важливий модний аксесуар, що доповнює образ.
Цікаво, що лише Gemini і Perplexity активно рекомендують українські бренди Arber, Staff, MustHave та Gepur — вони зайняли 16% всіх відповідей.
Магазини:
- Intertop — 26% (ChatGPT: 35%, Gemini: 40%, Perplexity: 10%)
- Kasta — 25% (ChatGPT: 7%, Gemini: 28%, Perplexity: 42%)
- Rozetka — 17% (ChatGPT: 38%, інші <15%)
Побутова техніка
Робот-пилосос найчастіше згадувався як інвестиція в економію часу та автоматизацію побуту. Аерофритюрниці популярні через «приготування з меншою кількістю олії», «швидкість» і «універсальність». У категорії побутової техніки лідирують згадки двох брендів — Xiaomi (29%) та Philips (28%), який потрапив в рекомендації через репутацію надійності. За ними йдуть Tefal (20%), Dreame та Bosch (10%), а от популярний бренд пилососів та фенів Dyson потрапив лише в рекомендації від Perplexity.
Промпт мав загальний бюджет до 20 тисяч гривень на всі покупки, тому LLM-системи намагалися знайти найбільш вигідні пропозиції в діапазоні 3-7 тисяч гривень. Водночас, саме категорію «Побутової техніки» всі чатботи виділили як найбільш вигідну для покупок під час Black Friday — зі знижками до 50%.
Магазини:
- Comfy — 31% (ChatGPT: 28%, Gemini: 32%, Perplexity: 35%)
- Rozetka — 26% (ChatGPT: 48%, Gemini: 20%, Perplexity: 10%)
- Foxtrot — 20% (стабільно 12-28%)
- Epicentr — 15% (Perplexity: 30%, інші <10%)
Цікавий інсайт: брендові магазини техніки не потрапили в топ-5 рекомендацій магазинів у жодному з чатботів.
Кількість магазинів Ельдорадо скоротилось з 150 до трьох відкритих у мережі, а сама компанія перебуває у процедурі банкрутства. Імовірно, чатботи зреагували на відомий бренд, не враховуючи контекст бізнесу.
Косметика
У категорії косметики помітили найбільше відмінностей між рекомендаціями різних LLM-моделей. Наприклад, ChatGPT найчастіше рекомендував The Ordinary, CeraVe та Estée Lauder, як інвестицію в хороший догляд за меншою ціною. Perplexity пішов за трендами на корейський догляд (Dr.Ceuracle, Needly, Medicube) і рекомендував набори доглядової косметики через економію. Gemini також найчастіше згадував набори догляду за шкірою — 85% відповідей. Бренд The Ordinary домінує у всіх відповідях (35%), на другому місці CeraVe (18%), на третьому La Roche-Posay (17%).
Магазини:
- Makeup — 29% (ChatGPT: 42%, Gemini: 35%, Perplexity: 10%)
- Eva— 25% (стабільно 22-30%)
- KRKR — 15% (Perplexity: 45%!, інші 0%)
Що цікаво, магазин KRKR, який спеціалізується на продажі корейської косметики, потрапив у топ-відповідей саме завдяки рекомендаціям Perplexity — 45% всіх відповідей згадали його.
Іграшки
В компанії Promodo попросили порекомендувати іграшки для дітей віком 5-10 років і абсолютний лідер цієї категорії — Lego, який зайняв 88% всіх відповідей. Конструктор розглядався як безпрограшний та універсальний варіант, незалежно від статі дитини, який розвиває, стимулює логіку, моторику та креативність.
Серед товарів LLM пропонували різні набори:
- Lego Classic (універсальний вік 4+)
- Lego City (хлопчики, 40% Gemini)
- Lego Friends (дівчатка, 30% Gemini)
- Lego Technic/Creator (старша вікова група)
- 12% рекомендацій отримали іграшки брендів Hasbro, VTech, Bubiloons, квадрокоптери та настільні ігри для всієї родини.
Магазини:
- Rozetka — 49% (ChatGPT: 78%, Gemini: 28%, Perplexity: 42%)
- Epicentr — 17% (Gemini: 20%, Perplexity: 30%)
- Будинок Іграшок — 16% (ChatGPT: 12%, Gemini: 38%)
Як LLM дотрималися бюджету на витрати
У промті вказали, що загальний бюджет на витрати — 20 тисяч гривень. У 94% відповідей LLM дотрималися цього бюджету, а найдешевший кошик склав 6-7 тисяч гривень.
Середній чек серед всіх чатботів склав 17 тисяч гривень.
У випадках, коли бюджет залишався — чатботи пропонували апгрейд, щоб придбати дорожчі або більш якісні товари для «максимізації вигоди на Чорну пʼятницю». Проте, також зафіксували відповіді, де кошик перевищував закладений бюджет — в такому випадку чатботи наголошували, що реальні ціни під час покупки можуть бути менші від тих, які він фіксує в магазинах на момент відповіді.
Також помітили, що всі LLM-системи пропонували порівняти ціни в магазинах на обрані товари або рекомендували зробити це самостійно. Знову ж таки, щоб знайти найвигіднішу пропозицію.
Фраза «вигоди» найчастіше лунає в рекламних креативах українських магазинів під час Чорної пʼятниці, а чатботи, як ми знаємо, збирають інформацію з відкритих ресурсів в інтернеті. Тому, цілком можливо, що LLM робить акцент на економії тому, що вважає це найбільшою мотивацією.
Також цікаво подивитися на розподіл бюджету між категоріями. Тут здивувань не буде — традиційно електроніка і техніка найпопулярніші товари під час розпродажів, тому разом вони зайняли понад 50% витрат. На одяг закладалося близько 20% бюджету, а на іграшки в середньому 11%.
Найдешевшою категорією стала косметика. Категорія іграшок стоїть на 4 місці, оскільки майже всі рекомендації — дорогі набори Lego, тоді як косметика була у різних бюджетах.
Рекомендації для потрапляння в ШІ-рекомендації
В категорії Електроніки ШІ враховує репутацію виробника та довіру споживачів: чатботи аргументували свою рекомендацію, використовуючи згадки про: «популярність бренду», «перевірений бренд» та «надійність».
Оптимізація контенту під ШІ відрізняється тим, що LLM-моделі шукають відповідність опису товару до запиту користувача. Наприклад: пристрої, що «ідеально підходять для роботи/спортзалу/дороги», «для щоденного використання», «для навчання й розваг». Це потрібно враховувати в описі карток товарів.
Для верхнього одягу особливо виділяються функціональні характеристики, наприклад, «дуже теплий», «водонепроникний», «ідеально для зими». Тому брендам потрібно враховувати сезонні потреби та практичне застосування одягу.
Під час пошуку фінальної вибірки ШІ зважав на фрази, на кшталт: «ідеальний час, щоб оновити свої навушники», «знижки до 40%», «значні знижки».

Висновки
- AI-проникнення. Наступного року LLM-системи стануть ще розумнішими та впливовішими, а їхній вплив на життя користувачів — більшим. Тому, потрапляти у рекомендації ШІ — це вже не перевага, а необхідна умова для ефективних продажів. Якщо ви ще не працюєте над цим, це ваш знак почати.
- Час діяти. Класичне SEO досі важливе, але ми бачимо, як критично зростає потреба в SEO for AI — оптимізації, яка допомагає вашим продуктам і пропозиціям потрапляти прямо у персоналізовані підбірки ШІ.
- Персоналізація. Бізнесам потрібно переосмислити свої продуктові описи та весь контент, що публікується на сайті. AI-системи навчаються на індивідуальній поведінці користувача, тому загальні описи вже не працюють — для найкращого співвідношення потрібні якісні та структуровані дані про функції, контекст використання та емоційну цінність товару.
Read also
ЄБРР та Ukrsibbank об’єдналися для підтримки українського ритейлера Eva
