Електронна система відстеження підакцизних товарів: що зміниться з 2026 року та чи готовий бізнес до змін
З 1 січня 2026 року в Україні набувають чинності нові правила маркування алкогольної та тютюнової продукції. Відповідно до Закону №3173-IX, паперові акцизні марки будуть повністю замінені на унікальні електронні DataMatrix-коди. Це ключовий крок до створення прозорої та сучасної системи обліку підакцизних товарів.
Як працюватиме нова система
Чинна редакція Закону №3173-IX передбачає, що електронна система простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (еАкциз) забезпечить наскрізне відстеження підакцизної продукції на всіх етапах її переміщення від виробника/імпортера до кінцевого споживача. Кожен товар отримає унікальний код, який можна буде просканувати й перевірити в режимі реального часу. Це підвищить прозорість обігу і дасть змогу органам контролю ефективніше виявляти порушення.
Наразі відбувається тестування програмного забезпечення Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, яке триватиме до 31 грудня 2025 року.

Перехідний період та штрафи
Вимоги Закону №3817-IX поширюються на всіх суб’єктів господарювання, які беруть участь у виробництві, імпорті, зберіганні, транспортуванні, оптовій або роздрібній торгівлі зазначеними підакцизними товарами.
За порушення цих вимог передбачено штрафи в розмірі від 10 до 100% вартості немаркованої продукції.
Що потрібно зробити вже зараз
Щоб уникнути штрафних санкцій та забезпечити стабільну роботу бізнес-процесів у нових умовах, експерти рекомендують вже зараз розпочати впровадження комплексної стратегії переходу на електронну систему еАкциз, зокрема:
- оцінити обсяг алкоголю чи тютюну, яким оперує компанія;
- оцінити необхідність обліку марок в ERP або WMS;
- з’ясувати, чи є в наявних системах можливість відстеження марок;
- визначитися, чи здійснюватимете ви інтеграцію з еАкциз самостійно, чи шукатимете на ринку рішення, що дозволить спростити процес.

Зовнішня підтримка
В умовах переходу на еАкциз компаніям може знадобитися зовнішня експертиза. Consulting4Retail пропонує рішення, розроблені з урахуванням міжнародного досвіду впровадження з 2016 року та адаптовані до українських реалій. Накопичений досвід дає змогу підібрати оптимальний підхід до кожного проєкту — від консультацій до інтеграції систем у бізнес-процеси.
Якщо вам потрібна допомога експертів — оформлюйте заявку за посиланням.
Read also
Системність у цифровізації визначає лідерів бізнесу
