Анна Чуботіна, Arricano: Єдине, що може робити команда в таких ситуаціях – це продовжувати працювати з тією ж ефективністю
Генеральна директорка Arricano Анна Чуботіна в інтерв’ю для RAU розповіла, як попри санкції продовжують працювати та інвестувати в свої проєкти, чи зможуть перевищити тогорічні результати та про долю ТРК Лук’янівка у Києві.
Arricano – один з провідних мережевих операторів торговельної нерухомості України. Попри суперечки з силовиками, тогорічні результати роботи були хорошими: понад 21 млн відвідувачів, понад 95% заповненість об’єктів, 205,9 млн грн податків у держбюджет та понад 4,2 млн грн допомога ЗСУ.
Про суперечки з правоохоронцями
— Давайте почнемо з болючого питання. Активна фаза у сперечанні з правоохоронцями тривала з початку осені-2023 та до кінця весни-2024 – декілька хвиль обшуків, арешти ТРЦ і спроби передачі об’єктів в управління через АРМА. Восени 2024-го українськими судами були скасовані всі арешти. Проте 22 червня 2025 року Президент України ввів санкції проти компанії та естонських інвесторів. Як наразі санкції позначаються на роботі ТРЦ, які належать Arricano, загалом, які настрої в команди та орендарів. І, які наразі ваші дії, щоб санкції було скасовано?
— Для всієї команди це рішення Президента було несподіваним і додало значної невизначеності, що впливає, як мінімум, психологічно на кожного співробітника, особливо під час війни.
Для нас було критично зберегти високий рівень надання послуг відвідувачам, підтримати команду та орендарів. Бо єдине, що може робити команда в таких ситуаціях – це продовжувати працювати з тією ж ефективністю, забезпечувати безперебійну роботу ТРК, підтримувати орендарів і виконувати всі зобов’язання перед партнерами, державою та працівниками. Наразі всі ТРК працюють у штатному режимі.
Щодо санкцій, можу сказати, що акціонери Arricano впевнені, що введені санкції нічим не вмотивовані й несправедливі. Наразі адвокати аналізують правові підстави для запровадження санкцій та готують необхідні процесуальні документи для їх оскарження в установленому порядку.

— Коли це сталося, компанія заявила, що відновить в Інвестиційному арбітражі процес навколо ТРЦ SkyMall. Тож що зараз відбувається?
— Коли почалася повномасштабна війна, акціонери ухвалили рішення не створювати для економіки України додаткове навантаження і призупинили процес навколо ТРЦ SkyMall в Інвестиційному арбітражі. Зрозуміло, що наразі всі зусилля спрямовані на оскарження накладання санкцій.
— Зможете перевищити результати 2024 року?
— Ми ставимо перед собою амбітні цілі. За умови сприятливих зовнішніх обставин зможемо покращити показники минулого року.
Про ТРК Проспект, ТРЦ РайON, ТРК Сонячна Галерея, ТРК City Mall
— Очевидно, що в Україні через війну немає безпечного міста, проте найважча безпекова ситуація у прифронтових містах. У Запоріжжі працює ТРК City Mall. Зважаючи, що в місті довгі тривоги, як це позначається на відвідуваності ТРЦ та на продажах?
— Так, ситуація в Запоріжжі та Кривому Розі складніше, ніж у Києві. Це гостро відчувається, коли приїздиш до наших регіональних торговельних центрів зі столиці. Настрої людей залежать від оперативної ситуації у містах, успіхів на фронті та новин щодо можливого дипломатичного треку. Навіть слабка надія на мир покращує настрій і відвідувачі ТРК витрачають більше на товари та послуги. З іншого боку, є і зворотній тренд: після обстрілів декілька днів ми спостерігаємо зниження відвідуваності та потім люди, оговтуючись від стресу, лікуються шопінгом і це стимулює швидке відновлення відвідуваності та реалізацію відкладеного попиту. У Запоріжжі ситуація з тривогами у цьому році була краща в порівнянні з минулим та, на жаль, відчутно погіршилась у вересні. Години тривоги становили до 25% робочого часу. У жовтні ситуація дещо покращилась – тривоги тривали до 15% робочого часу. Водночас загальний товарообіг по ТРК до серпня 2025 року збільшився. У вересні ми спостерігали незначне зменшення обсягів товарообігу, які вже у жовтні повернулися до показників серпня.

— Війна – це криза, а будь-яка криза відкриває нові можливості. Давайте на прикладі будь-якого ТРЦ, які нові можливості відкрилися та як саме ви їх використовуєте?
— У січні 2024 року наш торговельний центр у Кривому Розі зазнав пошкоджень внаслідок ворожої атаки на місто, однак, на щастя, конструктивні елементи будівлі залишилися неушкодженими, а частина, де розташований супермаркет, майже не постраждала. Це дало змогу відновити роботу першої частини ТРК уже невдовзі після події. Подальше відновлення відбувалося поступово: більшість орендарів поновили діяльність протягом наступних місяців, а повне завершення ремонтних робіт та відкриття всіх магазинів і закладів відбулося навесні 2025 року.
З одного боку, ми мали знайти кошти та інвестувати у відновлення ТРК, який знаходиться всього за 70 км від лінії фронту. Банківське фінансування зараз недоступне для нашої галузі через військові ризики. Акціонери компанії вирішили, не дивлячись на війну та тиск на компанію, інвестувати у відновлення ТРК Сонячна Галерея власні кошти, розуміючи важливу роль об’єкта для містян і міста. Загальні інвестиції у відновлення становлять майже 80 млн грн. Значна на сьогоднішній день сума для нашої компанії та галузі. Сьогодні Сонячна Галерея може похизуватись новим оздобленням торгової галереї та місць загального користування. Частина орендарів оновила свої формати, відновлюючи магазини після пошкодження, відкрився новий супермаркет Сільпо, було оновлено майже всі вивіски орендарів та приведено їх до єдиного візуального стандарту. Сонячна Галерея – найстарший торговельний комплекс з портфеля Arricano (відкритий у 2007 році) і роботи з оновлення були неминучими, та ми б не інвестували у його модернізацію до закінчення війни. Зараз ТРК виглядає на роки молодшим, із сильним пулом орендарів і має стимул для подальшого розвитку на наступне десятиріччя.
— В столиці на Троєщині почали зносити старий ТЦ Сіріус та планують звести сучасний ТРЦ. Ви про це знаєте, чи зараз думаєте про те, як новий ТЦ вплине на показники ТРЦ РайON?
— Те, що є у відкритих джерелах. Також ми аналізували попередні планування цього ТРЦ та спостерігаємо за їх розвитком. Розуміємо, що цього разу даний торговельний центр може бути побудований. Щодо впливу, він, звичайно, буде, тому що у нас одна зона охоплення й ми будемо боротися за тих самих покупців. Водночас це один із густонаселених районів міста і, за умови росту купівельної спроможності, для нового проєкту знайдеться місце. Наразі ми працюємо над оновленням форматів вже працюючих магазинів. Так Сільпо до кінця року оновить свій супермаркет, вже відкрилась Пузата Хата тощо. Плануємо роботи з оновлення місць загального користування, прилеглої території. Від посилення конкуренції управляючі компанії будуть вимушені вкладати в оновлення та розвиток, шукати нові нестандартні рішення, а, отже, виграє покупець.

Про купівельну спроможність та тренди
— Раніше в ТРЦ РайON була дитяча кімната та інші ігрові дитячі активності. Зараз на цьому місці працює Sinsay. Чому прибрали розваги для дітей і чи плануєте їх повернути?
— Це було зважене рішення. Нам складно конкурувати з великими розважальними центрами, тому що ми не маємо площі для розміщення орендарів формату 2000+ кв. м в ТРЦ РайON. Також ковід, а потім війна з тривогами та евакуацією відвідувачів, вплинули на ефективність цього формату в нашому ТРЦ і його робота, на жаль, не відповідала нашим очікуванням щодо якірної функції й дохідності на кв. м. З іншого боку, Sinsay давно потребував оновлення свого формату та хотів розширитись. Разом з тим є запити щодо простору, де батьки зможуть залишити маленьких дітей під наглядом на час шопінгу. Розмірковуємо щодо формату такого дитячого центру.
— У повномасштабне вторгнення локальним гравцям відкрилося більше дверей в ТРЦ. Наразі на четвертий рік війни спостерігається такий самий попит, який був на початку вторгнення, коли в українців було велике бажання підтримати вітчизняні компанії?
— Ми радо продовжуємо нашу співпрацю з українськими брендами. Зараз у нас працюють такі бренди як: Укрзолото, Золотий Вік, Sova, Stimma, Goldi, Promin, Mida, Jasmine, Vovk, Solmar, Arber, Fabric-17 та інші. Їх люблять наші відвідувачі. Про це свідчать продажі цих орендарів. Водночас після поновлення роботи іноземних брендів, таких як Inditex Group, H&M, LC Waikiki тощо, посилилась конкуренція і деяким українським виробникам стало складніше конкурувати за споживача. Питання до затребуваності колекцій та оборотності товару, якості продукції та ціноутворення. У міжнародних компаній більший ресурс і значна фінансова стійкість, тому вітчизняні бренди, щоб успішно працювати, мають бути дуже креативними та швидкими, повинні мати змогу залучення доступного фінансування. Водночас життєвої стійкості у нас можна повчитись, тому я впевнена, що історії успіху нашого українського ритейлу неминучі й ми завжди готові їх підтримати.
— Світовий тренд на спортивний одяг актуальний і для України. Ви теж робите акцент на спортивних орендарів?
— Цьому тренду вже багато років. Цей зсув почався ще до ковіду і посилився у ковід. У наших київських проєктах представлені майже всі провідні спортивні бренди з оглядом на цільову аудиторію. У Запоріжжі, в нашому ТРК City Mall, на жаль, ми обмежені площею комплексу, попри попит навіть зараз, за умов війни. Проте у ньому успішно працюють Puma та New Balance. Попит на спортивний одяг не зменшується і те, що висока мода продовжує інтегрувати спортивні речі в свої колекції, підтверджує, що запит на комфортну спортивну естетику лишається стійким.
— Зважаючи, що купівельна спроможність у війну знижується, як зараз приймаються рішення про покупки, оновлення гардеробу, проводження часу на фудкорті?
— ТРК Arricano розвиваються як ком'юніті-простори, тож відвідувачі приходять з родиною, друзями: беруть участь у заходах, долучаються до наших ініціатив, відвідують кінотеатр, проводять разом час на фудкорті та роблять покупки. Ми не бачимо зниження кількості відвідувачів на фудкорті. Щодо прийняття рішень про покупки: так, інфляція, зниження доходів впливають на купівельну спроможність і клієнтську поведінку – відвідувачі стають більш чутливими до цінового фактору. Зважаючи на тренд відповідального споживання, деякі покупці зменшують кількість речей, що купують. Частина споживачів готові робити покупки в магазинах з сегменту мас-маркет, в яких раніше не купували. Також відвідувачі підтримують українські бренди та купують товари вітчизняних виробників. Активність покупців підвищується під час сейлів та міжсезонних розпродажів.
Про особисте та плани
— Яке рішення за воєнні роки було найскладнішим та найризикованішим, проте виправдало себе?
— Заміна якірного оператора супермаркету в 2023 році у наших регіональних проєктах у Запоріжжі та Кривому Розі була непростим рішенням. У Кривому Розі це ще збіглося із відновленням ТРК після пошкоджень внаслідок ракетної атаки на місто, тобто подвійний тиск на ефективність орендарів і нашу спроможність інвестувати у відновлення Сонячної Галереї. Але ми ризикнули і не прогадали. Наразі ми реалізували перехідну концепцію. Сільпо зайшли на скорочену площу, частково на обладнання від попереднього орендаря і реалізували формат, адаптований під поточні потреби містян. За рахунок зменшення площі гіпермаркету ми розширили асортимент торгової галереї та залучили сильні нові бренди.
Попри всі виклики роботи у прифронтових містах, продажі Сільпо та нових орендарів ростуть, а отже, рішення було правильним і своєчасним. Водночас плануємо після закінчення війни повернутись до реалізації наших планів щодо реформату обох ТРК, який був погоджений ще до війни.

— Бізнес міряє усе в цифрах. Проте, чи визначаєте такий показник, як вплив ТРЦ на місто, громаду та людей?
— До ковіду і до великої війни ми говорили про соціальну функцію наших ТРК, але справжніми соціальними хабами стали лише зараз. У найскладніші часи ми забезпечували містян продуктами, ліками, товарами першої потреби. У блекаути забезпечуємо наших відвідувачів теплом і світлом. У буденному житті ми – простори, які надають можливість жити життя тут і зараз, відчувати нормальність попри всі виклики. Ми, якщо так можна сказати, «містотримаючі» підприємства. До того ж наші ТРК створюють робочі місця, сплачують податки, формують ландшафт міст.
— Тогоріч була готовність акціонерів компанії інвестувати в майбутню добудову проєкту ТРК Лук’янівка у Києві. Що зараз з цим проєктом?
— Будівництво майже призупинено, зокрема через те, що локація цього року декілька разів зазнавала масованих обстрілів. Під час однієї із серпневих ворожих атак на місто було пошкоджено саму будівлю ТРК. Як тільки дозволить оперативна ситуація, і за умови відсутності тиску на компанію, плануємо повернутись до активної фази реалізації проєкту.
— На вашу думку, що має змінитися, щоб держава розраховувала на європейські інвестиції та продовжила рухатися у бік євроінтеграції?
— Щоб держава могла розраховувати на європейські інвестиції та продовжити шлях євроінтеграції, необхідно забезпечити верховенство права, ефективну боротьбу з корупцією та прозорі й однакові умови і правила для бізнесу. Важливо також гармонізувати законодавство з нормами ЄС, зміцнити інституції та гарантувати стабільність економічної й політичної системи.
— І про плани Arricano.
— Основна задача – забезпечення стабільної роботи наших ТРК, операційної ефективності та росту доходів компанії, підтримка військових, спільнот наших торговельних центрів та нашої команди.
Read also
Анна Чуботіна, Arricano: Єдине, що може робити команда в таких ситуаціях – це продовжувати працювати з тією ж ефективністю
