Потужна дюжина від Forbes: хто з ритейлерів потрапив у топ-25 найкращих CEO України

Потужна дюжина від Forbes: хто з ритейлерів потрапив у топ-25 найкращих CEO України

Сьогодні
Костянтин Симоненко

Український Forbes склав свій перший топ-25 найкращих керівників країни у воєнний час, до якого увійшло 12 представників ритейл-компаній та дотичних бізнесів: топ-менеджери Аврора, McDonald’s, АНЦ, Comfy, Vodafone Україна, Подорожник, Київстар, Novus, WOG, LPP, ОККО, Eva.

Відповідний рейтинг із 25 CEO, які показали найвищу ефективність, лідерство та антикризове управління в умовах війни було оприлюднено на сайті та опубліковано у журналі Forbes Ukraine за жовтень – листопад 2025 року.

Як відзначили укладачі рейтингу, його учасниками стали керівники компаній, які набрали найбільше балів зі 100 можливих. Порогове значення для потрапляння – 76 балів. Разом із журі редакція видання оцінила їхні професійні компетенції, лідерські якості, антикризове управління та фінансові результати очолюваних ними компаній. Зокрема виявилося, що середній вік лідера воєнного часу – 48 років. Наймолодший з них – СEO мережі Аврора Тарас Панасенко, який у свої 37 очолив цьогорічний список. Якщо подивитися на галузевий розподіл, неважко помітити, що майже половина списку є представниками роздрібної торгівлі та дотичних до неї бізнесів.

Учасниками рейтингу стали керівники компаній з оприлюдненого в 2024 році довідника Forbes «303 капітани бізнесу», які відповідають усім таким вимогам:
•    виторг компанії за 2024 рік не менше 1 млрд грн;
•    колектив підпорядкованих бізнесів – від 1000 працівників;
•    виторг компанії не знизився, порівняно з 2022 роком;
•    не володіють часткою в компанії понад 25%;
•    очолюють компанію не пізніше ніж з 1 липня 2023 року.

При цьому загальна оцінка за 100-бальною шкалою складалася з таких показників: експертні оцінки – до 75 балів кожному кандидату, та аналітична складова – до 25 додаткових балів.

Експерти оцінювали:
•    професіоналізм (до 22,5 бала)– освіту, компетентність, інтелект, досвід та організацію роботи в компанії;
•    лідерство (до 22,5 бала) – оцінки за моральні, особисті та ділові якості;
•    антикризовий менеджмент (до 30 балів) –за результати бізнесу в умовах великої війни, розвиток і реакцію на виклики.

Аналітична складова базувалася на оцінці відновлення бізнесу після шоку великої війни. Зокрема, зростання виторгу та чистої маржі проти 2022 року (по 12,5 бала максимум). У разі однакової суми балів перевага надавалася тим учасникам, які отримали найбільше балів від журі.

Слід зазначити, що в оцінці професіоналізму, лідерства та антикризового менеджменту керівників взяли участь сім експертів: керівна партнерка Odgers Berndtson Україна Анна Кузенкова, керівний партнер BrainSource International Україна Дмитро Шкурко, керівний партнер Ward Howell Україна Ігор Кабузенко, керівний партнер Boyden Україна Олексій Долгіх,; керівний партнер Korn Ferry Україна Роман Бондар, керівниця київського офісу Heidrick & Struggles Тетяна Фурцева, генеральна директорка Apple Consulting Юлія Плієва.

Тарас Панасенко, 37 років, співвласник і CEO мережі мультимаркетів Аврора

  • Місце в рейтингу Forbes: 1
  • Коли призначений: 2011 рік
  • Кількість співробітників: 12 536
  • Кількість балів: 89.4

Тарас Панасенко народився 17 грудня 1987 року в Дніпрі. Закінчив НМетАУ (2009), отримав диплом PED в IMD (2020), та магістерську освіту EMBA в IMD (2023). У 2011 році, разом із партнерами, в Полтаві було відкрито перший магазин Аврора формату one dollar store.

Тарас Панасенко керує мережею від моменту її заснування. До повномасштабної війни вона стала найбільшою і найдинамічнішою one dollar store в Україні. З 2021-го бізнес виріс у 6,5 раза. У 2024-му виторг сягнув 38 млрд грн, прибуток – 4 млрд грн (зростання у 9,5 раза).

Сама мережа виросла майже у 2,5 раза порівняно з груднем 2021 року й наразі має понад 1800 магазинів у двох країнах: 1759 в Україні й більше 60 у Румунії. У 2025 році компанія відкривала новий магазин кожні 20 годин.

Основою успіху та визначальною частиною культури компанії є кайзен – філософія постійного вдосконалення. За словами Панасенко, їх надихають конкуренти із Західної Європи, наприклад компанія Action. Наступний виклик – експансія на ринки Східної Європи аби трансформуватися в міжнародну компанію.

Юлія Бадрітдінова, 46 років, CEO McDonald’s в Україні, Чехії та Словаччині

  • Місце в рейтингу Forbes: 2
  • Коли призначена: 2019 рік
  • Кількість співробітників: 9638
  • Кількість балів: 87

Нинішня генеральна директорка McDonald’s в Україні, Чехії та Словаччині народилась 1979 року у Вінниці. Закінчила Києво-Могилянську академію («економічні науки») та The Chartered Institute of Marketing (Diploma Program). Очолювала відділ маркетингу мережі ресторанів Сушія, керувала брендами Nestle Україна та акаунтами у рекламній агенції Saatchi&Saatchi. Карʼєру в McDonaldʼs розпочала 2011 року в маркетинговому відділі. За два роки стала директоркою з маркетингу та корпоративних комунікацій. Під її керівництвом створена Фундація «Дім Рональда МакДональда в Україні».

2019 року призначена генеральною директоркою McDonaldʼs в Україні. У 2022 році стала гендиректоркою в Україні, Чехії та Словаччині. З 2019 року входить до ради директорів Американської торговельної палати в Україні.

З вересня 2022-го компанія відкрила 28 ресторанів, за темпами розвитку перевершуючи довоєнні показники. У 2025 році відкрили сім ресторанів і в планах ще кілька до кінця року. Кількість клієнтів продовжує зростати. Показник задоволеності клієнтів цього року є найвищим за історію роботи McDonaldʼs в Україні – понад 98%. eNPS також показав рекордні результати і зростає рік до року. Стратегічна ціль на 3–5 років – підвищення фізичної доступності ресторанів. У 2026-му планується перевищити цьогорічні темпи відкриттів.

Микола Щербина, 40 років, CEO аптечної мережі АНЦ

  • Місце в рейтингу Forbes: 5
  • Коли призначений: 2020 рік
  • Кількість співробітників: 8500
  • Кількість балів: 83,8

Микола Щербина народився 22 травня 1985 року в Марганці. Закінчив НТУ «Дніпровська політехніка» («системи автоматизації» та «менеджмент»). У 2010–17 роках працював маркетинг-директором ПриватБанк, впродовж 2017–19-го. – директор зі стратегії Terwin Group, з 2020 року займає посаду СЕО аптечної мережі АНЦ. Микола Щербина очолив АНЦ у 2020 році – фактично у час, коли економіка входила у ковідну кризу, а вже за два роки була змушена адаптуватися до нової реальності повномасштабної війни.

Серед рішень, що вплинули на результати бізнесу, він називає системну перебудову процесів, щоб кожен етап роботи був вимірюваним. На це пішло два роки. Запровадили цифровізацію ключових процесів – від замовлення і постачання товару до аналізу консультацій фармацевтів за допомогою штучного інтелекту. CRM-системи використовують для продажів, побудови «воронок рекрутингу» та пошуку нових приміщень. Аптеки АНЦ можуть праювати за відсутності електрики чи інтернету, є резервні сценарії роботи для кожного критичного процесу. 

Ігор Хижняк, 47 років, СЕО Comfy

  • Місце в рейтингу Forbes: 8
  • Коли призначений: 2017 рік
  • Кількість співробітників: 4534
  • Кількість набраних балів: 80,9

Генеральний директор Comfy Ігор Хижняк працює в компанії 18 років, з яких останні 8 – на посаді CEO. Під його керівництвом ритейлер скористався можливістю та забрав приблизно 20 найкращих локацій конкурентів та не менш як 70% клієнтів конкурента, що вийшов з ринку. Це один із факторів зростання частки ринку з 16% у 2022 році до 25% у 2025-му. За результатами 2024 року компанія подолала планку в $1 млрд виторгу.

Наразі компанія фокусується на розвитку онлайн-каналу. В структурі продажів компанії частка e-commerce вже перевищує 30%, й продовжує зростати вдвічі швидше за ринок. Наступний великий крок – частка онлайн-продажів 50% за наступні три роки.

Ольга Устинова, 50 років, CEO Vodafone Україна

  • Місце в рейтингу Forbes: 9
  • Коли призначена: 2016 рік
  • Кількість співробітників: 4312
  • Кількість набраних балів: 80,4

Топ-менеджерка народилась у 1974 році в Дніпропетровську. Закінчила Одеську національну академію зв’язку за спеціальністю «інженер-економіст». Займала керівні позиції в телекомунікаційних компаніях України (Укртелеком, Астеліт, N-Pay, GSM Ukraine, МТС). У 2016 році Устинова очолила український підрозділ МТС, який на той час перейшов під бренд Vodafone. Саме вона прийняла стратегічне рішення щодо енергостійкості мережі майже на 2 млрд грн під час блекаутів, а також реалізувала стратегію розвитку мобільної мережі та інтернету на оптичних технологіях з інвестиціями 20 млрд грн за три роки. Компанія реструктуризувала зобов’язання, консолідувала нові активи та відокремила частину інфраструктури, що збільшило капіталізацію. Операційна маржа залишилася на рівні 50%, що свідчить про ефективне управління».

Тарас Коляда, 39 років, СЕО мережі аптек Подорожник

  • Місце в рейтингу Forbes: 11
  • Коли призначений: 2011 рік
  • Кількість співробітників: 12 500
  • Кількість набраних балів: 79,4

За словами СЕО Подорожник, ритейлер працює в реакційному режимі, де кожен крок — відповідь на зміни державної політики щодо регуляції націнок на ліки і тимчасової заборони маркетингу. Зміни знизили маржинальність більш ніж на 30% рік до року. Проте компанія продовжує зростати у частці ринку, навіть коли відкриває меншу за планову кількість аптек і закриття понад 50 торгових точок за 2025 рік. Компанія перейшла на процесне управління, підсилює ІТ-команду і внутрішню цифрову інфраструктуру. Здійснюється перехід на Creatio, більше уваги приділяється кібербезпеці. Ритейлер робить ставку на ШІ, big data.

Олександр Комаров, 52 роки, президент Київстар

  • Місце в рейтингу Forbes: 14
  • Коли призначений: 2018 рік
  • Кількість співробітників: 3296
  • Кількість набраних балів: 78,6

Народився у 1972 році. Закінчив Київський політехнічний інститут. Отримав диплом британського Чартерного інституту маркетингу (CIM, 2001) та MBA Стокгольмської школи економіки. Кар’єру розпочав у 1994 році у київському Науково-дослідному центрі Військового інституту управління та зв’язку. З 2002 року працював директором з розвитку бізнесу рекламного агентства Adell Saatchi & Saatchi, з 2004-го – гендиректор агентства. Очолював групу Відео Інтернешнл в Україні. З 2018 року – президент Київстар.

Для Київстар воєнні виклики проявилися не лише у руйнуванні інфраструктури. У грудні 2023-го компанія зіткнулася з кібератакою хакерів Sandworm із російського ГРУ, через яку без зв’язку залишилися понад 24 млн абонентів. Ще один виклик – рішення Veon вивести компанію на фондову біржу й перетворити її на диджитал-оператора. У 2025-му Комаров успішно провів компанію до розміщення на Nasdaq. Капіталізація на 17 жовтня – $3,2 млрд. Розбудова цифрового бізнесу – частина довгострокової стратегії, коли навколо Київстар буде створено кілька бізнесів із багатомільйонною аудиторією активних користувачів.

Марк Петкевич, 52 роки, СЕО мережі Novus

  • Місце в рейтингу Forbes: 15
  • Коли призначений: 2017 рік
  • Кількість співробітників: 7160
  • Кількість набраних балів: 78,5

Народився в 1973 році в Литві. Закінчив Вільнюський будівельний технікум («промислове та громадське будівництво»). Багато років працював в одній із найбільших литовських торговельних мереж, а в 2008-му почав діяльність в Україні. До компанії Novus долучився на етапі її створення як заступник директора з розвитку. В 2017 році став генеральним директором Novus.

Під його керівництвом Novus змінився: мережа розширилася з 30 до більш як 140 магазинів, вийшла в нові регіони, інтегрувала Billa. Novus зростає, розширює частку ринку, запускає нові формати, наприклад, «магазини біля дому», бо він відчуває, як змінився споживач.


Андрій Пивоварський, 47 років, СЕО WOG

  • Місце в рейтингу Forbes: 18
  • Коли призначений: 2018 рік
  • Кількість співробітників: 7000
  • Кількість набраних балів: 77,6

Народився 12 червня 1978 року в Києві. Закінчив Київський національний університет («історія»), Університет Тафтса («міжнародний бізнес і фінанси»). У 2006–12 роках працював радником з питань корпоративних фінансів та начальником відділу корпоративного управління Dragon Capital, у 2013–14 – генеральний директор групи Континіум (заправки WOG, ТМ КОМО, Молочна компанія «Галичина»), у 2014–2016 – міністр інфраструктури України. З 2018 року очолює групу компаній WOG.

Провів диверсифікацію логістики, оновлення та розширення мережі. Компанія відмовилася від зберігання і перейшли на торгівлю пальним «з коліс».

Ярема Івахів, 44 роки, СЕО LPP Україна

  • Місце в рейтингу Forbes: 20
  • Коли призначений: 2019 рік
  • Кількість співробітників: 2162
  • Кількість набраних балів: 76,9

Народився 31 жовтня 1981 року у Львові. Закінчив Національний університет «Львівська політехніка» за спеціальностями «Метрологія та вимірювальна техніка» і «Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності». Розпочав кар’єру в компанії McDonald’s, згодом працював у Metro Cash & Carry. У 2016 році очолив компанію LC Waikiki, а з 2019 року — СЕО дочірнього підприємства «ЛПП Україна».

Компанія активно експериментує з локаціями, диверсифікує логістику, автоматизує процеси. Це привело до збільшення продажів та прибутку, зростання кількості магазинів. За останні два роки майже втричі збільшилися в Україні. Загальна площа всіх магазинів – 337 000 кв. м.

Україна друга в мережі за кількістю магазинів після Польщі. Пріоритетні завдання на 2026 рік - продовження експансії та удосконалення операційної моделі.


Василь Даниляк, 51 рік, CEO ОККО

  • Місце в рейтингу Forbes: 21
  • Коли призначений: 2022 рік
  • Кількість співробітників: 10 496
  • Кількість набраних балів: 76,8

Народився у квітні 1974 року у місті Стрий Львівської області. Закінчив економічний факультет Львівського національного університету ім. Івана Франка за спеціальністю «Економічна кібернетика». Вже понад 20 років працює у сфері паливного ритейлу. У 2022 році ОККО зайняла 25% роздрібного паливного ринку. Компанія утримує лідерство, хоч і поступилася часткою ринку – станом на середину 2025-го року її показник складає майже 19%. Він уміє знаходити нові напрями для інвестицій, знаходить спільну мову з інвесторами, банками, вміє проштовхувати ідеї вперед. Наразі ОККО розвиває проєкти в енергетиці та сільському господарстві.

Ольга Шевченко, 60 років, виконавча директорка мережі магазинів Eva

  • Місце в рейтингу Forbes: 23
  • Коли призначена: 2010 рік
  • Кількість співробітників: 12 588
  • Кількість набраних балів: 76,4

Ольга Шевченко працює в EVA із самого заснування. З 2002-го до 2010-го була операційною директоркою, з 2010-го й донині є виконавчою директоркою мережі магазинів Eva. Під її керівництвом компанія інвестує в розвиток мережі та e-commerce. За дев’ять місяців 2025-го частка онлайн продажів перевищила 15% і впевнено рухається до 20%. Ритейлер розбудовує склад у Львові та придбав розподільчий центр у Броварах, який запрацює у 2026 році. На складах у Броварах, Дніпрі та Львові встановлено сонячні електростанції. У 2025 році змушені були закрити магазини у Покровську, Мирнограді, Білозерському, Добропіллі, Дружківці, Межовій, Покровському й один із магазинів у Херсоні через безпекові ризики та відтік населення. Усі наявні магазини, офіси та склади оснащено резервними джерелами живлення. У найближчих планах – експансія за кордон.
 


To the latest news To popular news Підтримати редакцію

Share this news on social networks


Read also